אסיה מסכמת את חודש אוגוסט: שנחאי נפלה ב-22%

מדד שנחאי המשולב צנח היום ב-6.7% ■ בסיכום חודשי: מדד ניקיי עלה ב-1.5%, הנג-סנג איבד 4.1% ומדד S&P/ASX 200 עלה ב-5.5% ■ ב-JP מורגן צופים כי הבנק המרכזי של אוסטרליה ייעלה את הריבית באוקטובר

המדדים המובילים באסיה נעלו את יום המסחר האחרון של אוגוסט בירידות שערים בהובלת מדד שנחאי המשולב שצנח ב-6.7% ל-2,667 נקודות - רמת שפל שלא נראתה מאז חודש מאי והירידה היומית החדה ביותר מאז ה-10 ליוני. החששות בדבר היחלשות שוק ההלוואות הבנקאיות וגיוס ההון פוגעות באמון המשקיעים בסין. מדד שנחאי המשולב איבד כ-22% במהלך החודש האחרון - הירידה החדה ביותר מבין מדדי המדינות בעולם.

טוקיו נסחרה על רקע המהפך הפוליטי ביפן; יוקיאו האטויאמה, יו"ר המפלגה הדמוקרטית של יפן, ניצח בפעם הראשונה בבחירות לראשות הממשלה. האטויאמה זכה ב-308 מתוך 480 מושבי הבית התחתון של הפרלמנט. בעקבות הניצחון המוחץ, ראש הממשלה הנוכחי, טארו אסו, הודיע כי יתפטר מתפקיד יו"ר המפלגה הליברלית דמוקרטית.

בורסת סידני ננעלה בירידות קלות, כאשר ברקע, ב-JP מורגן צופים כי הבנק המרכזי של אוסטרליה (RBA) ייעלה את שיעור הריבית כבר בחודש אוקטובר, מרמה של 3%. נתוני התמ"ג של אוסטרליה שיתפרסמו בהמשך השבוע (ד') צפויים להצביע על התרחבות של 0.6% ברבעון השני.

מדד ניקיי 225 איבד היום 0.4% ל-19,492 נקודות ■ מדד הנג-סנג ירד ב-1.86% ל-19,724 נקודות ■ מדד שנחאי המשולב נפל ב-6.7% ל-2,667 נקודות ■ מדד S&P/ASX 200 ירד ב-0.23% ל-4,479 נקודות ■ מדד סנסקס 30 .

בסיכום חודשי: מדד ניקיי עלה ב-1.5% ■ מדד שנחאי המשולב איבד 22% ■ מדד הנג-סנג איבד 4.1% ■ מדד S&P/ASX 200 עלה ב-5.5%

בזירות המטבעות, הדולר מאבד 0.88% ל-92.65 ין לדולר.

בזירת המאקרו

התמ"ג של הודו התרחב ב-6.1% ברבעון הפיסקלי הראשון, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. אנליסטים בסקר של "דאו ג'ונס" חזו גידול של 5.8% בלבד. החלק בתמ"ג המייצג את הסקטור הפיננסי, ענף הביטוח, הנדל"ן והשירותים העסקיים טיפס בקצב שנתי של 8.1%. החלק המייצג מסחר, מלונאות, תחבורה ותקשורות עלה גם הוא ב-8.1%. עם זאת, ענפי החקלאות, העץ והדייג גדלו ב-2.4% בלבד. הייצור התעשייתי בהודו התרחב ב-3.4% במהלך הרבעון הפיסקלי - בין אפריל ליוני 2009.

ההערכה הראשונית של התפוקה התעשייתית ביפן הראתה כי התפוקה התעשייתית ביפן צמחה ב-1.9% ביולי מאז החודש הקודם, שיעור צמיחה גדול באופן משמעותי מכפי שחזו הכלכלנים. עם זאת, שיעור הצמיחה החודשי עודנו הנמוך ביותר מזה למעלה מ-4 חודשים. בשקלול שנתי ירד קצב ההתכווצות של התפוקה התעשייתית ביפן ל-22.9%, קצב ההתכווצות השנתי הנמוך ביותר מאז דצמבר 2008.

מניות בכותרות

מניות האנרגיה הסיניות פטרוצ'יינה וסינופק איבדו גובה לאור דיווחים כי ביג'ין תאפשר למזקקות הנפט לשנות את מחירי הדלק לעיתים רחוקות יותר.

בטוקיו, יצרנית המצלמות קנון איבדה גובה בשל חששות כי התחזקותו של הין תפגע במכירות מעבר לים.הונדה ריכזה עניין מסיבה דומה - כמחצית מהמכירות שלה הן לשוק האמריקני.

בזוית הישראלית, שרין טכנולוגיות , המניה הישראלית היחידה הנסחרת בבורסה של סינגפור, ירדה בחדות ללא סיבה נראית לעין.

תאגיד Metallurgical הסיני מתכנן לגייס 16.85 מיליארד יואן (2.46 מיליארד דולר) בהנפקה ראשונית. ההודעה עוררה חששות כי לחברה בעיות נזילות.

CIC, קרן ההשקעות הריבונית של סין, מתכננת להשקיע כ-6 מיליארד דולר בקרנות גידור עד סוף 2009. כד דווח בסופ"ש (ש') בנוסף היא מתכוונת לרכוש נתח נכבד ממניות חברת סונגבירד הבריטית, המחזיקה בעלות על מחצית ממשטחי המשרדים ברובע קאנרי וורף שבלונדון. בניגוד להצהרת היו"ר, לו ג'יוואי, בשנה שעברה כי הוא לא מעז יותר להשקיע בגופים פיננסיים אחרי ההפסד שגרמו מורגן סטנלי ובלאקסטון לחברה, הוא רכש במפתיע עוד מניות של מורגן סטנלי בשווי של 1.2 מיליארד דולר בחודש יוני שעבר.