תוכנית ממשלתית תקרא לציבור: "העדיפו מוצרי כחול-לבן"

על פי נתוני משרד התמ"ת, כל מיליארד שקל שיופנו מיבוא לרכישת כחול-לבן, יניבו 2,750 משרות ■ בתי הספר יתבקשו לחנך לערכים של העדפת תוצרת מקומית

הממשלה אמצה אתמול (א') עקרונית את תוכניתו של שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, לעידוד רכישה של מוצרים מתוצרת הארץ. במרכז התוכנית, שגובשה בשיתוף התאחדות התעשיינים, תפעל ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים לסמן באופן פרטני וייחודי מוצרי צריכה שונים שיוצרו בארץ. כך למשל, מי שיחפש בקרוב מוצר חשמלי המיוצר בישראל, יזהה אותו על פי סטיקר כחול שיוצמד אליו עם לוגו המזכיר "כובע טמבל", ובו כתוב: "בחג הזה קונים כחול-לבן".

במשרד התמ"ת ובהתאחדות התעשיינים מאמינים כי רכישת מוצרי "כחול-לבן" צריכה להיות יעד לאומי, שכן היא תביא לקידום התעשייה המקומית ולצמצום האבטלה. על פי נתוני מנהל מחקר וכלכלה בתמ"ת, כל מיליארד שקל שיופנו מקניית מוצרי צריכה מיבוא לטובת רכישת מוצרי צריכה מתוצרת ישראלית, יניבו כ-2,750 משרות נטו (לאחר קיזוז המשרות מאובדן נתח ייבוא). בהתאם, הפניית מיליארד שקל מרכישת מוצרי השקעה מיבוא (ציוד ומכונות) לטובת רכישת מוצרי השקעה מתוצרת הארץ, תניב 1,125 משרות נטו.

במסגרת התוכנית, שאמורה לפעול בשנים 2009-2012, הממשלה תנחה את משרדי הממשלה לנהוג בהתאם לרוח התוכנית ובהתאם להעדפת כחול-לבן לפי חוק חובת מכרזים. ואולם, גם מי שאינם מחויבים כיום להעדפת תוצרת הארץ - קרי המגזר הפרטי והציבור בכלל, יקראו להתגייס לטובת האתגר ולהעדיף כחול-לבן. התוכנית אף תקרא לשר החינוך לשקול לשלב במסגרת תוכניות הלימוד של המשרד, את הערכים הגלומים בהעדפת תוצרת מקומית.

"הנחלת ערכים ציוניים של צרכנות פטריוטית, היא מטרה חינוכית וכלכלית ראשונה במעלה", אמר אתמול בן אליעזר. "הנחלת הידיעה בקרב הציבור כי בכל רכישה של מוצר מתוצרת מקומית, כחלופה למוצר מיובא, יוצר האזרח מקומות עבודה ומסייע לשכנו לשמור על מקום עבודתו, הנו יעד חינוכי ראשון במעלה", הוא הוסיף. נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר: "בימים אלה של משבר כלכלי, בהם מדינות העולם מצמצמות מאוד את הייבוא מישראל, אנו קוראים לכם, נציגי המגזר העסקי והממשלתי, ולציבור הצרכנים בישראל, לפעול יחד למען חיזוק התעשייה הישראלית ועובדיה ולחיזוק המשק".

כחול לבן = איכות

על פי סקר שערך לאחרונה משרד התמ"ת, 72% מהישראלים טוענים כי מוצרים מתוצרת הארץ שווים באיכותם ואף עולים על אלה מתוצרת חוץ. 42% מהנשאלים ציינו כי "כחול-לבן" מהווה שיקול בעת רכישת מוצרים, לעומת 35% שלא רואים בזה שיקול. 62% מהנשאלים העידו כי בקניות האחרונות שערכו העדיפו בפועל מוצרים מתוצרת הארץ.

על פי הסקר, 58% מהישראלים מזהים מוצרי כחול לבן על פי שם החברה, ואילו רק 21% מזהים את המוצרים על פי מקום הייצור שלהם בפועל. הנתון הזה מעיד על בעיה, שכן חברות ישראליות רבות כלל לא מייצרות בארץ. חברת "אמקור", למשל, מייצרת הן בישראל והן בקוריאה. ואולם, היא מצאה פתרון לסוגיה: למקררים מתוצרת ישראל, שנחשבים ליקרים יותר, מוצמדת מדבקה בולטת שמציינת כי הם מיוצרים בארץ, ולכן הם מגיעים עם 10 שנות אחריות - דבר שאמור להעיד על איכות המוצר.