למה הלייט-נייט הישראלי ממציא לנו פטנטים אבל לא מייצר רייטינג?

רגע לפני תום העונה, אולי האחרונה, של "הלילה" עם ליאור שליין, מנסים מנחי תוכניות לייט-נייט ואנשי טלוויזיה לענות על השאלה: למה מה שעובד לג'יי לנו וקונאן אובראיין יותר מ-40 שנה, נכשל בישראל שוב ושוב

החוזה בין ערוץ 10 לבין התוכנית האירוח הלילית "הלילה עם ליאור שליין", יפוג בעוד פחות מחודש, וכפי שהדברים נראים כעת, הסיכוי שהחוזה בין השניים יחודש, נמוך בערך כמו הרייטינג שהתוכנית, בת ארבע העונות, מניבה לאחרונה: פחות מ-5%. עבור תוכנית המשודרת בשעה 22:00, לב הפריים טיים, מדובר בנתון מביך. עבור ערוץ טלוויזיה אשר נלחם בימים אלה על חייו, מדובר בגיבנת.

גורם בכיר בערוץ 10 אומר ל"גלובס" כי הנהלת הערוץ כלל לא שוללת את אפשרות ש"שליין יישאר בתפקיד כלשהו בערוץ, אולם לא כמנחה התוכנית". בועז בן-ציון, האמרגן של שליין, מוסר בתגובה כי הוא "מנהל משא ומתן עם מספר ערוצי תקשורת על המשך עבודתו של שליין". משיחות עם זכייניות הטלוויזיה, עולה כי העתקתה של תוכנית הלילה של שליין לאכסניה טלוויזיונית אחרת, נפסלה על הסף.

השאלה הגדולה שצריכה להישאל, אומרים גורמים בתעשייה, היא מדוע חיכה הערוץ עד עכשיו, עד שיפוג החוזה, כדי לסיים את ההתקשרות עם שליין. "התוכנית של ליאור שליין ירדה לשעה עשר, אבל גם זה לא עזר להעלות את הרייטינג", אומרת בכירה באחד מערוצי הטלוויזיה. "זה עדיין אותו רייטינג חד-ספרתי נמוך. התוכנית יקרה, מחזיקה מערכת גדולה, משומנת. שליין פשוט שורף מזומנים. זה הפסד מתמשך, זאת סכנת התמוטטות לכל ערוץ, בוודאי לערוץ 10, שלא סובל מתזרים מזומנים מלבב במיוחד".

בערוץ 10 סירבו להגיב לכתבה.

כשיש אורחים ותזמורת - מצפים ליותר

לפני כשבע שנים, כשערוץ 10 עלה לאוויר, הבטיחו מנהליו כי הערוץ יהווה "אלטרנטיבה איכותית לערוץ 2". במבט לאחור, קשה לומר שהערוץ עשה כמיטב יכולתו בכדי לעמוד מאחורי הסיסמא הזו, אך על המאמץ הרב והעקבי של הערוץ להעלות תוכנית לילית, מתוך הכרה בחשיבות הפורמט - כאחד מבין עמודי התווך התוכניים של הערוץ, אין חולק.

את ההזדמנות הראשונה ליצור תוכנית לילה קיבל לידיו אסף הראל, כיום שחקן ותסריטאי ("מסודרים") בערוץ המסחרי המתחרה. התוכנית הורדה מהאוויר אחרי 110 תוכניות. בשיחה עם "גלובס" השבוע, אומר הראל כי קודם לבחינה הפרטנית, יש להתחשב בפופולאריות של הערוץ המשדר. הראל: "אני חושב שקודם כל, אם הלייט-נייט תפס או לא תפס, אפשר לדבר על זה רק בפרספקטיבה של ערוץ 10. כי אם היה לייט-נייט יומי בערוץ 2, היה לו יותר רייטינג".

*עדיין, הרייטינג נמוך מאוד, גם ביחס לתוכניות אוף-פריים טיים בערוץ.

הראל: "בוא נגיד שעוד לא הצליחו ליצור לייט-נייט טוב שיתפוס בערוץ 10. מה שגיא זוהר עשה ב"היום שהיה" זה פורמט חדשותי זול - ובזה הם הצליחו. אבל בגלל שזה זול - מנחה ופלזמה, אתה סלחן כלפיו. כשיש אורחים ותזמורת - אתה מצפה ליותר".

*זו אחת הבעיות לחוסר ההצלחה של הלייט-נייט, שהזכייניות רוצות תוכנית בזול?

"הגישה הזו של הזכייניות לא אופיינית רק ללייט-נייט".

ניכר כי הראל, שבזמנו לא רווה נחת מההזדמנות שנלקחה מידיו בטרם עת, ויתר על האפשרות לחזור לעמדת המנחה במשבצת לילית. הראל: "צריך רגע מאוד מסוים בחיים, שבו אתה מוכן להופיע כל יום. החיים מתקדמים, ויש משפחה, וזה הופך לפחות אטרקטיבי. ככל שאתה יותר צעיר ורווק, יש לך יותר זמן פנוי".

*המנחה צריך להיות בן גילו של קהל היעד?

"לא. אבל צריך מאוד לרצות את זה. זה מהבוקר ועד לערב, זה יומיום מאוד תובעני. זה לא להיות בבית, לא לראות את המשפחה, בשביל תוכנית טלוויזיה. זה משהו שדרושה לו אובססיביות, שיש אותה בעיקר לאנשים מבוגרים. ודרושה לו תשוקה".

"הייתי עד לכמה שיחות בתעשייה על התוכנית של שליין, ואנשים תמהים איך משאירים את התוכנית", מספר איש טלוויזיה ותיק. "הדיבורים הם על 2%-3% רייטינג, בעשר בערב. בערוץ 2 הוא לא היה מחזיק יותר מכמה חודשים. לייט-נייט הוא תלוי מגיש, ותלוי כתיבה כמובן. אייל קיציס עשה את הלייט-נייט 'חלומות בהקיציס', שהייתה תוכנית נפלאה, מתוסרטת באופן מבריק. גם 'פרפר לילה' של טל ברמן הייתה כזו. ב'יחסים מסוכנים' של דנה מודן, שום דבר לא היה מתוסרט, אבל מודן פיצחה קוד - היה שם דיבור על יחסים בצורה חדשנית. מן שפה שלא הייתה עד אז בטלוויזיה. להבדיל, אסף הראל וליאור שליין עשו בערך את אותו דבר - הלייט-נייט האמריקני הקלאסי".

אסף הראל: "אי אפשר להצביע מראש על פורמט שיעבוד ועל פורמט שלא. יש מיליון אלמנטים. בערוץ 2 היו לייט נייטים שמאוד הצליחו כמו התוכנית של קיציס, 'יחסים מסוכנים' של דנה מודן, 'פרפר לילה' של טל ברמן. הפורמטים האלה מאוד התאימו, הופיעו שם טאלנטים חדשים והם היו דבר מרענן".

בידור זול

בעשר השנים האחרונות נעשו, ועדיין נעשים, ניסיונות רבים על מנת לפצח את נוסחת הלייט-נייט הישראלי. רובם הגדול נכשל, ירד מהאוויר ונשכח. פיצוח הנוסחה מאוד מפתה, בעיקר בשל היחס בין עלות זניחה של שעת שידור לבין הרייטינג הנחוץ כדי להפוך את התוכנית לרווחית.

נקודת האיזון, עומדת על פי רוב על 10% רייטינג עבור תוכנית שעלות שידור שלה נע בין 10-14 אלף דולר לתוכנית בת שעה. לצורך ההשוואה, הרייטינג של תוכנית הלילה של שליין מתייצב באחרונה על בערך 4%.

בערוץ 2, הערוץ המסחרי המתחרה, סכומי ההשקעה הללו כלל לא באים בחשבון. התוצאה, איך לומר, בהתאם. "מה שאתה שומע" התוכנית הלילית של ערוץ 24 (אשר בבעלות זכיינית ערוץ 2 "קשת") שירדה השבוע מהמרקע, ו"לילה בכיף" בהנחיית דודו ארז, שעדיין משדרת, גם היא מבית היוצר של קשת, מאפיינות היטב את המגמה: א. להשקיע כמה שפחות כסף, כולל בכתיבה. ב. כתיבה טובה היא עניין של הסתכלות. עמוס נוימן, סמנכ"ל הפרוגרמינג של רשת, מסביר את המלכוד בלייט-נייט: "מבחינת פרוגרמינג, אין ספק שכולם מחפשים לייט מגניב, אינטליגנטי. במיוחד בקיץ, שהימים יותר ארוכים. לייט נייט מדבר לגילאי 25-45, וזה טוב שיהיה לך דבר כזה ביד. אבל אז נכנסים לתמונה שני לופים: האחד, זה לא זול כמו שאתה חושב- בסביבות 30 אלף דולר לתוכנית כמו של שליין, או כמו שעשו שלישיית "מה קשור", או התוכנית של אלי יצפאן ב-HOT. הלופ השני הוא, שבשעות בהן משודר לייט נייט אין כסף, כי כמעט ולא משודרות פרסומות. למה בכל זאת להפיק לייט נייט? לצרכי מיתוג, מגניבות גרידא. לא מסיבות כלכליות".

אז המהלך של ערוץ 10 היה התאבדותי?

נוימן: "ערוץ 10 חשבו שאם הם ייצרו רצועת לייט נייט חזקה, זה ישפר את השעות שבהן הם פחות בעייתיים. לכן הם שמו את 'היום שהיה', ישר אחרי שליין. בעיניי, ההשקעה הזו לא מוצדקת. אני מצדיע להם על הניסיון, אבל זה היה ניסיון שלא הביא את התוצאות שקיוו לו".

"היום לייט-נייט עם 10% רייטינג זו הצלחה היסטרית", אומר איש טלוויזיה ותיק. "זו השיטה: העלות פר תוכנית כיום נעה בין 10 ל-14 אלף דולר. לגוף המשדר בכלל לא חשוב מה יש שם. הפקות פרה-פריים עולות גג 15 אלף דולר כיום. בעבר, בפריים (22:00-23:00) היו משקיעים 70 אלף דולר. היום זה עומד על 30-40 אלף דולר".

"אחרי השעה 23:00 לא כדאי להשקיע כסף, ואין היום כסף מיותר", אומרת בכירה באחת הזכייניות. "תוכנית ראויה עולה הרבה כסף. 30-40 אלף דולר לתוכנית. המשבר הכלכלי לא מאפשר פיתוח שווה ברצועות זניחות. זה נובע מכך. לפני המכרז השני להפעלת הערוץ, זה היה אפשרי. אבל על פי המכרז, אנחנו חייבים לשדר תוכניות יקרות בפריים-טיים. זה חלק מהמכרז, חלק מהפרוגרמינג. משדרים תוכניות סוגה עד מאוחר. כך שרצועות זניחות - כמו תוכניות אירוח ליליות - נדחקות לצד".

טל ברמן, המנחה וההוגה של תוכנית הלילה "פרפר לילה", ששודרה ברשת, זכיינית ערוץ 2, למשך 3 עונות, מחזק את הדברים ומוסיף: "כשעשיתי את 'פרפר לילה' זו הייתה תקופה אחרת לחלוטין. כיום מה שצריך זה רעיון מגניב שאפשר לעשות אותו מאוד בזול. זה הקריטריון היחיד. תוכנית מאוד זולה, שתהיה כמובן משעשעת ופונה לצעירים. בתקופה שלי היו תקציבים אחרים". *