התרחבות בפעילות היצור בארה"ב: מדד ה-ISM עלה ל-52.9 נק'

הצפי עמד על 50.2 נק' ■ התרחבות ראשונה מאז ינואר 2008 ■ קריאה מעל 50 נקודות מסמלת התרחבות של הפעילות היצרנית ■ מכירות הבתים הקיימים עלו ב-3.2%, לעומת צפי לעלייה של 1.5%

מדד מנהלי הרכש למגזר היצרני (ISM) לחודש אוגוסט, שפורסם ב-17:00 שעון ישראל, עלה ל-52.9 נקודות לעומת צפי ל-50.2 נקודות. ביולי עמד המדד על 48.2 נקודות ביולי. נציין כי קריאה מעל 50 נקודות מסמלת התרחבות של הפעילות היצרנית. "למזלנו, אנו בטוחים שסקטור התעשייה האמריקני לא יאכזב, וזאת, על סמך אינדיקטורים קודמים שפורסמו בתקופה האחרונה. המדד צפוי להצביע, לראשונה מאז ינואר 2008, על התרחבות הסקטור. מדד זה מתואם מאד לצמיחה ולכן, התרחבותו אכן תחזק את ההערכות כי הכלכלה האמריקנית נחלצה מהמשבר", אומר אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים.

נזכיר כי אתמול (ב') זינק הנתון המקדים למדד זה, מדד מנהלי הרכש של שיקגו אל מעל ל-50 הנקודות.

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, התייחס למדד ה-ISM וכתב כי " עיון במדד מצביע על כך שההתאוששות התעשייתי בארה"ב נשענת על בסיס רחב ההזמנות החדשות, אחד הסעיפים החשובים במדד, רושמות עלייה דו חודשית, הייצור עולה זה 3 חודשים ואפילו בתעסוקה, שנוטה להגיב בפיגור ניכר לתפניות כלכליות, קצב ההצטמצמות הפך איטי יותר".

"לגבי המדיניות המוניטארית, אנו סבורים שדו"ח זה ימצא ביטויו בהחלטות שיקבל הבנק הפדראלי בחודשים הבאים. ייעשה בו שימוש כדי להצביע על השתפרות כלכלית, שבכפוף לסביבת המחירים, תצריך, בתוך מספר חודשים, העלאת ריבית ראשונה. במידה והיבט זה יקבל התייחסות רבה בשוק המניות, הוא עשוי לקזז את ההשלכות החיוביות העולות ממנו לגבי הפעילות הכלכלית. כמו כן, גדל הסיכוי שהעלאת הריבית בארה"ב תהיה קרובה מאשר מאוחרת", הוסיף מנחם.

שוק הנדל"ן מוסיף לרכז עניין לאחר שבחודשים האחרונים התקבלו מכיוונו של השוק החבוט בארה"ב סימנים ראשונים של התאוששות במכירות הבתים, בעיקר כתוצאה ממכירות של בתים מעוקלים ומהמשך הירידה במחירי הבתים. מכירות הבתים החדשים עלו בחודש יולי ב-3.2% לעומת צפי לעלייה של 1.5%.

היום פורסם גם דו"ח בנוגע להוצאות בנייה בחודש יולי שהצביע על ירידה צפויה של 0.2%, לעומת עלייה של 0.3% בחודש יוני.

נציין כי במהלך שעות הערב (21:00 שעון ישראל) יפורסמו נתוני המכירות של יצרניות כלי הרכב בארה"ב. הצפי לאוגוסט הוא לעלייה של 33% במכירות רכבי פורד, לירידה של 16% במכירות רכבי ג'נרל מוטורס ולירידה של 5.5% במכירות רכבי קרייזלר.