סוגרים עונת דו"חות בחיוך זהיר

המרוויחות, הכי מרוויחה והמפסידה והעיסקה הגדולה, תחזית: העונה הבאה תהיה טובה

עונת הדוחות הכספיים הגיעה היום לסיומה ונראה כי אפשר לחייך חיוך קטן, אמנם זהיר מבויש, אך עדיין - חיוך הוא. חברות המעו"ף השיגו רווח מצטבר בסך 7.5 מיליארד שקלים, מכפילי המדד עדיין נמוכים ותשואת הדיבידנד הצפויה למשקיעים בחברות עומדת על לא פחות מ-3.5%.

שוק ההון ממשיך להוביל את המגמה החיובית עם עלייה של כ-20% ברבעון השני בלבד ועליה של כ-47% מתחילת השנה. מבט על נתוני המאקרו מלמדים גם הם שאנחנו בדרך הנכונה ליציאה מהמשבר ומי שעוד לא היה בטוח בכך, קיבל גם את אישורו של הנגיד שהעלה את הריבית בשיעור 0.25%, עליה קלה בלבד אבל כזאת שמספיקה לשדר את האופטימיות והאמונה של הנגיד בשוק הישראלי.

המרוויחות

הרווח המצטבר של חברות המעו"ף הגיע ל-7.5 מיליארד שקלים, נמוך במעט מ-9.3 מיליארד שנרשם ברבעון הקודם ומ-8.5 מיליארד שקלים ברבעון הקודם. הסיבות העיקריות לירידה ברווחי המעו"ף הם ההפסדים בסך 1.5 מיליארד שקלים באפריקה ורווח קטן יחסית בכיל בסך 597 מיליון שקלים לעומת 2.35 רווח מיליארד ברבעון המקביל בשנה שעברה.

מבט על המכפילים שבהם נסחר המעו"ף מלמד שהמדד נסחר לפי מכפיל 13 בלבד, נמוך ממכפיל 14 בו נסחר המדד ב-2008 ונמוך ממדדים מקבילים בשוקי העולם. נזכיר כי המדד הגבוה הרבעון השפיע בחדות על הוצאות המימון של החברות, דבר אשר שחק במידה מסויימת את הרווח הנקי שלהן.


המרוויחה הגדולה

המנצחת הגדולה ברבעון השני היא כור שנהנית מההחלטה המוצלחת של בעל השליטה, נוחי דנקנר, להשקיע במניות קרדיט סוויס ורושמת לא פחות 1.4 מיליארד רווח, בהשוואה להפסד 120 מיליון שקלים שנרשם ברבעון המקביל.

בעיצומו של המשבר ובשעה שתחום הבנקאות העולמי נמצא בעין הסערה והבנקים נסחרו בפחות ממחצית מהונם העצמי, הכריז נוחי דנקנר שקיבל אשראי בסך 1.5 מיליארד שקלים מגולדמן זאקס אשר יועד כולו להשקעה במוסד פיננסי. מאז ועד היום רשמה כור לא פחות מ 2.57 מיליארד שקלים רווח והיא מחזיקה מניות קרדיט סוויס בהיקף כ-5 מיליארד שקלים.

המפסידה הגדולה

המפסידה הגדולה של הרבעון היא כמובן אפריקה שרשמה הפסד של 1.5 מיליארד שקלים, ולוותה את הבשורה הקשה בהודעה דרמטית הרבה יותר כי לא תוכל לעמוד בחובותיה וכי תחל לנהל משא ומתן עם בעלי החוב.

העסקה הגדולה של הרבעון

העסקה הגדולה היא בין פרטנר וחברת סקיילקס, שבשליטתאילן בן דב אשר רכשה כ-51.31% מפרטנר תמורת 5.29 מיליארד שקלים או 67 שקלים למניה.

המעבר ל- IFRS הגדיל באופן משמעותי את ההון העצמי של פרטנר אשר עומד כעת על 1.9 מיליארד ש"ח. מהלך שכזה יאפשר לפרטנר לחלק דיבידנד חד פעמי בהיקף של 1.3-1.5 מיליארד ש"ח בנוסף לדיבידנד שוטף של כ 250 - 200 מיליון ש"ח ברבעון.

מבט קדימה

האבטלה עומדת בשיעור גבוה כ-8%, אך באחרונה פורסמו נתוני מאקרו חיוביים אשר מלמדים שהמשק בדרכו החוצה מהמיתון. את ההוכחה החזקה ביותר קיבלנו השבוע עם העלאת תחזיות הצמיחה למשק שפרסם בנק ישראל ל-2009 וגם ל-2010.

אנו מעריכים שדוחות הרבעון השלישי ימשיכו את המגמה החיובית שנצפתה הרבעון, עם המשך הפרשות נמוכות לחובות מסופקים במגזר הבנקאות, רבעון טוב נוסף של חברות התקשורת, חברות ביטוח שמרוויחות מהגאות בשוק ההון והצריכה הפרטית שצפויה לגדול ולהשפיע לחיוב על חברות המזון ורשתות השיווק.