ה-SEC: חוסר הנסיון של החוקרים הכשיל אותנו בפרשת מיידוף

"חקירות SEC נגד מיידוף הפגינו אזלת יד וחוסר יכולת" ■ עם זאת, אין הוכחות לקשרים בלתי חוקיים בין SEC לנוכל ■ "כמעט מיד עלו החוקרים על השקרים וההצהרות הכוזבות של מיידוף, אך לא נקטו צעדים מעבר לכך"

החקירות שניהלה הרשות הפדרלית לנירות ערך (SEC) נגד ברנארד מיידוף, לפני קריסתו, היו ביטוי של אזלת יד וחוסר יכולת. חוקרי הרשות לא נקטו שום צעדים נגד יזם תכנית הפונזי הגדולה בהיסטוריה, למרות שהיה בידיהם שפע אזהרות שהאימפריה שלו מבוססת על הונאה בסדר גודל של מיליארדי דולרים. זו מסקנת המפתח בדו"ח של מבקר הרשות, דייוויד קוטץ, על התנהלות SEC בפרשת מיידוף, שפורסמה הערב (ד').

עם זאת, דו"ח המבקר לא מצא שום הוכחה לקיום קשרים בלתי תקינים בין עובדי הרשות או מנהליה לבין מיידוף. אין גם הוכחות לכך שחלק מהחוקרים היו נתונים להשפעה כלשהי של מיידוף או של בני משפחתו. כזכור, פורסמו בעבר ידיעות, שחוקר בכיר ברשות יצא עם דודנית של מיידוף בחלק מהתקופה שבה התנהלו חקירות הרשות נגד הנוכל. עתה הם נשואים.

הרשות קיבלה שש אזהרות לגבי עסקיו של מיידוף ב-16 השנים שחלפו, אבל ההתנהלות של צוות חוקרים בלתי מנוסים, כמו גם עיכובים בהליכי החקירה, אפשרו למיידוף להמשיך להוציא אל הפועל את תכנית הפונזי שלו, אומר המבקר.

לדבריו, החמיצו החוקרים הזדמנויות רבות מספור לחשוף את מסכת השקרים של מיידוף מפני שתוואי החקירות שלהם היה מבוסס על "גישה צרה מדי".

צוות האכיפה של הרשות "עלה כמעט מיד על השקרים וההצהרות הכוזבות של מיידוף, אך החוקרים לא נקטו צעדים מעבר לכך", נאמר בדו"ח המבקר.

הדו"ח מנתח שתי חקירות שערכו חוקרי הרשות ב-2004 ו-2005 בעסקיו של מיידוף. בשתיהן "חשפו החוקרים תגלית מפתיעה": עסקי ההשקעות המיסתוריים של מיידוף היו רווחיים הרבה יותר מאשר עסקי הברוקראג' שלו, שהיו ידועים לכל. "בכל זאת, אף לא אחד מהחוקרים זיהה את התגלית הזו כמידע שצריך לעורר דאגה", אומר המבקר.

מפתיעה עוד יותר היא העובדה, ששתי החקירות התנהלו בו זמנית, ממשרדים שונים של SEC, אך צוותי החוקרים לא היו מודעים אלה לעבודתם של אלה. מיידוף עצמו גילה לאחד הצוותים שהוא כבר מסר את כל המידע שהם מבקשים לצוות האחר. הדו"ח מייחס את כל הכשלונות ל"אי נסיונם" של החוקרים.

היו"ר החדש של הרשות, מרי שפירו, אמרה הערב, כי מדו"ח המבקר ברור שהרשות החמיצה הזדמנויות רבות מאוד לחשוף את הונאות מיידוף.

"זה כישלון שאנו מוסיפים להצטער עליו, כישלון שמניע אותנו לעשות רפורמות בדרכים הרבות שבהם אנו מפקחים על השווקים ומגינים על המשקיעים", אומרת שפירו.

מותחי ביקורת רבים טוענים, כי ביסוד כישלון של הרשות לניירות ערך נמצאים לא רק חוקרים בלתי מנוסים אלא, בעיקר, הפילוסופיה של ממשל בוש, שלפיה צריך לצמצם ככל האפשר את הרגולציות על השווקים.