זו היתה רק שאלה של עיתוי

הטעות הכי גדולה של לבייב היתה רכישת נכסים בשיא ולא עצם הכניסה לארה"ב

נהוג לכנות את ארה"ב "ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות", ואכן, יש כאלו שיעידו כי המעצמה החזקה בעולם העניקה להם אין סוף אפשרויות אך יש שיביטו לאחור ויתחרטו על הרגע שבו דרכה כף רגלם במדינת המקדונלד'ס. אחד מהם הוא לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, שהודה בתחילת השבוע כי הטעות הכי הגדולה של אפריקה ישראל היתה ההשקעות שביצעה החברה בארה"ב.

ובכן, לבייב טעה לא מעט בשנתיים האחרונות אך הטעות הכי גדולה שלו היתה רכישה של נכסים בעיתות שיא, ולא משנה באיזו יבשת. מבדיקת "גלובס" עולה כי את שלושת הנכסים היקרים ביותר של אפריקה ישראל בארה"ב רכשה החברה רגעים ספורים לפני שמשבר האשראי דפק בדלת, והמושג "סאב פריים" הפך למטבע לשון.

הטעות של לבייב הופכת לגדולה יותר כשלוקחים בחשבון שמדובר באיש עסקים לא צעיר, מנוסה, איל נדל"ן שעשה דבר או שניים בחייו, אך נפל היכן שצעירים ופחות מנוסים ממנו נפלו.

אפריקה ישראל החלה את פעילותה בארה"ב כבר לפני שבע שנים, במסגרת שותפות עם שעיה בוימלגרין (איל נדל"ן נוסף שלא עמד בפיתוי האמריקני). לבייב ובוימלגרין בנו יחדיו דירות למכביר, בעיקר בעיר מיאמי שבפלורידה, אך לפני כשנתיים עלתה מערכת היחסים בין השניים על שרטון, השותפות הגיעה לסוף דרכה ולבייב החליט לצאת למסע קניות עצמאי משלו.

דרך החברה הבת, AI Holdings, החל לבייב לפזר מיליארדי שקלים על בניינים בעלי שמות "מפוצצים" כמו "מגדל השעון" באי מנהטן, וזאת במטרה לשפץ אותם (בהשקעה נוספת של מאות מיליוני שקלים) ולנסות למכור אותם, ביום מן הימים, ברווחי עתק (כמו שהיה מקובל באותם ימים).

ימי הבועה העליזים

לרוע מזלו, ובדיעבד, הרכישות התבצעו בימי הבועה העליזים של שוק הנדל"ן האמריקני, ולראיה המחיקות שביצעה אפריקה ישראל על הנכסים שנרכשו. לדוגמה, החברה ביצעה עד כה הפחתות בשווי של 1.7 מיליארד שקל (כמעט שווי הנכס כולו) משווי הבניין המפורסם The Times Square, וההידרדרות המתמשכת בשווי נכסי הנדל"ן ב"תפוח הגדול" לא סייעה לחברה להשלים את מכירת "מגדל השעון" ואילו המו"מ למכירת בניין "הטיימס" לא הבשיל לכדי הסכם.

אומרים שבחיים הכול זה שאלה של עיתוי, ובמקרה של לבייב והשקעותיו בארה"ב, העיתוי קיבל את תפקיד השחקן הראשי.