אחד ממייסדי אפל: "ייתכן שאפל תהיה מוצלחת יותר בלי ג'ובס"

סטיב ווזניאק, מי שייסד את אפל עם ג'ובס ב-1976, מדבר על השלב שבו הבין שהחברה מסתדרת גם בלעדיו, על ההשקעות שהוא מבצע היום ועל הדחתו מתוכנית הריאליטי "רוקדים עם כוכבים"

סטיב ווזניאק, שייסד את ענקית האלקטרוניקה אפל יחד עם סטיב ג'ובס, נכנס כבר מזמן להיכל התהילה. הוא זוכה להערכה רבה במוסדות המכובדים ביותר בעולם ההיי-טק והעסקים, ואת הונו הרב צבר בגיל צעיר.

ובכל זאת, ווזניאק (59) מצא עצמו באביב האחרון בסיטואציה מעניינת - מתחרה בעונה השמינית של תוכנית הריאליטי עטורת הרייטינג "רוקדים עם כוכבים" האמריקנית. שם הוא מצא את עצמו מסתכסך עם המפיקים והשופטים, וזוכה ללא מעט ביקורת לעגנית כאשר הודח, בשבוע השלישי של התוכנית.

ווזניאק, המכונה גם "The Woz", לא מובך ולא מתחרט. ההיפך. "דווקא הרגשתי די טוב גם כשהודחתי מהתוכנית", הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס" "הרי כמעט כל מי שהשתתף הפסיד בשלב כלשהו. יש לי המון חברים מהתוכנית והמון זיכרונות נהדרים".

ווזניאק איננו מסוג הסלבריטאים שמוכנים לעשות הכול בשביל חשיפה. הרבה מהפוקוס שלו היום הוא סביב חברות סטארט-אפ צעירות ולא ברחבת הריקודים. דווקא חוסר ההתאמה לפרופיל של המשתתף הסטנדרטי, גרם לווזניאק למשוך את מירב תשומת הלב בתוכנית הפופולרית.

ביצועים גדולים על רחבת הריקודים לא היו לווזניאק, שמציין כי מעולם לא רקד. "הסכמתי להשתתף בתוכנית אבל חשבתי שאודח בשבוע הראשון, כך שעבורי זו הצלחה גדולה. פחדתי שלא אוכל לבצע אפילו ריקוד אחד", אומר המהנדס האולטימטיבי, שמה שבאמת מרגש אותו היום הוא תכנון ארכיטקטורה של מוצרי אלקטרוניקה מוצלחים ופחות של צעדי ריקוד.

החיבור של ווזניאק לתוכנית הריאליטי הגיע, לדבריו, מאותו המקום שגרם לו להצטרף להקמת אפל ב-1976: בשני המקרים, חברים שכנעו אותו. בתחילת שנות ה-70 זה היה ג'ובס, שטען שרעיון המחשב האישי שהיה לווזניאק באותם ימים בהם עבד בחברת HP, ראוי להקמת חברה נפרדת ועצמאית. ווזניאק לא השתכנע בקלות, ואפילו ניסה למכור את הרעיון ל-HP. הלחץ החברתי הכניע אותו.

אפל יצאה מהגראז'

אפל הוקמה בחדר השינה של ג'ובס, משם עברה לסלון של ווזניאק ואל המוסך בביתו של ג'ובס שבעמק הסיליקון. ג'ובס היה המנכ"ל ואיש המכירות, ווזניאק היה סמנכ"ל הפיתוח הטכנולוגי. המחשב האישי שהרכיבו השניים התמקצע בשני דברים: פשטות ושימושיות, העקרונות שמנחים את החברה גם היום, בשווי של 155 מיליארד דולר.

הפריצה של אפל אירעה בסוף שנות ה-70 והנפקת החברה ב-1980 הפכה את שני המייסדים למולטי-מיליונרים.

תאונת מטוס שעבר ב-1981 שכנעה אותו שאפשר גם בלעדיו. "אפל כבר הייתה מצליחה מאוד כאשר עזבתי אותה בתחילת שנות ה-80", הוא אומר. "אחרי תאונת המטוס הבנתי, שאני מהנדס אחד מקבוצה של 40 אחרים, אז חזרתי לברקלי כדי להשלים את התואר בהנדסת אלקטרוניקה ומדעי המחשב, שזו הייתה המטרה שלי הרבה לפני שהקמתי את אפל".

לווזניאק יש היום מקום של כבוד בהיכל התהילה של הממציאים האמריקנים עם ארבעה פטנטים והוא מוכר כאחד מאבות המחשוב האישי. מאז פרש מאפל היה מעורב בפעילויות פילנתרופיה רבות, הקים וייעץ לחברות סטארט-אפ, כתב אוטוביוגרפיה, השתתף בסרטים ובתוכניות טלוויזיה, ויצר לעצמו שם של מי שחי על-פי קודים משלו. שונים לגמרי מאלו הרווחים באמריקה התאגידית.

בין השאר, חבר ווזניאק גם בפורום ההשקעות Silicom Ventures, אחת מקבוצות האנג'לים והמשקיעים הגדולות בארה"ב, עם הון מצטבר של מיליארדי דולרים זמינים. את הפורום ייסד ומנהל הישראלי גדי בכר וחברים בה 250 משקיעים.

אתה לא מצטער לפעמים שאתה כבר לא חלק מאפל של היום?

"לא. אני אף פעם לא מאוכזב, אבל זה בגלל האופי שלי. אני לא מצטער על שום דבר שעשיתי. מדי פעם אני חושב שהלוואי שהייתי ליד המוצרים האלה שמשנים את העולם, אבל אני מסוג האנשים שאוהבים לבנות את הדברים בגראז'. הדברים שאפל עושה היום כבר לא כאלו, הם צריכים סביבת עבודה הרבה יותר מורכבת".

"אני לא כמו סטיב"

ווזניאק רואה בעצמו, לדבריו, ה"בחור במעבדה", בניגוד לג'ובס שהיה זה שהוביל את החברה מהצד העסקי יותר. "אני לא מנהל כמו סטיב, שקובע את המוצרים של העתיד", הוא מציין, "הייתי רוצה בזמנו להיות יותר מעורב באפל, אבל כאשר הייתי במעבדה זה התאים לזמן מסוים ולמצב שכלי מסוים. זה דרש יכולות של מאמץ חשיבתי שכבר אין לי כעת. אני מעדיף לתרום היום מהניסיון שלי לגבי מה יכול לעבוד ומה לא, אבל מבחוץ".

בעשור האחרון הפכה אפל למובילה של עולם האלקטרוניקה הצרכנית עם גישה חדשה למוצרים שמשלבים יכולות מחשוב, תקשורת וויזואליות אטרקטיבית. גם ג'ובס עזב את אפל ב-1985 אך שב אליה ב-1997 כאשר החברה חיפשה כיוון, והוא היה זה שהחזיר אותה למסלול.

בעוד מרבית חברות הטכנולוגיה האחרות הידרדרו באופן משמעותי מהשוויים שלהן בימי נאסד"ק 5,000 העליזים, ג'ובס היה זה שהצליח לסדר למשקיעים זינוק של פי שישה במניה מאז שנת 2000.

אולם גם העתיד של ג'ובס בחברה אינו כבר מה שהיה. אתמול הייתה אומנם ההופעה הפומבית הראשונה שלו (ראו ידיעה נפרדת), לאחר שחזר לנהל את החברה באופן פעיל ביוני, אך המשקיעים עדיין לא משוכנעים שהוא חזר לתמיד. בין ינואר ליוני הוא נעדר באופן מסתורי, במה שלבסוף נודע כהשתלת כבד, וגרם ללא מעט דפיקות לב למשקיעים. הם למדו פעם נוספת, כי החברה תלויה לא מעט בג'ובס לשם המשך הצלחתה.

"סטיב היה הכוח המניע מאחורי המנטליות של המוצרים בחברה", אומר ווזניאק, "הוא החליט עד כמה הם צריכים להיות פשוטים, אמינים, מובנים, שימושיים ויפים. כל התפיסות האלו מונחות על-ידי סטיב, וזה מה שהופך את המוצר למבוקש. אבל הרבה מהחשיבה של סטיב כבר משולבת במבנה של החברה, כך שכולם יודעים מה הכיוון שבו צריך ללכת מוצר של אפל".

מהיכרותך את אפל ואת ג'ובס - האם החברה תשתנה בלעדיו?

"תרבות ארגונית מסוימת יכולה להתקיים הרבה זמן, אבל כמה שנים לאחר שמשתנה ההנהגה, החברה יכולה ללכת גם כיוונים אחרים. כמו סוני, שהיו לה מוצרי אלקטרוניקה נהדרים והקדימה תמיד כל חברה אחרת, אך לימים איבדה את הנוסחה. כך שחברה עם שינוי בהנהלה, יכולה לרדת לשוליים.

"סטיב ידוע כמוביל חזק, קשוח ובעל דרישות גבוהות, אבל אם אין מישהו מאוד חזק מלמעלה, קל לדרג הביניים ללכת לאיבוד, לפגר, ולא להיות ממוקד בלהגיע לדרגת השלמות שנדרשת. יכול להיות שאפל תהיה מוצלחת יותר בלי סטיב, אי אפשר לדעת. אני לא מתיימר לחזות את העתיד".

אוהב חברות קטנות

הפעילות של ווזניאק כיום כוללת מעורבות בשמונה חברות כחבר דירקטוריון או יועץ. בפברואר האחרון הוא התמנה כמדען הראשי של הסטארט-אפ Fusion-io שפעיל בתחום האחסון. ווזניאק מעדיף שלא להשקיע בחברות בהן הוא מעורב. "גיליתי שרוצים רק את הכסף שלי", הוא אומר, "לכן אני מעדיף רק לעבוד בחברה ולפעמים אני גם משקיע סכום קטן, אבל לא כזה שהחברה תלויה בו".

לדבריו הוא מעדיף כי החברות שבהן הוא מעורב יהיו בתחילת הדרך. "אני אוהב את האווירה בחברות קטנות, כולם מכירים את כולם ויש הרבה חברים חדשים. אבל לי אין את הזמן שהיה לי פעם. יש דברים שפשוט קורים עם הזמן: בית, משפחה, רכוש, הילדים הולכים לקולג', ופתאום אין לך את הזמן לעשות את מה שאתה רוצה 20 שעות ביום. אני עובד קשה על הדברים שאני אוהב לעשות ואני מכיר בכך שאני לא יכול לעשות את זה יותר".

זה נשמע שהיית אוהב לעבוד עם סטארט-אפים ישראליים. איך הם יכולים להשיג אותך?

"אהה, קל מאוד להגיע אלי, יש לי אתר אינטרנט, טלפונים ועוזרים. אני מקבל המון פניות, כך שאני חייב לסרב כמעט לכולם. אני עסוק כיום ואין מה לעשות, יש לי רק 24 שעות ביממה. אני אוהב את כל החברות בהן אני מעורב, אבל זה קשה, אני מרגיש עמוס כרגע".

ומה לגבי ביקור בישראל?

"הייתי קרוב להגיע לישראל שלוש פעמים בחמש השנים האחרונות. לפני שנתיים הכול כבר היה מאורגן במסגרת תחרות ה-First Robotics בתל אביב, תחרות לבניית רובוטים על-ידי בתי ספר תיכוניים שנערכת ברחבי העולם ואני משמש כשופט בה. רציתי לעלות על מטוס אבל הייתי לחוץ מבחינת הזמנים וזה לא יצא. השנה, הייתי תפוס בתוכנית 'רוקדים עם כוכבים' ולכן לא יכולתי. אבל אני מקווה להגיע לישראל ביום מן הימים. זו אחת המטרות שלי, בייחוד בגלל הטכנולוגיה שיש אצלכם". *

"בסוף כולנו נראה טלוויזיה במחשב האישי"

ווזניאק נוהג לומר כי הוא אינו רואה את עצמו כנביא של עתיד המחשוב או של אפל עצמה. עם זאת, כמי שהיה אחראי למהפכת המחשוב האישי ששינתה את העולם, קשה שלא לשאול אותו אילו מגמות טכנולוגיות בתחום המחשוב הוא רואה בשנים הקרובות.

הפוקוס שלו הוא על תחום התצוגה. "מסכים גמישים, מסכים שניתן לראות בהם תלת-ממד ללא משקפיים מיוחדים, ומקרנים זעירים של טלוויזיה שניתן יהיה לסחוב בצמוד לטלפון הנייד, אלו הכיוונים לדעתי. יש טכנולוגיות שמאפשרות ליצור רזולוציה גבוהה למדי לצורך קולנוע ביתי. האינטראקציה שלנו עם מחשבים משתנה וטכנולוגיית ההדמיה משתנה בהתאם, כמו למשל מסכי מגע. זה ישנה לבסוף את הדרך שבה אנחנו רואים טלוויזיה, שנוטה לעבר המחשב האישי. בסוף כולנו נראה כך טלוויזיה".

עד כמה לדעתך אפל תהיה מעורבת בעתיד המחשוב והטלוויזיה?

"תמיד חשבתי על אפל במונחים של 'אילו טכנולוגיות היא תכניס לחיים שלנו', אבל היא שינתה את החיים שלנו בתחומים המקצועיים וגם את צריכת הבידור שלנו. אפל טובה בלזהות את מה שאנחנו באמת רוצים, ולבטא אותו בצורה שבה אנחנו מרגישים שאנחנו חייבים שיהיה לנו.

"אני חושב על האייפוד. כאשר הוא יצא, מי חשב שירצו להסתכל על סרט בגודל של המסך הזה? אבל זה דווקא לא נורא לראות את הסרטים כך, כאשר אתה על מטוס או באוטובוס. להערכתי, Apple TV, התקן הקליטה והשידור של אפל למדיה דיגיטלית מאתר iTunes המיועד לצפייה בטלוויזיה, היא הנוסחה הנכונה לסרטים ווידיאו על גבי האינטרנט. אבל אני לא בטוח שאפל תהיה בהכרח המנצחת כאן".