אובמה יקרא הערב להידוק הרגולציות על המגזר הפיננסי

בנאום היסטורי יכריז הנשיא כי לא רק ארה"ב צריכה להדק את הרסן הרגולטורי ■ לורנס סאמרס הכשיר בסוף השבוע את הקרקע: "איננו יכולים לסמוך על צלקות העבר נגד התנהלויות שיחוללו את משברי העתיד"

הנשיא ברק אובמה יקרא הערב (ב'), בדיוק שנה לאחר קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, להידוק הרגולציות על המגזר הפיננסי בארה"ב ובעולם כולו, בנאום בבניין ההיסטורי "פדרל הול", במרחק כמה צעדים מהבורסה בניו יורק.

הבית הלבן מקווה, שהנאום ימקד שוב את דעת הקהל האמריקנית במשבר הפיננסי, שארה"ב רק מתחילה להיחלץ עתה ממלתעותיו, ויעמיד בפרופרציות הנכונות את מה שאובמה מכנה ה"קרקס" סביב ההתנגדות הקולנית של הימין הקיצוני לרפורמות בביטוח הרפואי שיוזם הממשל.

לפי רמזים שפיזרו בסוף השבוע יועצי הנשיא ולפי הערכות בוושינגטון, יאמר אובמה שגופים רגולטוריים עדיין צריכים לעשות הרבה כדי להבטיח ששרשרת האירועים שהשכיבה את וול סטריט על הקרשים לא תישנה. הנשיא ישים דגש על על דרישה לקביעת מדדים להעלאת הלימות ההון של הבנקים.

הנאום נועד לא רק לציין את יום השנה לקריסת ליהמן, אלא גם לשרטט בקווים כלליים את עמדת ארה"ב בוועידת הפסגה של G-20, שתיפתח בעוד 10 ימים בפיטסברג, פנסילווניה. על סדר יומה של הוועידה צפויים לעמוד שני נושאים עיקריים: מאמץ להגביל את חבילות התגמולים של בכירי מוסדות פיננסיים והחמרת הרגולציות, ברמה הלאומית והבינלאומית.

לורנס סאמרס, יועצו הכלכלי הראשי של אובמה ולשעבר שר האוצר בממשל קלינטון, אמר ביום ו', כי אם יש לקח שארה"ב למדה מהמשבר הפיננסי הנוכחי הוא חייב להיות ש"איננו יכולים לסמוך על צלקות משברי העבר כבטוחות נגד התנהלויות שיחוללו את משברי העתיד".

שר האוצר, טימותי גייתנר,אמר באחרונה, שיש "דחיפות רבה" בצורך לקדם רפורמות רגולטוריות וש"שינוי מן היסוד הוא הכרחי".

ביוני השנה פרסם משרד האוצר בוושינגטון מסמך עבודה בן 85 עמודים ובו הצעות מפורטות לרפורמות רגולטוריות. בין ההצעות: הקמת סוכנות פדרלית להגנה על הצרכן הפיננסי, שתפקח על מוצרים פיננסיים כגון משכנתאות וכרטיסי אשראי; הרחבת סמכויות פדרל ריזרב לנטר את המשק כדי לאתר ליקויים סיסטמיים; פישוט וייעול מערכת הרגולציות על הבנקים; והקמת מכניזים שיאפשר לממשל להשתלט על מוסדות פיננסיים גדולים כאשר נחשפים סימנים ראשונים לערעור יציבותם.

המסמך התקבל בקרירות רבה בשני בתי הקונגרס, ובמיוחד בסנט, שבו סנטורים רבים מקבלים תרומות גדולות מלוביסטים שקשורים לארגוני גג לאומיים של המגזר הפיננסי.