בן-דב: "טיפול ב-50 חולי סרטן או בשיני הילדים? אני בוחר בילדים"

בשיחה עם "גלובס", אילן בן-דב נדרש לסוגיה הרגישה לפיה ועדת סל התרופות צריכה להשתמש בחלק מהתקציב לשנת 2010 לצורך הכללת טיפולי שיניים בסל הבריאות - על חשבון תרופות חדשות

"אם הייתי צריך לבחור בין טיפול ב-50 חולי סרטן לבין טיפולי שיניים עבור מאות אלפי ילדים, אז זו החלטה מאוד קשה אבל הייתי בוחר בילדים", כך אומר אתמול (ג') בשיחה עם "גלובס" אילן בן דב, הבעלים החדשים של פרטנר , שמפעיל את רשת "לוטוס" המעניקה טיפולי שיניים בחינם לילדים ממשפחות נזקקות.

"פיתרון זמני"

בן דב נדרש לסוגיה הרגישה על רקע הצהרותיהם של ראשי משרד הבריאות ומשרד האוצר, לפיהן ועדת סל התרופות צריכה להשתמש בחלק מהתקציב לשנת 2010 לצורך הכללת טיפולי שיניים בסל הבריאות, על חשבון תרופות חדשות. הצהרות אלה כבר קוממו חלק מחברי הוועדה וארגוני חולים, שטוענים כי אם המדינה רוצה לכלול את טיפולי השיניים בסל, עליה להעמיד לשם כך תקציב נפרד.

"אני הקמתי לפני שנתיים בבית החולים איכילוב את המכון המתקדם ביותר לחקר הסרטן, ואני מכיר מקרוב את הקושי הזה. אבל אני יודע גם מה המשמעות של ילד שנזקק לטיפולי שיניים ואין להוריו כסף. ילד כזה מסתובב עם היד על הפה, הוא מפתח בעיות פסיכולוגיות ובעיות תזונה. כאבי השיניים אצל ילדים הם חזקים יותר, הם חסרי ישע והם מפתחים בעיות התנהגותיות", מספר בן דב.

"פרטנר נוגעת לכל אחד מאתנו"

לדבריו, התעדוף שוועדת סל התרופות מתבקשת לעשות הוא "פיתרון זמני", שכן התקציב לשנה הקרובה כבר סגור. "הלב שלי נמצא עם אלה שנזקקים לתרופות", הוא מבהיר, "אבל הפתרון הזה נועד כדי שלא נצטרך לחכות".

בן דב ציין כי רשת מרפאות השיניים שהקים, המונה 14 סניפים, תשלים בסוף השנה כ-100 אלף טיפולי שיניים בחינם לילדים. "אנחנו נמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים אבל הרעיון הוא לאפשר לכל ילד עד גיל 18 לקבל את הטיפולים האלה במסגרת סל הבריאות, ולא בתעריפים של קופות החולים שזה בלתי אפשרי כיום למשפחות", הוא אומר.

לדבריו, הרשת שהקים מטפלת גם בסוגיה חשובה לא פחות: חולים כרוניים רבים שנמנעים מרכישת תרופות בגלל ההשתתפויות העצמיות שהם נאלצים לשלם. "אנחנו מאתרים יחד עם לשכות הרווחה וקופת חולים כללית אתה אלה שנמנעים מרכישת תרופות, ומעניקים להם 'כרטיס לוטוס'. הם רוכשים איתו את התרופות ואני משלם את ההשתתפות העצמית", הוא מגלה.

אתה לא חושש שהפעילות הפילנתרופית שלך מנקה את המדינה מאחריות?

"אני מכיר את הנפשות הפועלות ואני יודע שהם אנשי אמת. סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, ושר הרווחה, יצחק הרצוג (שהשתתפו היום יחד עם בן דב בכנס שעסק בסוגיית השיניים - ש.נ) מבינים את העוול המטורף הזה שהאזור של הפה שלנו לא מכוסה בביטוח הבריאות הממלכתי. הרי זה כמו שיוציאו מחר את האזור של העיניים או הקרסוליים מהביטוח.

"העיוות פה כל כך גדול והצעקה כל כך גדולה. אני רואה את ההירתמות שלהם ובייחוד של ליצמן, שהוא מגיע אל המרפאות שלנו ולא מבין מדוע לא כל הילדים זכאים לטיפולים האלה. אני לבדי לא יכול יכול לדאוג לכל ילדי ישראל".

איך אתה מסביר את העובדה שרק אחרי שרכשת את פרטנר ישנה התעניינות גדולה בפעילות החברתית שלך?

"פרטנר היא חברה של כל עם ישראל. היא משרתת 3 מיליון לקוחות שזה בעצם חצי מדינה, היא נוגעת לכל אחד מאתנו. אני שומע מאנשים שאומרים 'וואלה, איזה כיף שיש בעלים חדש שהוא גם מספק לנו שירותים מקצועיים, אבל גם רגיש ונותן בחזרה לקהילה".

משהו ישתנה עכשיו בפרטנר לאור המשנה החברתית שלך?

"פרטנר כבר עושה הרבה עבור הקהילה, גם אם אני עדיין לא יודע בדיוק איזה דברים, אבל אין לי ספק שהתפיסה שלי תעצים את הקשר של החברה עם הקהילה, אין לי ספק".