המסע בעקבות הפרנסה; באוקראינה מחפשים עבודה בפולין

לפי אומדנים לא-רשמיים, מספר המובטלים באוקראינה הוכפל ליותר ממיליון איש ואישה מתחילת המשבר, והכלכלה צפויה השנה לקרוס ב-14% ■ כך הופכת פולין שוב לארץ הזדמנויות

מיליוני פולנים נדדו מערבה מארצם כדי למצוא פרנסה טובה יותר, והדבר נכון גם לגבי האוקראינים. אלא שבעיניהם, פולין היא ארץ ההזדמנויות הבלתי מוגבלות, בייחוד כעת, כשארצם נפגעה קשות מהמשבר הכלכלי.

בשנות ה-90 נסעו אוקראינים רבים לעבוד בפולין, כי אשרות כניסה לא היו נחוצות אז. הכלכלה הפולנית מהירת הצמיחה נזדקקה לידיים עובדות ואוקראינה לא יכלה לספק די משרות מכניסות.

זרם ההגירה הזה נפסק לפני כמה שנים, כאשר פולין הצטרפה לאיחוד האירופי ולאמנת שנגן של האיחוד האירופי, מה שהקשה יותר על האוקראינים להיכנס אליה. אבל אז, כלכלתם החלה ממילא סוף סוף לצמוח.

מבוגר מדי לנדודים

מיכאילו סטריז'יק היה אחד מאלו שמצאו עבודה בבית כפועל בנייה ב-2006, אחרי עשור של עבודה כשרברב בסמוך לוורשה. אך הקבלן שהוא עבד בשבילו בעיר לבוב במערב-אוקראינה פשט רגל בנובמבר, ואשתו של סטריז'יק גילתה ששעות העבודה שלה כתופרת קוצצו במחצית, בגלל העדר הזמנות מגרמניה.

כעת סטריז'יק שוב בפולין, כמו אוקראינים רבים שנאלצו שוב לנדוד מערבה. "אני כבר מבוגר מדי בשביל נדודים כאלו, אבל לא היתה לי ברירה - אין עבודה בשבילי באוקראינה", אומר הפועל בן ה-49.

התור מול הקונסוליה

סיפורים דומים נשמעים מחוץ לקונסוליה הפולנית בלבוב, שמדי בוקר נוצר בחזיתה תור של מבקשי אשרות כניסה לפולין. נדיה, 41, אומרת שהיא איבדה באחרונה את עבודתה במאפיה, והיא רוצה לעבוד בפולין בקטיף תפוחי-עץ. "אני נוסעת לפולין כי כאן יש משבר. אני חייבת להתפרנס איכשהו".

לפי אומדנים לא-רשמיים, מספר המובטלים באוקראינה הוכפל ליותר ממיליון איש ואישה מתחילת המשבר, והכלכלה צפויה השנה לקרוס ב-14%. כך הופכת פולין שוב לארץ הזדמנויות.

הנתונים אינם מדויקים, כי אוקראינים רבים מגיעים לפולין כשהם משתמשים באשרות תיירים, ורבים מהם נשארים גם אחרי פקיעת האשרות, אך ככל הידוע, עד חצי מיליון אוקראינים עובדים כיום בפולין.

העבודות השחורות

כמו הפולנים בבריטניה, האוקראינים בפולין עושים את העבודות השחורות ומעוטות השכר, שהמקומיים נמנעים מהן: קטיף פרי, ניקוי בתים או עבודות בנייה שאינן דורשות התמחות.

השכר נמוך בהשוואה לשכר של המקומיים - קוטפת פירות אחת מקווה להרוויח 20 אירו ליום עבודה של 14 שעות. אבל זה עדיין גבוה ביחס לשכר באוקראינה. "קשה להיות רחוק מהבית, אבל אני מעדיף לעבוד מאשר להיות מובטל", אומר סטריז'יק.