גוגל תאפשר הדפסה מיידית של 2 מיליון הספרים הסרוקים במאגר המידע שלה

תאפשר לחברת On Demand Books, המייצרת מכונות להדפסה מהירה של ספרים המכונות "מכונות אספרסו ספרותיות", גישה לחלק ממאגרי המידע שלה המכילים מיליוני ספרים סרוקים

חברת גוגל מאפשרת ל-2 מיליון הספרים הסרוקים במאגרי המידע שלה לקרום דיו ונייר ולחזור לחיים בתור ספרים מודפסים. ענקית האינטרנט הודיעה כי תאפשר לחברת On Demand Books, המייצרת מכונות להדפסה מהירה של ספרים המכונות "מכונות אספרסו ספרותיות", גישה לחלק ממאגרי המידע שלה המכילים מיליוני ספרים סרוקים.

"מכונות האספרסו הספרותיות", המסוגלות להדפיס 300 עמודים בפחות מ-5 דקות, כבר מוצבות ביותר מתריסר נקודות ברחבי העולם, בדרך-כלל בספריות ציבוריות ובקמפוסים. הלקוח בוחר ספר אותו הוא מעוניין לרכוש - ומקבל אותו במקום, כרוך בכריכה רכה. המחיר הממוצע עבור ספר הנקנה ב"מכונת האספרסו הספרותית" הוא 8 דולר.

הספרים אותם תאפשר גוגל להדפיס בשלב הראשון הם כאלה שזכויות היוצרים עליהן כבר אינן בתוקף, על-פי החוק האמריקני מדובר בספרים שיצאו לאור לפני שנת 1923, למשל קלסיקות דוגמת "הרפתקאותיו של הקלברי פין" ו"מובי דיק".

מיליוני ספרים נוספים עשויים למצוא דרכם ל"מכונות האספרסו הספרותיות" אם משרד המשפטים האמריקני יאשר את ההסכם שחתמה גוגל עם איגוד המוציאים לאור בארה"ב, המעביר אליה את הבעלות החוקית על יותר מ-6 מיליון כותרים, שלדברי גוגל כבר נסרקו ונמצאים במאגרי המידע של החברה. במסגרת ההסכם תשלם גוגל 125 מיליון דולר.

יריבותיה העסקיות של גוגל מקווים כי ההסכם לא יאושר, מפני שלטענתן הוא מעניק לחברת האינטרנט מעמד של מונופול בשוק הספרים הדיגיטליים.

לבית המשפט הפדרלי בניו-יורק, שם הוגשה על התביעה נגד גוגל בטענה כי ההסכם אינו חוקי, הגיעו יותר מ-400 התנגדויות עליהן חתומים גופים שונים - החל מספריות ציבוריות וכלה ובחברות דוגמת אמזון ויאהו. השימוע הצפוי לפתוח את המשפט נקבע ל-7 באוקטובר.