הבנקים באוסטרליה בתנופה: גייסו 82 מיליארד דולר מאז המשבר

הסכום שגייסו חמישה בנקים אוסטרליים שווה ליותר מ-10% מסך הכספים שגויסו בעולם באמצעות הנפקת אג"ח בערבות מאז קריסת בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס

ארבעת הבנקים הקמעונאיים הגדולים של אוסטרליה, ובנק ההשקעות מקיורי , גייסו סך של 82 מיליארד דולר באג"ח בערבות ממשלתית מאז אוקטובר 2008, הודות למעמדם כבנקים בעלי הדירוג הגבוה ביותר בעולם.

הסכום שגייסו חמשת הבנקים האוסטרלים שווה ליותר מ-10% מסך הכספים שגויסו בעולם באמצעות הנפקת אג"ח בערבות מאז קריסת בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס.

על-פי נתוני דילוג'יק. הסכום שגייסו הבנקים האוסטרליים גבוה מאוד יחסית למצבם בקרב הבנקים בעולם במונחים של נכסים והון. חוסנו של מגזר הבנקאות האוסטרלי, שהיה בעל חשיפה זעומה למשכנתאות הסאב-פריים בארה"ב, סייעה לאוסטרליה להינצל ממיתון. עם זאת, נשענו הבנקים באוסטרליה על הלוואות מחו"ל, מכיוון שהפיקדונות המקומיים קטנים מדי כדי לתמוך בהלוואות.

הבנקים האוסטרליים ניצלו פרץ של גיוסי הון באמצעות מכירה של מניות כדי לחזק את המאזנים ואת ההון הראשוני, שמשמש לאומדן הלימות ההון. ארבעת עמודי התווך של המדינה - ANZ, קומונוולת' בנק, נשיונל אוסטרליה בנק ווסטפאק - נמנים עם קבוצה של פחות מתריסר בנקים ברחבי העולם ששמרו על דירוג AAA.

דירוגי האשראי הגבוהים הקלו על הבנקים למכור אג"ח בנקאיות בערבות ממשלתית ושלא בערבות ממשלתית, כדי להבטיח מימון מספיק להענקת הלוואות ולתמיכה בכלכלה. בדרך כלל זקוקים הבנקים לגייס חלק ניכר מהמימון בחו"ל מכיוון שהיקף הפיקדונות באוסטרליה, שאוכלוסייתה עומדת על 21 מיליון נפש, אינם גדולים דיים כדי לעמוד בדרישות האשראי של משקי הבית והעסקים.

בנקים אוסטרליים ביצעו גיוסי הון אגרסיביים באמצעות אג"ח בתקופה שבין דצמבר ואפריל, אך מאז נרשמה האטה בקצב הגיוס באמצעות אג"ח. אנליסטים מעריכים כי העובדה שאוסטרליה נמצאת כמעט בתחתית רשימת עשרים הכלכלות הגדולות בעולם היא חסרון.

[לאתר האג"ח]