אלעד גרופ הצליחה לפרוס חובות ואף להרוויח

מנכ"ל זרוע הנכסים של תשובה בצפון אמריקה: "שיאו של המשבר מאחורינו. לתשובה יש שם טוב, והסדר חוב לא רלבנטי מבחינתנו" ■ הרווח במחצית הראשונה, כ-52 מיליון דולר, נבע בעיקר משינוי שערי מטבע היקף האג"ח שהנפיקה החברה: 838 מיליון דולר

אחרי שבשנת 2008 ספגה אלעד גרופ, זרוע הנדל"ן הפרטית של יצחק תשובה, הפסד בגובה 291.7 מיליון דולר כתוצאה מירידה בשווי נכסיה, המחצית הראשונה של שנת 2009 נראית טובה יותר עבור החברה הפעילה בצפון אמריקה ובסינגפור.

אלעד גרופ סיימה את המחצית עם רווח נקי של 51.8 מיליון דולר, לעומת הפסד של 19.2 מיליון דולר במחצית המקבילה, ולמרות הפסד של 15.4 מיליון דולר ברבעון השני. מדוחות החברה עולה, כי אלעד נהנתה במחצית מרווחים של 81 מיליון דולר כתוצאה משינוי בשערי מטבע.

ההכנסות במחצית דווקא ירדו ב-68% לסך של 236 מיליון דולר, בין היתר כתוצאה מירידה בהיקף הנכסים המניבים של החברה. גם שורת הרווח התפעולי רשמה ירידה ניכרת ל-54.9 מיליון דולר, לעומת 197.7 מיליון דולר במחצית המקבילה ב-2008.

למרות הירידה בהכנסות וברווח התפעולי, מנכ"ל החברה, מיקי נפתלי, נשמע מרוצה. "גם בתקופה כזאת רשמנו רווח, ואין ספק ששיאו של המשבר מאחורינו", הוא אומר. "יש התחלה של עלייה בשווקים, וזה נותן לנו דחיפה מאוד חיובית. לאלעד תזרים חזק ויציב מהנכסים".

משקיעים מוסדיים שרכשו אג"ח פרטיות שהנפיקו החברות בקבוצת אלעד גרופ בשנים האחרונות, ימצאו ודאי עניין בשורות המאזן של אלעד - הון עצמי של 658.4 מיליון דולר המממן התחייבויות של 4.23 מיליארד דולר, מתוכן חוב של 838 מיליון דולר למחזיקי האג"ח. באלעד מדגישים כי היקף הפירעון למחזיקי האג"ח בשנה הקרובה נמוך למדי, ומסתכם ב-29 מיליון דולר בלבד.

*מיקי נפתלי, האם יש דיבורים על הסדר חוב?

"ליצחק תשובה יש שם טוב בישראל. כך, שזה לא רלבנטי כעת הסדר חוב - אנחנו לא עושים הסדרים עם אף אחד. עלה רעיון בשיחות עם גופים מלווים, שהם יוכלו להשקיע איתנו ברמת האקוויטי, ואז ליהנות מאפסייד בשנים הקרובות. חשבנו לקחת קבוצת נכסים בקנדה, להכניס לחברה, ומי שירצה יבוא עם כסף חדש (להשקעה) או החלפה של אג"ח קיימות, ומי שלא ירצה - אז לא. זה לא הסדר חוב ולא בטיח. זה כל הסיפור.

"קח בחשבון שהשמאים מעריכים היום את הנכסים ברמה הכי נמוכה. אנחנו מנתחים את הדוחות כיום, בתקופה הכי גרועה, אבל אנחנו הולכים לתקופה טובה יותר וברור ששווי הנסים יעלה, כי שיעורי ההיוון ירדו".

"הולכים לתקופה טובה"

עד שהמצב ישתפר, נמנעת החברה, שרשמה תזרים מזומנים שלילי בסך 52 מיליון דולר במחצית הראשונה, מלחלק דיבידנדים. זאת, כדי שתוכל לעמוד בתנאי האשראי שנטלה מגופים חוץ בנקאיים, כשבנוסף היא פועלת למחזור הלוואות ומימוש נכסים.

עד כה, אלעד הצליחה לפרוס מחדש חלק לא מבוטל מחובותיה, ביניהם הלוואה לפרויקט הפלאזה בניו-יורק בהיקף של 260 מיליון דולר, ובפרויקט הפלאזה המשותף עם אי.די.בי בלאס-וגאס שהיקף ההלוואה בו עומד על כ-350 מיליון דולר. החברה מציינת כי היא נמצאת במו"מ על הארכה של הלוואה לפרויקט בלוס אנג'לס שהחוב עליו הוא כ-206.5 מיליון דולר, שהיו אמורים להיות משולמים ביולי האחרון.

מדוחות החברה עולה, כי במהלך הרבעון השני היא מכרה מקבץ יחידות דיור בקנדה תמורת 52.4 מיליון דולר קנדי, כאשר הרוכש נטל על עצמו גם חוב של 13.2 מיליון דולר קנדי. אלעד מציינת עוד בדוחות, כי היא מחפשת רוכש ל-11 נכסים נוספים שלה בקנדה בשווי של 202 מיליון דולר קנדי.

לדברי נפתלי, "בקנדה היקף העסקים בתאוצה. הנכסים המניבים מושכרים בתפוסה של 97%, ואנו מעלים את ההכנסות מהם. הפעילות בקנדה יפה וחזקה, וגם בסינגפור ובהונג קונג יש התאוששות מדהימה. אלו מדינות שיצאו מהר מהמשבר, הנדל"ן שם בעלייה חזקה, ואנו נהנים מזה. בארה"ב זה קורה יותר לאט אבל מתחילים להרגיש את העלייה. אני אופטימי כי אנחנו הולכים לתקופה יותר טובה. ההשקעות שלנו פרוסות בצורה רחבה, ומכאן היציבות שלנו".

לגבי הפעילות בסינגפור, בדוחות החברה מצוין כי היא מנהלת מו"מ למכירת אחד משני הנכסים שלה שם.

ממשיכים להמר על לאס וגאס

פרויקט אחר שבחברה אפילו לא חולמים לממש כרגע במחיר הרכישה, או קרוב לכך, הוא פרויקט הפלאזה בלאס וגאס. בקיץ 2007 רכש תשובה בשותפות עם אי.די.בי (50% כל צד) קרקע ב"סטריפ" של עיר ההימורים, תמורת 1.24 מיליארד דולר. הקמת הפרויקט מתעכבת לנוכח הירידה החדה במחירי הנדל"ן במדינת נבאדה בארה"ב, ובדוחות 2008 כבר ביצעו בגינו השותפים הפחתה של כ-444 מיליון שקל כל אחד.

*מה לגבי פרויקט הפלאזה בלאס וגאס?

נפתלי: "הוכחנו בצורה ברורה שאם אתה נמצא על הקרקע ובפעילות שוטפת עם בנקים זרים שמרגישים נוח ובטוח אתך, אז אפשר להאריך הלוואות. הארכנו ב-42 חודש את ההלוואות, ויש לנו תקופה ארוכה לחכות עד שהשווקים יתעוררו. מניות חברות הגיימינג (כמוLVS של שלדון אדלסון. א.ש.) עלו בחודשיים-שלושה האחרונים. יש התעוררות חזקה של הענף". *