2. מקאן אריקסון

ענק הפרסום אומנם לא מחץ את המתחרים השנה, אבל הוא מגיע עצבני לשנה הבאה

בעלים: אילן שילוח, קבוצת MCCANN העולמית

מנכ"לית: איריס בק

שנת יסוד: 1979 (נוסד כקשר בראל)

עובדים: 294

לקוחות בולטים: תנובה, סלקום, לאומי, אל על, אסם-נסטלה, יוניליוור, קבוצת המשביר, פז, טמפו

תקציבים מנוהלים יוני 2009: 250.9 מיליון שקל

צמיחה מחצית ראשונה 2009: 1%-

השנה שהייתה: שלא תתבלבלו - מקאן אריקסון הוא עדיין משרד הפרסום הגדול בישראל, למרות שאדלר-חומסקי עבר אותו בנקודות ספורות במדד משרד הפרסום של שנת 2009. בכל הקשור בתקציבי קריאיטיב בתקופה הנמדדת המשרד אומנם מוביל את 30 המשרדים בדירוג יפעת למחצית הראשונה של השנה, אך הוא רשם צמיחה שלילית של 1%-. עם זאת, עדיין מדובר בהישג נאה ביחס לממוצע בשוק (5%-). במקביל הוא הצליח לשים יד על תקציבים גדולים חדשים, כגון שירותי בריאות כללית, שצפויים לבוא לידי ביטוי בשנה הבאה.

מבחינת הפרמטרים במדד, מקאן חלף על פני כל המתחרים בסקר העובדים, בסקר המפרסמים וכן באזכורים בעיתונות. גם מבחינת פרסים בתחרויות ביחס להיקף תקציבים, המשרד רשם הישג נאה, כאשר סיים את השנה במקום השלישי. את הגב של אדלר-חומסקי הוא ראה בפרמטרים של צמיחה, "זכורות ואהובות" וכמות אזכורים ברשת. גם החלטת חבר השופטים לגבי אדלר-חומסקי הייתה גבוהה מזו של מקאן.

אין ספק שמקאן בעיצומו של תהליך שינוי - חלק ממנו גלוי לעין וחלק ממנו עדיין סמוי. הגעתו של כל מנכ"ל חדש, איריס בק במקרה של מקאן, היא טלטלה לכל ארגון, על אחת כמה וכמה כשמדובר בארגון עם DNA כה ברור כמו מקאן, ובאישה דעתנית כמו בק.

בק הגיעה עם אג'נדה ברורה להעביר את המשרד למה שהיא מכנה עידן הדיגיטציה. היא ביצעה שינויים פרסונאליים ומבניים בתוך הארגון, שאת תוצאותיהם ניתן יהיה לראות בעתיד הרחוק יותר. בינתיים המשמעות היא שחלק מהאנשים הוותיקים בארגון - גם בכירים, יצאו או מחפשים את דרכם החוצה. מצד שני, בק הצליחה להביא תוצאות בשורה התחתונה, כשניצחה במכרז שירותי בריאות כללית - אחד המכרזים החשובים שהיו השנה בענף.

שינוי פחות גלוי לעין מצוי בניסיון לשנות את התפיסה התדמיתית של מקאן, ולפעול למיצוב המשרד כאוטוריטה מקצועית. סמוך לכניסתה של בק לתפקיד, החל המשרד להיעזר בשירותיו של יועץ התקשורת, זמיר דחב"ש, וניכר מאמץ גדול מצד כל הצדדים לשדר קו תקשורתי אחיד, עליו הוסכם מראש.

יו"ר הקבוצה, אילן שילוח, נסוג כמעט לגמרי מהפרונט התקשורתי, והשימוש בו שמור למקרים נדירים בלבד (כמו מודעות התמיכה בערוץ 10). את בק, לעומת זאת, מקדמים בכנסים מקצועיים וכדומה. תחת שרביטו של דחב"ש עבר מקאן לפעילות תקשורתית יזומה ולא רק מגיבה. ימים יגידו אם המהלך צלח.

למרות הקרב מול אדלר-חומסקי בפרמטרים אחרים, בתחום המדיה מקאן נמצא ליגה אחת מעל כולם - מה שמקנה לו נקודות רבות בכל הקשור להשגת תקציבי קריאיטיב. עם זאת, היתרון במדיה הוא סוג של חרב פיפיות, שכן אם בעבר הוזכר המשרד כבית קריאיטיב הממוקם גבוה מעל כולם, הרי שהיום יש תחושה שהנקודה הכי חזקה שלו היא בתחום המדיה. בקריאיטיב, כך עולה גם מהמדד, ישנם משרדים שלא נופלים ממנו.

עם הפנים ל-2010: אם השנה החולפת הייתה סוג של שנת התארגנות והעברת מושכות, השנה הבאה אמורה להיות זאת שבה המנכ"לית החדשה צריכה לפרוע את השטרות. אם לא יחולו התפתחויות דרמטיות, לא נראה כי ההגמוניה של מקאן בתחום המדיה תיפגע, ובתוך תמהיל הלקוחות שלו לא נראה שמישהו משמעותי עשוי לעזוב בגלל חילופי בעלויות או שינויים בהנהלה. לכן, ההערכה שלנו היא שמקאן יתחזק בשנה הקרובה.

בנוסף, ניתן לראות שמקאן נתפס בענף כקרש הקפיצה הטוב ביותר להתקדמות, מה שבא לידי ביטוי בסקר העובדים שהזמין "פירמה" עבור מדד "משרד הפרסום של השנה". מקאן הוזכר בממוצע ב-20% מהמקרים בכל אחת מהקטגוריות שנבדקו (למתודולוגיה ראו עמוד 00). המציאות מוכיחה שמדובר בארגון שיודע לשלם ולטפח עובדים, ובענף שכוח האדם בו הוא חזות הכל, להיות המשרד הנחשק ביותר - זה לא דבר של מה בכך.

לדירוג המלא של "משרד השנה": כל המשרדים, כל הנימוקים