גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עסקים כשרים: בשנים האחרונות חל זינוק של 23% בהיקף הייצוא לשוק הכשר

השוק הכשר, במיוחד בארה"ב, נחשב לעוגן עבור יצואניות המזון הישראליות ■ אמנם מדובר בשוק מוגבל, אבל מסתבר כי היכולת שלו להשתלב בקלות בנישת מוצרי הבריאות עשויה לסייע לו לגדול משמעותית גם בשוק הכללי

תקופת החגים היא שעתם היפה של הארוחות המשפחתיות, וגם של ייצוא המזון הכשר לתפוצות. השוק הכשר, ובמיוחד זה שבארה"ב, נחשב לעוגן חשוב עבור יצרניות ויצואניות מזון ישראליות, ולא בכדי. זינוק של 23% חל בשנים האחרונות בהיקפי הייצוא ליעד זה.

"חותמת כשרות על מוצר מזון אינה מזיקה - נהפוך הוא", אומר מנכ"ל מכון הייצוא, אבי חפץ. "היהודים קונים בגלל הכשרות, והלא-יהודים קונים כי הם רואים בכשרות רף גבוה של בקרת איכות. המוסלמים, הנמנעים מאכילת חזיר ומוצרי מזון עם שומן חזיר, נחשבים אף הם לקונים פוטנציאליים".

אמנם המשבר הכלכלי העולמי בלם את מגמת הגידול: במחצית הראשונה של השנה נרשמה ירידה של 18%, לעומת גידול של כ-5% בתקופה המקבילה אשתקד; אבל השוק הכשר עדיין נחשב לפלח שוק חשוב. אך הוא גם נחשב לשוק תחרותי ומוגבל, לא אחת בגלל הקונוטציה השלילית שיש ל"מוצרי דת" בשוק הכללי. בשל כך קורא מכון הייצוא ליצואנים הפועלים בשוק הכשר להתרחב לשוק הכללי, מתוך אמונה כי בו טמון העתיד.

"בעולם הקולינארי הכללי יש כיום פתיחות ורצון לצרוך מוצרים אתניים, לצד עניין הולך וגובר במוצרי בריאות ומזון איכותי. בתוך מגמה זו משתלב המזון הישראלי הכשר. הרחבת הפעילות של יצרני המזון לשוק הכללי תביא לגידול משמעותי בייצוא המזון הישראלי", אומר חפץ.

בעד השוק הכשר: "בעיקר כי אין לנו יתרון או סיכוי בשוק הכללי"

מפעל עוף טוב מייצא שניצלים קפואים ופסטרמות מצוננות לשוק הכשר קרוב לרבע מאה. "אנחנו מייצאים בעיקר לאירופה, ארה"ב וקנדה, כי אין לנו יתרון או סיכוי בשוק הכללי", אומר מוטי גולדברג, מנכ"ל עוף טוב. מוצרי עוף טוב נמכרים בחנויות כשרות ובפינה הכשרה ברשתות המזון.

* למה אין לכם סיכוי בשוק הכללי?

"אין סיכוי לייצא לשוק הכללי בארה"ב בשל עלויות הייצור היקרות שלנו. בעוד שסוגיית המחיר משחקת תפקיד בשוק הכללי, בשוק הכשר אין בעיה למכור במחירים גבוהים בשל הביקושים הגבוהים למוצרים כשרים".

* מהם החסרונות בשוק הכשר?

"אין חסרונות, למעט המוגבלות של השוק לקהלים ספציפיים. מצד שני, 6 מיליון יהודים רק בארה"ב זה לא מעט. בתחום הבשר, בניגוד ליין למשל, יש יתרון גדול לכשרות. יש לה ערך מוסף לא רק אצל יהודים אלא גם אצל מוסלמים. שחיטה כשרה היא ערך מוסף גם בשוק הכללי ולא רק בשוק הכשר, שכן בשר כשר נחשב מבחינת פיקוח, היגיינה ואיכות לטוב הרבה יותר".

* האם יש כוונה להרחיב הייצוא הכשר?

"השאיפה שלנו היא להרחיב את הייצוא גם בשוק הכשר וגם בשוק הכללי. יש פוטנציאל בשתי הנישות הללו. אנחנו משקיעים משאבים בשני היעדים הללו. באירופה, למשל, די מיצינו את השוק הכשר, ויש לאן להתפתח בשוק הכללי. בארה"ב, לעומת זאת, יש עוד הרבה לאן להתרחב גם בשוק הכשר".

נגד השוק הכשר: "כי אי-אפשר לכוון לשוק האיכותי ולהישאר כשר"

"המשקל של השוק הכשר בתמהיל הייצוא של יקבי כרמל הולך וקטן באופן יזום", אומר ישראל איבצן, מנכ"ל יקבי כרמל. לדבריו, בשנת 2007 יוצאו יינות כרמל לשוק הכשר בהיקף של 12 מיליון דולר, ב-2008 בהיקף של 2.5 מיליון דולר, ומתחילת 2009 בהיקף של 1.5 מיליון דולר בלבד.

"אנחנו יורדים באופן יזום, כי אנחנו עם הפנים לשוק הרחב, ואנחנו חייבים ללכת על פלטפורמות אחרות", אומר איבצן, ומוסיף כי לדעתו גם שאר יצרני המזון חייבים למצוא שווקים אחרים. "השוק הכשר בארה"ב ובאירופה הוא מספר נקודות מכירה קטן יחסית באזורים יהודיים, שגם הם בדעיכה בגלל מגמת ההתבוללות. השוק הכשר הוא שוק נסוג".

עוד לדבריו, "יין לא נתפש כבילוי, ולכן יקבי כרמל סיפקו במשך שנים רבות את צרכיו של העם היהודי בארץ ובתפוצה. אולם התפישה השתנתה. זה אומר שאנחנו מייצרים יין כשר אבל גם איכותי ובסטנדרט גבוה, ושאנחנו רוצים לדבר עם כל העולם ולא רק עם יהודים. המשימה שלנו היום היא לשכנע את מרגרט וג'ון לשתות יין שלנו במקום את אברהם ולאה, ופה מתחילה הבעיה. השוק מוצף ביינות טובים, וקשה לחדור לשוק כזה עם סטיגמה של יין כשר. קשה לאתר מפיצים שמוכנים לדבר איתנו בגלל הסטיגמה. אנחנו לוקחים בחשבון שייקח לנו 4-5 שנים עד שנצליח".

* מאילו שווקים כשרים יצאתם?

"הפסקנו לייצא לשוק הכשר בגרמניה וברוסיה. ב-2005 יצאנו ל-33 יעדים כשרים, והיום רק ל-6: אנגליה, פולין, ארה"ב, קנדה, שוויץ וצרפת. אי-אפשר לכוון לשוק הרחב והאיכותי ולהישאר בשוק הכשר, זה כמו למכור בושם יוקרתי בפיצוציה".

* יציאה מהשוק הכשר משמעותה איבוד של 6 מיליון לקוחות, רק בארה"ב.

"אם יבוא אליי יהודי שירצה לקנות יין כשר, אמכור לו. אין לי בעיה עם מכירה נקודתית, אבל זה לא נמצא בתוכנית השיווקית שלנו. כאמור, אנו עוברים מיינות קידוש ליינות פרימיום. חוץ מזה, בארה"ב יש ייצור מקומי מאסיבי של יין כשר, כך שאין מצוקה, והם לא מחכים שישראל איבצן ימכור להם ארגז. אם אנחנו באמת רוצים להצליח, אנחנו חייבים לעזוב את התפישה הקודמת שלנו ולפרוץ קדימה".

10 טיפים לייצוא נכון לשוק הכשר - על-פי מכון הייצוא

1. היעזרות בסוכן/מפיץ מקומי: בכל רחבי העולם, בעיקר בארה"ב, פועלים מפיצים מקומיים המתמחים בהפצת מזון ומשקאות כשרים. מדובר באנשי מקצוע המכירים את הענף ואת השוק המקומי, ומומלץ להיעזר בהם - בעיקר בשלבי החדירה למדינה חדשה.

2. השקעה באריזות איכותיות: תפיסה מוטעית בקרב חלק מהיצואנים הישראלים היא שאין צורך להשקיע באריזות איכותיות כשמייצאים לשוק הכשר. ובכן, קהל הצרכנים מעוניין במוצרים שגם ארוזים יפה. בנוסף, אריזה איכותית יכולה להקל על המעבר למכירה בשוק הכללי, שם היא בגדר חובה.

3. שמירה מתמדת על חדשנות: חידושים בענף המזון חלים גם על ענף המזון הכשר. ענף המזון חשוף לחידושים תמידיים, ולכן חשוב להתעדכן תמידית בשינויים ולהיערך אליהם בזמן.

4. הקפדה על איכות גבוהה: מזון כשר נחשב למזון בריא ואיכותי, בשל הפיקוח וההשגחה על תהליכי הייצור, ולכן יש לו ביקוש גם בקרב ציבור גדול שבוחר בו מטעמי בריאות ואיכות ולא מטעמי דת ומסורת. כדי לשמר קהל יעד זה יש לשמור על סטנדרטים גבוהים בייצור המזון הכשר.

5. הכרת התקנים המקומיים: ענף המזון והמשקאות כפוף לתווי תקן בארץ שאליה מייצאים. לפיכך, חשוב מאוד להכיר ולהבין את כל הסעיפים והמגבלות באופן יסודי, שכן באירופה ובארה"ב (מדינות יעד עיקריות לשוק המזון הכשר) יש ביקורות קפדניות ביותר. חשוב להתעדכן בתקן של כל מדינה לפני החדירה ובשינויים ובתוספות שבתקנון.

6. עמידה בסטנדרטים ירוקים: המגמה הירוקה שפוקדת את העולם וקוראת לצרכנים לחזור למזונות טבעיים על חשבון המזון התעשייתי המעובד - מגיעה גם היא לענף המזון הכשר. מומלץ ליצואנים בענף המזון הכשר, בעיקר למדינות אירופה, להתאים עצמם לסטנדרטים המתחדשים של מזון טבעי/בריאותי.

7. זיהוי צורכי הקהל היהודי המקומי: הקהילות היהודיות שומרות המסורת אינן הטרוגניות. לכל קהילה יש חוקים ונורמות משלה, המוכתבים על-ידי השלטון הרבני המקומי. לכן, מומלץ להיעזר במומחים מקומיים לזיהוי המאפיינים המסורתיים לצורך זיהוי הפוטנציאל הצרכני. אפיון נכון של סוג הקהילה יאפשר הפצה נכונה של מוצרי מזון בשוק הכשר.

8. הגדרת המונח "פרווה": למוצרי מזון "פרווה" יש ביקוש גדול (צמחונים, טבעונים, אנשים עם רגישויות למוצרי חלב, בשר וכיו"ב), אך המונח "פרווה" מוכר ומובן בעיקר לקהל היהודי. בכדי להגיע לציבור לא יהודי בייצוא מזון "פרווה" כשר, מומלץ לפרט את המונח "פרווה" עבור הקהל הלא יהודי (לכתוב על גבי האריזה - מוצר זה אינו מכיל מוצרי חלב, בשר, עוף וכו').

9. חדירה לענף מוצרי הבריאות: מאחר שהמזון הכשר נחשב למזון איכותי, ומאחר שאוכלוסייה רבה נוטה לצרוך מוצרי מזון כשר מטעמים שאינם קשורים בדת (רגישות לחומרים רבים המרכיבים מזונות לא כשרים), מומלץ ליצואני המזון הכשר להתפתח בנישת מוצרי הבריאות (נישה שהולכת ומתפתחת בענף הצרכנות העולמי).

10. אימוץ טרנדים: המודעות והדרישה למזון גורמה איכותי, למזון דיאטטי, למזון אורגני ולמזון בריאות, הנפוצים בשוק המזון הכללי, מגיעים גם לשוק הכשר. מומלץ לחברות לאמץ מגמות אלה.

22

עוד כתבות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

בנייה ברמת גן / צילום: פביו טרופה

התוכנית של רמת גן במקום תמ"א 38: עד 10 קומות ברחובות המסחריים

תוכנית מחליפה לתמ"א 38 שגיבשה העירייה בראשות כרמל שאמה הכהן, מספקת פתרון ביניים בין הגישה המרחיבה שנקטו ראשי העיר הקודמים, לבין הגישה הקמצנית שנקט כרמל שאמה הכהן, שזכתה לביקורת מצד בית המשפט

ירון מורגנשטרן, מנכ''ל גלאסבוקס / צילום: יח''צ

אחרי הפסד של 60% למשקיעים: גלאסבוקס נמכרת בחצי מיליארד שקל

גלאסבוקס, הפועלת בתחום ניתוח נתונים באינטרנט, תימכר לקרן השקעות, זאת לאחר נפילה חדה במניה ולאחר שדחתה מספר פעמים את יעדי ההכנסות החוזרות שלה ופיטרה כ-20% מכוח-האדם ● בחברה שתהפוך לפרטית, בונים על תחום ה-AI כמנוע לעתיד

מפעל המלט נשר. ''אין קשר בין רמות האבק לפעילות המפעל'' / צילום: תמר מצפי

אחרי פחות משנה: מנכ"ל נשר מפעלי מלט מסיים את תפקידו

מנכ"ל נשר מפעלי מלט, יובל לזרוב, מסיים את תפקידו בחברה אחרי כהונה בת פחות משנה ● באוגוסט האחרון הוציא המשרד להגנת הסביבה צו מינהלי לחברה, המורה על מניעה או צמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח חברתי כלכלי במגזר המיעוטים / צילום: תמר מצפי

"במסגרת תוכנית החומש לחברה הערבית, אנחנו משקיעים קודם כל בחינוך. הפערים מצטמצמים"

חסאן טואפרה, ראש הרשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית, התייחס בכנס גלובס לאתגרים באוכלוסייה זו ולחשיבותה ● לדבריו, ברקע יישום תוכנית החומש הייעודית, החברה הערבית חוותה שינוי משמעותי: "רוב התלמידים לא היו זכאים לבגרות. היום יש 20% סטודנטים לתואר ראשון"

"חיזבאללה ספג מכות קשות": בלבנון מעריכים שהחזית בצפון לא תתרחב

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: כלי תקשורת מסביב לעולם סיקרו את השבת גופותיהם של ארבעה חטופים, בלבנון מעריכים שהמלחמה בצפון לא תסלים בשל עייפות בשני הצדדים ומה צפוי ביחסים בין ישראל וארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: Shutterstock

"האייל הזומבי": מחקר חדש מוכיח כי המחלה לא מסוכנת לבני אדם

OpenDNA חתמה על הסכם שיווק עם מקסון, והמנכ"ל סוגר מעגל ● מחקר חדש בארה"ב: "תסמונת האייל הזומבי" לא מסוכנת כרגע לבני אדם ● השבוע בביומד 

נתיבות. בעיגול: מירי רגב / צילום: דייגו מיטלמן, מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט)

בלי תוכנית, ללא תקציב ובניגוד לדעת אנשי מקצוע: רגב מקדמת עוד תחנת רכבת בנתיבות

במשרד התחבורה בוחנים הקמת תחנה בעיר הדרומית במרחק 5 ק"מ בלבד מזו הקיימת ● גורמי המקצוע מתנגדים בגלל תחזית נוסעים נמוכה ופגיעה בציבור שזמן נסיעתו למרכז מתארך ● השבוע נחשף בגלובס שגם במוסד רוצים רכבת ישירות למטה הארגון בניגוד לתוכניות המטרו

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

ווסימוזי מדונסלה (מימין), נציג דרום אפריקה בדיון בהאג / צילום: Reuters, Yves Herman

המשטר בדרום אפריקה פותח מערכה לשלילת ההכרה בזכות הקיום של ישראל

עיון באוצר המילים והדימויים של נציגי המשטר הדרום אפריקאי בבית הדין בהאג מראה כי הם מתרחקים במהירות משאלת עזה ועוברים אל שאלת הלגיטימיות של קיום ישראל ● אפשר להגיד שהיחסים עם משטר ה–ANC במדינה הגיעו אל סוף הדרך

בחינות הסמכה של לשכת עורכי הדין / צילום: רוני שיצר

בצל המלחמה: רק 16% מעבר בבחינות לשכת עורכי הדין

מספר הניגשים עמד על 770 בלבד, מאחר שמדובר במועד משלים שנערך בשל המלחמה ● האוניברסיטאות מובילות את טבלאות העוברים, כאשר מבין כלל הניגשים, המוסד האקדמי המוביל הוא האוניברסיטה העברית

רסול סעדה, מנכ''ל משותף אל־ביאדר לפיתוח כלכלי חברתי / צילום: תמר מצפי

רסול סעדה: כך עבר הפשע בישראל מגוש דן אל היישובים הערביים

בכנס פוטנציאל החברה הערבית של גלובס, סקר סעדה, מנכ"ל משותף באל־ביאדר, את התפתחות הפשיעה בחברה הערבית, וציין: "מאז 2023, אנחנו באובדן מוחלט"

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

הפגנה בתל אביב / צילום: Reuters, Mostafa Alkharouf

ימי השיבושים חוזרים מחר עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: "להחזיר את המנדט לעם"

המחאה נגד הממשלה תוציא לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות אטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● בין מובילי ההפגנה, יהיו משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

תשבור שיאים? מה צפוי בדוחות החברה הלוהטת בעולם

ביום רביעי הקרוב, ענקית השבבים אנבידיה צפויה לפרסם את תוצאותיה הכספיות לרבעון ● עפ"י ההערכות, החברה צפויה להציג דוחות חזקים שידחפו את מחיר המניה שלה לשיא חדש

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שתי המניות שמושכות את בורסת ת"א כלפי מעלה - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

מדד המחירים לצרכן באפריל הפתיע לרעה בפעם השלישית ברצף. זה מה שחושבים האנליסטים ● כל הפרטים על השינוי הדרמטי בשעות המסחר שמקדמת הבורסה בת"א ● וגם: מחקר חדש מגלה אילו אפיקי השקעה מניבים את התשואות הגדולות ביותר בטווח הארוך