מזוז סגר התיק נגד השר כץ מחוסר ראיות: "פעל באופן לא ראוי"

עם זאת, הפרקליטות החליטה להעמיד לדין בכפוף לשימוע חשודים אחרים בפרשת המינויים הפוליטיים במשרד החקלאות ■ בין המעורבים שיועמדו לדין: מיכאל אילון, מנכ"ל מועצת הצמחים, ומרדכי הלפרין, מנהל מועצת הלול

היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, החליט לסגור מחוסר ראיות את תיק החקירה נגד שר התחבורה, ישראל כץ, בפרשת המינויים הפוליטיים והמעורבות בפעילות הפסולה במשרד החקלאות ובגופים הקשורים אליו.

על החלטתו, שהתקבלה על דעת פרקליט המדינה משה לדור, הודיע היום (ד') מזוז לבאי-כוחו של כץ. עם זאת, הפרקליטות מצאה תשתית ראייתית להעמדה לדין של מעורבים אחרים בפרשה, שנחקרה במשך כ-4 שנים, ופרקליטות מחוז מרכז הודיעה היום לחשודים האחרים כי הוחלט להעמידם לדין בכפוף לשימוע.

עם זאת, מזוז קבע בהחלטתו כי "אין ספק כי התנהלותו של השר כץ, בתפקידו כשר החקלאות וכממונה על המועצות החקלאיות והגופים הקשורים במשרד החקלאות, במסגרת הפרשות שנחקרו בתיק זה, כללה גם פעולות לא ראויות ולא תקינות. אלא שלא ניתן לבסס תשתית ראייתית מספקת שיהיה בה כדי להעביר את הפגמים שהתגלו בפעולות השר מהתחום המינהלי אל השדה הפלילי".

מעורבות במינויים

כבר ב-2005 הורה מזוז לכץ, המכהן כיום כשר התחבורה, לתקן את הליקויים, לבטל את המינויים הפוליטיים ולהנהיג סדרים חדשים בטיפול בגופים הקשורים למשרד החקלאות.

החקירה נגד כץ ומעורבים נוספים במערכת הפוליטית החלה במאי 2005, בעקבות דו"ח מבקר המדינה שכלל ממצאים למעורבותם במינויים פוליטיים ובפעולות פסולות נוספות במשרד החקלאות וגופים נוספים, ובהם מועצת הצמחים, מועצת החלב, הרשות לפיקוח חקלאי ומועצת הלול, בשנים 2003-2005.

במסגרת החקירה שהתנהלה ביאח"ה נחקרו עשרות מעורבים, ובהם השר כץ. החקירה המשטרתית הסתיימה ב-2007, ומאז התקיימו דיונים בנושא בפרקליטות ובלשכת היועץ, ובוצעו השלמות חקירה שונות. בסופו של דבר הוחלט כאמור כי הראיות נגד כץ אינן מבססות סיכוי סביר להרשעה, והתיק נגדו נסגר.

עיקרי החשדות נגד כץ עסקו בחשד למעורבותו במינוי עובדים עונתיים בעלי זיקה פוליטית ברשות לפיקוח חקלאי; במינוי מקורביו לשני תפקידים בכירים במועצת החלב, תוך דחיקת רגליהם של מי שכיהנו בתפקידים אלה קודם לכן; במעורבות בביצוע סקר פוליטי בקרב חברי מרכז הליכוד על-ידי עובדים במועצת הלול, ובמעורבות במינוי בעלת זיקה פוליטית כעוזרת של הלפרין; במעורבות בהשפעה על עובד המשרד לוותר על זכייתו במכרז כדי לאפשר את מינויו של המתמודד שזכה במקום השני; וכן חשדות למעורבותו בפעולות של הסתרת מידע מהוועדה לבדיקת מינויים שלפי חוק החברות הממשלתיות, בקשר להליכי אישור מינויו של מיכאל אילון כמנכ"ל מועצת הצמחים.

מאידך, חומר הראיות ביסס את מעורבותו של כץ במינויים של שניים מאנשיו במועצת החלב, אך היועץ החליט כי אין בכך מספיק כדי להאשימו בעבירת מירמה והפרת אמונים, שעבורה יש צורך בהוכחת "תופעה נרחבת ושיטתית של מינויים פוליטיים". נמצא כי יש קושי להוכיח כי השיקולים שהובילו את כץ לביצוע הפעולות שנקט היו שיקולים פוליטיים גרידא.

בין המעורבים שהוחלט להעמידם לדין בכפוף לשימוע נמצאים מיכאל אילון, ששימש יועצו הבכיר של כץ ומנכ"ל מועצת הצמחים, ומרדכי הלפרין, מנהל מועצת הלול.