האם כדאי להשקיע עכשיו בזהב?

המגמות הביקושים והמסחר מאותתים לנצל כל נסיגה במחיר כדי להצטייד ולקנות אותו

לאחרונה הזהב חזר לכותרות. בשנה החולפת, מאז פרץ המשבר, מחק S&P 500 את רוב הירידות שרשם, אולם הזהב מחק אותן ואף שב לצבור תשואה חיובית של כ-10%. לכן שבה ועולה השאלה האם כדאי להשקיע כעת בזהב. כדי להשיב לשאלה הזו, נבחן את התפקידים של הזהב כמכשיר השקעה.

לניתוח טכני של הזהב מאת משה שלום לחץ כאן

1. הזהב מתפקד טוב בתקופות אינפלציה גבוהה

תנאי הבסיס היום במשק העולמי יוצרים חשש מפני התגברות האינפלציה בעולם: המדיניות המוניטרית מאוד מרחיבה, הצטרפו אליה כלים נוספים שמגדילים את כמות הכסף, ומדינות רבות מנהיגות מדיניות פיסקלית מרחיבה מאוד. מדד הסחורות העולמי, עלה מאז מארס האחרון בכ-25%, ומעיד על מגמת עליית המחירים.

2. הזהב כמכשיר גידור כנגד פיחות הדולר

הגירעון התקציבי הענק בארה"ב עלול ליצור לחץ לפיחות של הדולר - כפי שנראה שקורה כבר היום. הזהב משמש כמכשיר גידור כנגד פיחות הדולר, ולכן כשקיים חשש לרכוש דולרים מפני שהם עלולים להיחלש, המשקיעים נוהגים להמיר את הדולר בזהב.

3. הזהב כמכשיר לפיזור סיכונים

ב-2008 היכה הזהב את כל אפיקי ההשקעה - סחורות בכלל ונפט בפרט, מניות בשווקים המתעוררים, בשווקים המפותחים ועוד. את כל האפיקים - למעט אג"ח. בנוסף, הזהב התנהג באופן עצמאי ושונה משאר הסחורות, ומחירו עלה בשעה שמחירן ירד. כלומר השקעה בזהב השיגה פיזור גדול יותר והשפיעה לחיוב על התשואה הכוללת של תיק ההשקעות.

4. הסנטימנט בשוק היום צופה עלייה במחיר הזהב

היקף פוזיציות הלונג הפתוחות על הזהב הגיע לשיא חדש לאחרונה. בנוסף לכך, נרשם גידול בהיקף המחזיקים בעולם בתעודות סל על זהב.

גם הניתוח הטכני תומך בהשקעה בזהב. המנתחים הטכניים טוענים כי הזהב שובר כיום מבנה של Triple Top|, והתבססותו מעל 1,000 דולר לאונקיה צפויה להוביל אותו בשלב ראשון לכיוון רמת ה-1,200-1,300 דולר לאונקיה, ובשלב מאוחר יותר לכיוון ה-1,600 דולר לאונקיה.

5. הסיפור הסיני

לא ברור עד כמה קרן ההשקעות הסינית הממשלתית (ה-CIC) אכן ממירה לזהב חלק מיתרות המט"ח הדולריות שלה, שהיקפן 1.5 טריליון דולר, אם כי זה לא יפתיע אף אחד לגלות שזה המצב. מה שכן ידוע הוא שהקרן, שהיקף נכסיה עומד על 300 מיליארד דולר, ותכליתה השקעה במיזמים שאינם סיניים במטרה לגוון את יתרות המט"ח, משקיעה בחברות כרייה שונות, בהן חברות לכרייה של מתכות יקרות. על פי השמועות, הקרן מבקשת להרחיב את השקעותיה בתחום זה.

עוד סיפור של ביקוש סיני טמון בצרכן הפרטי. עד 2002 בעלות על זהב וכסף בסין הייתה אסורה על פי חוק, ודינה מאסר. בתחילת 2009, בסיבוב פרסה מפתיע, ביטלה הממשלה את כל המגבלות על החזקת זהב וכסף, ואם לא די בכך, היא מעודדת את הציבור, באמצעות שידורי הטלוויזיה הממשלתית, לרכוש זהב, תוך שהיא מדגישה את הקלות שבה ניתן לעשות זאת. וזה אכן פשוט.

בכל בנק בסין ניתן להיכנס היום ולקנות מטילי זהב בארבעה גדלים שונים. לכן סין, שבעבר הייתה בעלת שיעור צריכת הזהב לנפש הנמוך ביותר בעולם, מתקדמת במהירות אל עבר המקום הראשון. יש אנליסטים שמעריכים כי סין תעקוף את הודו, שמאז ומתמיד הייתה במקום הראשון, כבר ב-2010. כל זה מצביע על טירוף לזהב שנמצא רק בשלבי ההתפתחות הראשונים שלו. דמיינו מה יקרה אם עוד מאות מיליוני אנשים בסין יטפסו על עגלת הזהב.

השורה התחתונה

הזהב מצוי כיום ברמות מחירים גבוהות, ולכן ההמלצה להשקיע בזהב קשה מבעבר. עם זאת, לאור כל הנסיבות שמנינו ובמיוחד על רקע ההערכות שלנו להתאוששות כלכלית גלובלית, שתוביל להתגברות לחצי האינפלציה בעולם, על רקע הגירעון האמריקני הגדול והחשש מפני חולשת הדולר, אנו חושבים כי ההשקעה בזהב נכונה בעת הנוכחית.

לכן אנו ממליצים לנצל כל נסיגה במחירו, בניסיונו לבסס מעמדו מעל ל-1,000 דולר, כדי להצטייד בזהב. חשוב לשקול היטב את ההשקעה בזהב, שכן זו השקעה ספקולטיבית שנושאת סיכון לא מבוטל. *

איילת ניר היא הכלכלנית הראשית ומנהלת המחלקה הכלכלית בבית ההשקעות אי.בי.אי.