קרדיט סוויס יעניק לעובדים מצטיינים מענק של 1.85 מיליארד ד'

זאת כחלק מתוכנית לשימור העובדים שהבנק יזם לפני חמש שנים, כאשר הוא סבל מתופעה של עובדים מוכשרים שהעדיפו לעבור אל המתחרים

כ-300 מהבכירים בבנק השווייצרי קרדיט סוויס עומדים לחלוק במניות בשווי כולל של כ-1.9 מיליארד פרנקים שווייצריים (כ-1.85 מיליארד דולר) באביב הבא, וזאת כחלק מתוכנית לשימור העובדים שהבנק יזם לפני חמש שנים, כאשר הוא סבל מתופעה של עובדים מוכשרים שהעדיפו לעבור אל המתחרים.

מנהלי הבנק שהיו זכאים להטבה לפני חמש שנים, קיבלו בראשית 2005 בין חמישית למחצית סכום הבונוס לשנה שלפני כן, במסגרת "תוכנית לתמרוץ ביצועים" במקום במזומן. המהלך אמנם חסך אז לקרדיט סוויס מזומנים רבים, אולם הוא זכה לפופולריות נמוכה ביותר בקרב העובדים עצמם - שנאלצו לחכות חמש שנים, ולהתמיד בתפקידם כדי שיוכלו ליהנות ממלוא המענק.

המענקים אמורים להיכנס לתוקפם בסוף חודש מארס. הבנק עמד במטרותיו מבחינת הביצועים ומחירי המניות, ומשמעות הדבר היא שמשתתפי התוכנית יוכלו לקבל, להערכת "פייננשל טיימס", כ-2.76 מניות קרדיט סוויס על כל יחידה שהוענקה להם במקור. הדבר מסתכם ב-6.36 מיליון פרנקים שוויצריים בממוצע לכל בנקאי, לפי המחיר בו נסגרו המניות ביום ג' - 57.60 פרנקים שווייצריים למניה.

הסכום הסופי שיועבר לבנקאים, אם בכלל, לא ייוודע אלא רק בסוף מארס, והוא תלוי בהכנסות הבנק ובמחירי המניות. אם המחיר הממוצע של מניית קרדיט סוויס יירד מתחת ל-30 פר"ש בשלושת החודשים הראשונים של שנת 2010, לא יקבלו למעשה העובדים דבר.

מדובר במענקים מרשימים למדי אם לוקחים בחשבון את העובדה שנושא הבונוסים זוכה כיום לביקורת בינלאומית. אך התוכנית של קרדיט סוויס דווקא כוללת מרכיבים רבים שמבקרי שיטת הפיצוי הבנקאית מנסים לקדם - בעיקר רעיון פיצוי מבוסס-מניות לטווח-ארוך, שניתן לדחותו בתנאי ביצוע-חסר.

לדברי פול קללו, ראש חטיבת ההשקעות הבינלאומיות של קרדיט סוויס, "תוכנית התגמולים היתה מתקדמת לזמנה ומתאימה לרעיון של תגמול ביחס לסיכון, הנמצא במוקד הדיון הציבורי כיום". בבנק מזכירים כי הביצועים של קרדיט סוויס השתפרו רבות מאז הושקה שיטת התגמולים הזאת.