הבמאי היהודי רומן פולנסקי נעצר בשוויץ

בשנת 1977 הואשם הבמאי זוכה האוסקר באינוס קטינה בת 13 ■ פולנסקי מעולם לא ריצה את עונשו וחילק את חייו בין שוויץ לצרפת, מדינות שאין להן הסכם הסגרה עם ארה"ב

בשנת 1977, לפני כ-32 שנה, הואשם הבמאי היהודי זוכה האוסקר רומן פולנסקי באינוס קטינה בת 13. פולנסקי מעולם לא ריצה את עונשו: הוא חילק את חייו בין שוויץ לצרפת, מדינות שאין להן הסכם הסגרה עם ארה"ב, שבה נשפט.

בשבת האחרונה, כשהוא בדרכו לפסטיבל הסרטים הבינלאומי בציריך, שבה אמור היה לקבל פרס על מפעל חיים, נעצר פולנסקי, 76, על-ידי שוטרי משטרת שוויץ.

הליך ההסגרה אמור להתנהל בחודשיים הקרובים, אז עשוי פולנסקי למצוא את עצמו מאחורי סורג ובריח, ביבשת שאליה לא שב מזה 3 עשורים. בינתיים הוא שוהה בכלא המקומי, מרחק לא רב ממתחם הפסטיבל שמציג רטרוספקטיבה של יצירותיו.

על-פי כלי התקשורת ברחבי העולם, פולנסקי לא ייכנע ללא מאבק, והוא כבר שכר סוללת עורכי דין (בראשם עורך הדין השוויצי ארווה טמין), שיסייעו לו להמשיך להתהלך בחופשיות - לפחות באירופה.

פולנסקי הואשם כי השקה באלכוהול את סמנתה גיימר, אז כאמור בת 13, בזמן ששהה במחיצתה בביתו של השחקן ג'ק ניקולסון, חברו של הבמאי, ושם ביצע בה מעשה סדום. מאז, לא דרכה כף רגלו על אדמת ארה"ב. גם לא ב-2003, כשהיה מועמד לאוסקר על בימוי "הפסנתרן". החשש ממעצר מיידי הניא אותו מלקחת סיכון ולנחות בלוס-אנג'לס, ופולנסקי, שנעדר מהטקס, זכה בפרס, אך לא זכה להניפו מול הקהל.

פולנסקי נחשב לאחד הבמאים המוערכים בעולם. הוא נולד בצרפת להורים יהודים, שהיגרו לפולין ונספו בשואה. ב-1969 חווה פולנסקי טרגדיה נוספת, כאשר חברי כנופייתו של צ'רלס מנסון רצחו את שרון טייט, אשתו הטרייה, שהיתה בחודשי הריון מתקדמים.

שורה ארוכה של יצירות מופת זיכו את פולנסקי בהערכה חובקת עולם ובתהילת נצח, על אף המעשה הנפשע. ביניהם "סכין במים", "תינוקה של רוזמרי", "צ'יינה טאון", "הפסנתרן", "רתיעה", "מקבת'", "טס", "פרנטיק", "השער התשיעי" ורבים נוספים.