תוכנית החירום של היוצרים בעקבות משבר ערוץ 10: השבתת ענף הקולנוע

כך מאיימים באיגוד שחקני המסך ■ הרעיון להקים קרן קולנוע משותפת לזכייניות המסחריות כנראה בוטל סופית ■ חובות ערוץ 10 בסעיף הקולנוע, כ-24 מיליון שקל, ממשיכים למנוע את חתימת ההסדר להפעלת הערוץ

היוצרים מתכוונים להפעיל את מה שהם מכנים כ"נשק יום הדין", ולהשבית את תעשיית הסרטים המקומית, במקרה שהסדר ערוץ 10 ייחתם ללא פיתרון שיסדיר את חובות הערוץ לענף הקולנוע, העומדים על 24 מיליון שקל.

לדברי דביר בנדק, יו"ר שח"ם (איגוד שחקני המסך), אחד האיגודים המרכיבים את מטה מאבק היוצרים, "בפירוש לא ניתן לזה לעבור. חשבנו שמישהו מאוד רוצה לפתור את הבעיה. אבל אם מישהו חשב שהחברים במטה מאבק היוצרים לא יגיבו - הוא טועה. אני מזכיר שאנחנו אלה שהצפנו את הבעיה של חוב לתחום הקולנוע. משפטית עשינו כל מה שאפשר. בג"צים לוקחים הרבה זמן. יש לנו תוכניות מגירה: פשוט להפסיק לעשות קולנוע. הפיתרון הוא שלא יהיה קולנוע. זה נכון מאוד עכשיו, כשהקולנוע הישראלי עושה כזה חיל".

* זה באמת אפקטיבי? התוצאות של זה ייראו בשטח בעוד שנתיים.

"יש מעט שרי תרבות שירצו שהקולנוע ייעלם תחת כהונתם. האם שרת התרבות לימור לבנת הביעה נכונות לפתור את הבעיה? אני מניח שלבנת שומרת את נשק יום הדין שלה. אבל יש בעיה שם, בהתנהלות מול שר האוצר. שרים לא רוצים לעשות בלגן. כל אחד רוצה לשמור על התקציב שלו".

חובות העבר מעיקים

כפי שפורסם ב"גלובס", המשא-ומתן בין הרשות השנייה לבין ערוץ 10 תקוע, בעיקר סביב נושא חובות הערוץ לענף הקולנוע. הפיתרון שהציע משרד האוצר - לפיו תוקם קרן קולנוע משותפת לזכייניות המסחריות, אליה יעביר המשרד 30 מיליון שקל מול 30 מיליון שקל שיעבירו הזכייניות - נפל, זאת לאחר שהתברר כי הקרן בעייתית מיסודה - לא רק במבנה הניהולי שלה, אשר בראשו תעמוד הרשות השנייה, אלא בעיקר בשל הפיתרון הבעייתי שמפלה בין גופי השידור. החלק היחסי שערוץ 10 אמור להעביר לקרן העתידית מגלם חלק מהחוב - מה שלמעשה לא פותר את הערוץ מחובות העבר.

לדברי בנדק, "אנחנו חושבים מה אנחנו עושים. הבעיה היא כלפי הרגולטור. יש הרגשה שהרשות השנייה לא עושה את מה שנוסדה לשמו. לדעתי צריך לפרק ולבנות אותה מחדש, עם אג'נדות ברורות ושיניים".

מהרשות השנייה נמסר בתגובה: "מוטב להמתין לאחריתו של דבר".