"ניו-יורק טיימס": האווירה נגד אובמה - כמו לפני רצח רבין

בעל הטור הנודע תומס פרידמן: "הקווים המקבילים בין ישראל דאז לבין אמריקה היום גורמים לי קבס" ■ "ביקורת הימין הקיצוני נגד אובמה גלשה לקמפיין של דה-לגיטימציה ויוצרת אותה אווירה ששררה בישראל ערב רצח רבין"

האווירה בארה"ב נגד הנשיא ברק אובמה, ובמיוחד קמפיין הדה-לגיטימציה שמנהל נגדו הימין הקיצוני, דומים לאווירה ששררה בישראל ערב רציחתו של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין ז"ל. כך כותב היום בעל הטור הידוע תומס פרידמן בניו יורק טיימס.

"ביקרתי בישראל כדי לראיין את רבין זמן קצר לפני שנרצח, ב-1995", כותב בעל הטור. "...אני זוכר את הלך הרוח המכוער בישראל באותה תקופה. מתנחלים ופוליטיקאים מהימין הקיצוני עשו כל מה שביכולתם כדי לקעקע את הלגיטימציה של רבין, שהיה מחויב לשטחים תמורת שלום, כחלק מהסכמי אוסלו. הם הטילו ספק בסמכותו. הם האשימו אותו בבגידה. הם יצרו תמונות שבהן נראה רבין כקצין אס.אס., והם השמיעו איומי מוות נגדו בקולי-קולות בעצרות. מתנגדיו הפוליטיים של רבין הסתפקו בקריצת עין נוכח כל זאת.

"ההתנהלות הזו יצרה אווירה פוליטית רעילה, שמתנחל ימני קיצוני פרש אותה כרשיון לרצוח את רבין; הוא שמע, ללא ספק, 'אלוהים יהיה לצידך' ואכן הוא רצח את ראש הממשלה", אומר פרידמן.

הוא מציין שכותבים אחרים עמדו על הדמיון בין ההתססה נגד אובמה לבין האווירה בישראל ב-1995, "אך אני רוצה להוסיף את קולי מפני שקווי הדמיון בין ישראל דאז לבין אמריקה של היום גורמים לי קבס".

"אין לי בעיה עם הביקורת המהותית שנמתחת על אובמה מהצד הימני או השמאלי של המתרס", כותב בעל הטור. "אבל משהו מסוכן מאוד מתרחש עתה. הביקורת של הימין הקיצוני (בארה"ב) החלה לגלוש לקמפיין של דה-לגיטימציה ויוצרת אותה אווירה ששררה בישראל ערב רציחתו של רבין".

"עכשיו משמש אובמה מטרה למסע מתוכנן של הימין השולי לקעקוע הלגיטימציה שלו", מוסיף פרידמן. "שוטמיו משתמשים בכל דבר: השמצות שהוא סוציאליסט במסתרים; הטחת המילה 'שקרן' לעברו בעיצומו של נאום נשיאותי לפני מליאת שני בתי הקונגרס; טענות מפוברקות שמטילות ספק בעובדה שהוא נולד בארה"ב; ותהיות האם הוא בכלל אזרח. וההתקפות האלה אינן באות רק מהשוליים. הם נובעות עכשיו מפרשן מסוים בסי.אן.אן וממחוקקים בבית-הנבחרים".

"איזה טירוף הוא זה כאשר מישהו מפרסם בפייסבוק משאל, 'האם צריך להרוג את אובמה', עם ארבע אפשרויות לתשובה: לא, אולי, כן, ו'כן, אם הוא יקצץ בביטוח הבריאות שלי'; אני מקווה שהשלטונות ישליכו את המטומטם הזה לכלא וישליכו את המפתח לים, מפני זה בדיוק מה שנעשה לרבין", כותב פרידמן.

בעל הטור כותב, שהוא תמה אם ג'ורג' בוש האב היה הנשיא הלגיטימי האחרון בארה"ב. "הימין יזם הליך אימפיצ'מנט נגד ביל קלינטון ורדף אותו מיומו הראשון בבית הלבן, עם השערוריה המזוייפת של ווייטווטר. ג'ורג' בוש הבן נבחר תחת ענן חשדות בגלל התסבוכת של הבחירות בפלורידה ומבקריו מהשמאלמעולם לא הניחו לו לשכוח זאת".