נשיא קרן המטבע: "יש להמשיך במדיניות פיסקאלית תומכת"

דומיניק שטראוס קאהן קרא לשיתוף פעולה של מדינות ה-G-20: "עליהן לא לנסות לסגת מהמדיניות המרחיבה מוקדם מדי, או באופן עצמאי"

על הממשלות בעולם להמשיך לעת עתה במדיניות פיסקאלית שתתמוך בהתאוששות כלכלית, ולא לנסות לסגת מהמדיניות המרחיבה מוקדם מדי, או באופן עצמאי, כך אמר היום (ו') נשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, במסיבת עיתונאים שקיים באיסטנבול. ניסיון לפעול באופן עצמאי על-ידי כל מדינה עלול להביא לנזקים להתאוששות העולמית. היציאה מהאסטרטגיה המרחיבה תבוא, אבל היא תהיה מתאומת, אמר שטראוס כאהן.

מנכ"ל קרן המטבע אמר שכינוס קרן המטבע מתקיים במה שהוא כינה "רגע מכונן" בכל מה שקשור לקבלות החלטות כלכליות עולמיות, ו"משילות" של המערכת הכללית. "היה לנו כבר שיתוף פעולה בין מדינות בענייני מדיניות כלכלית בשנה האחרונה, על רקע המשבר. אני חששתי שלאחר שיא המשבר ההסכמה הבינלאומית תעלם, וכל מדינה תקדם את סדר היום המקומי שלה. אך עובדה שזה לא קרה. נהפוך הוא; מה שהתרחש הוא שבכינוס ה-20-G בפיטסבורג, ארה"ב, הוחלט להשתמש בפורום כגוף לתיאום במדיניות, וקבלת מסגרת לביצוע אותה החלטה".

שטראוס קאהן התנבא שפורום ה-20-G ישאר כגוף מרכזי לקבלת החלטות גם לאחר המשבר, בשאלות הקשורות לאופי הצמיחה, מקורות הצמיחה והניסיון להגיע לאיזון של המשק הגלובאלי. "כמעט רציתי להגיד 'ה-7-G המנוח', אבל מה שחשוב הוא לא רק שיהיו יותר משתתפים בהחלטה, אלא שגם יהיה מצב בו יהיה גוף שידאג לביצוע אותן החלטות". הוא ציין כי על קרן המטבע יהיה למצוא דרכים לממש את החלטות של ראשי ה-20-G. שטראוס קאהן ציין כי לשם כך יהיה צורך ליישם שלושה עקרונות.

העיקרון הראשון הוא של המשך התאום הכלכלי בין הממשלות השונות. העיקרון השני יהיה להמשיך בהרחבה של הסמכויות של מערכות ההסדרה והפיקוח הפיננסים, תוך בנייה מחדש של הרגולציה בעולם, "וגם פה הגוף האחראי יהיה ה-20-G, ולא ה-7-G ". העיקרון השלישי הוא שלקרן המטבע הבינלאומית יהיה תפקיד חשיבות גדולה יותר כאחראית על המדיניות המוניטארית, ואחראי להיות מלווה של מוצא אחרון למדינות שונות, דבר אשר ישכנע מדינות רבות שהן לא זקוקות לרמה כל כך גבוהה של יתרות מטבע חוץ. לשם יישום אותו עיקרון יהיה צורך להעמיד לרשות הקרן את המשאבים הדרושים לעמידה במשימה זו, אמר מנכ"ל הקרן.