גייתנר מבטיח לחזק את הדולר; יפן לא פוסלת התערבות בשוק

שר האוצר של ארה"ב אמר כי בכוונת ארצו לשמר את האמון בדולר, והבטיח להקטין את הגירעון התקציבי ■ שר האוצר של יפן: ייתכן שנתערב כדי להחליש את הין

שר האוצר של ארה"ב, טימותי גייתנר, חזר ואמר כי "חשוב מאוד" עבור ארה"ב שהדולר יהיה מטבע חזק והבטיח לשמור על מעמדו בעולם. דבריו של גייתנר מגיעים לאחר שאתמול (ש') הביעו שרי האוצר של מדינות ה-G7 דאגה מ"תנודתיות יתרה" בשוק המט"ח העולמי, והזהירו כי תנודתיות זו מהווה איום כלכלי.

גייתנר אמר אמש במסגרת הכנס של קרן המטבע הבינלאומית באיסטנבול, כי ארצו תעשה "כל מה שיידרש" על מנת לשמור את האמון בדולר. בדבריו, התכוון גייתנר כי ארה"ב תפעל לריסון הגירעונות הנפוחים שלה בשנים הבאות.

"חשוב מאוד לארה"ב שהדולר יהיה חזק", אמר גייתנר. "אנו מכירים בכך שתפקידו המרכזי של הדולר במערכת הבינלאומית טומן בחובו אחריות שעלינו לשאת, ובכוונתנו לעשות כל שיידרש על מנת לשמר את האמון".

מתחילת חודש מארס, נחלש הדולר בכ-14% בהסתכלות על סל המטבעות הכולל את 7 המטבעות העיקריים בעולם. הוא הבטיח לרסן את הגירעון התקציבי של ארה"ב ברגע שהכלכלה תחזור לצמוח, וזאת לאחר שהממשל האמריקני הוציא כ-12 טריליון דולר במסגרת ההתמודדות עם המשבר. לפי הערכות הבית הלבן, הגירעון התקציבי של ארה"ב עשוי להסתכם השנה ב-1.6 טריליון דולר.

במקביל, שר האוצר של יפן, הירואיסה פוג'י, אמר כי ארצו עשויה להתערב בשוק המט"ח במטרה להחליש את הין. לדבריו, "אם מטבעות ינועו באופן מופרז לכיוון מסוים, אנו נפעל".

המטבע היפני עלה בסוף השבוע לשיא של 8 חודשים - 88.8 ין לדולר לאחר שפוג'י אמר בשבוע שעבר כי הוא מתנגד עקרונית להתערבות בשוק המט"ח, מה שהגביר את ההערכות בשוק כי הממשל היפני לא יתערב על מנת להחליש את הין. משראה פוג'י אילו השלכות יש להערותיו, הוא שינה את עמדתו ואמר כי אינו תומך במטבע יפני חזק וכי במידת הצורך יפעל להחלישו. כאשר נשאל מדוע שינה את עמדתו, ענה כי דבריו בנושא אי התערבות "לא פורשו כהלכה".