המעסיקים בארה"ב לא מגייסים עובדים; פוגעים בהתאוששות

גלובס tv קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה כי שיעור האבטלה בארה"ב ייעלה לממוצע של 10.1% ב-2010 ולא ירד אל מתחת ל-5% עד שנת 2014

על אף הסימנים לשיפור המצב הכלכלי בארה"ב, נראה כי המעסיקים אינם ממהרים לגייס עובדים. מה שנראה כהתנהלות זהירה בעת הנוכחית עלול להתברר כהרסני בעתיד -המעסיקים משאירים עובדים פוטנציאליים מחוץ למעגל העבודה ולא מעלים משכורות, ובכך פוגעים ישירות בצריכה הפרטית.

עדות עדכנית למצבו הרעוע של שוק העבודה האמריקני התקבלה בשבוע שעבר (ו'), עם פרסומם של של נתוני התעסוקה לחודש ספטמבר שהצביעו על האצה באובדן מקומות העבודה ועליית שיעור האבטלה ל-9.8%.

מדאיג יותר; חלק מהאינדיקטורים הצביעו על צפי להיחלשות נוספת של שוק העבודה במהלך החודשים הקרובים. מספר שעות העבודה השבועיות בארה"ב הסתכם ב-33 שעות לעומת צפי ל-33.1 שעות. השכר לשעת עבודה במגזר הפרטי עלה בסנט אחד בלבד ל-18.67 דולר, אך התכווצות שבוע העבודה הקטין את השכר השבועי הממוצע ב-1.54 דולר ל-616.11 דולר לשבוע (במונחים שאינם מתואמים לאינפלציה).

במקביל, כאשר שוק העבודה בסקטור הפרטי ממשיך לקרטע, הממשל הפדרל והמקומי - שגייס עוד ועוד עובדים במהלך המשבר - פיטר כ-50 אלף עובדים בחודש שעבר. בשנה האחרונה, הממשל הפדרלי והמקומי פיטר כ-125 אלף עובדים מענף החינוך.

היסטורית, שוק העבודה הוא האחרון שמתאושש לאחר מיתון כלכלי, אך הפעם נראה כי השכירים בארה"ב ייאלצו לחכות זמן רב לפני שיזכו לראות התאוששות של ממש בשוק התעסוקה. קרן המטבע הבינלאומית (IMF) חוזה כי שיעור האבטלה בארה"ב ייעלה לממוצע של 10.1% ב-2010 ולא ירד אל מתחת ל-5% עד שנת 2014.

נתוני תעסוקה מדאיגים בחודש ספטמבר

נתוני התעסוקה לחודש ספטמבר הצביעו על גריעה של 263 אלף משרות לעומת צפי לגריעה של 175 אלף משרות במגזר הלא חקלאי, ירידה לעומת נתוני החודש הקודם ששופרו במקצת והצביעו על גריעה של 201 אלף משרות לעומת פרסום קודם של 216 אלף משרות.

שיעור האבטלה בארה"ב עלה ב-0.1% ל-9.8% בהתאם לציפיות, רמת אבטלה זו הינה הגבוהה ביותר שנרשמה בארה"ב מזה 26 שנה.

בספטמבר עלה שיעור ההשתכרות לשעת עבודה ב-2.5% במונחים שנתיים לעומת צפי לעלייה של 2.6%. ובמונחים שנתיים עלה נתון זה ב-0.1% לעומת צפי לעלייה של 0.2%. את הנתון לחודש אוגוסט עדכן משרד העבודה האמריקני לעלייה של 0.4% לעומת פרסום קודם של 0.3%.