מדוע מניית שטאנג צנחה בכמעט 40% בבורסה?

צ'קים של חברת הבניה וההנדסה חזרו ונושיה מאיימים לפרק אותה ■ החברה מנסה להשיג הלוואת גישור ובמקביל מנהלת מו"מ עם משקיע פוטנציאלי ■ ברוח התקופה, היא שוקלת ללכת להסדר חוב עם הנושים

בשלהי חודש יוני הודיעה חברת הבניה וההנדסה שטאנג כי זכתה במכרז של נתיבי איילון בהיקף 261 מיליון שקל - ומנייתה זינקה בכ-35%. היום (א') מתברר, כי החברה עומדת בפני פירוק בשל צ'קים בסך 1.3 מיליון שקל שחזרו ואין ביכולתה לפרוע אותם.

הסיפור החל בימים האחרונים, כאשר שטאנג קיבלה מכתבים מ-3 ספקים להם היא חייבת כספים. הצ'קים של החברה בהיקף 581 אלף שקל חזרו והספקים דרשו את הכסף ואף איימו בפירוק החברה אם לא תשלם את החובות בתוך ימים ספורים. אך לשטאנג אין די כסף להחזיר את החובות והיא פנתה לאחר הבנקים המממנים את פעילותה על מנת שיעניק לה הלוואת גישור עד אשר היא תקבל תקבולים הצפויים מפרויקט אותו היא מבצעת.

אולם בסוף השבוע קיבלה שטאנג תשובה שלילית מהבנק. בשל כך, הוחזרו יותר מ-10 המחאות של החברה וחשבון הבנק שלה יהפוך ל"חשבון מוגבל" מה-18 באוקטובר. המשמעות: כל הצ'קים של החברה הם צ'קים ללא כיסוי.

"לחברה אין מקורות תזרימיים מיידיים המאפשרים את התשלום המיידי של החובות האמורים", מסרה שטאנג בדיווח לבורסה. "החברה צופה כי המצב התזרימי הקשה אליו נקלעה יחמיר בגלל קשיים בביצוע של פרויקט מרכזי של החברה, קשיים שיגדילו את ההפסד הצפוי בפרויקט וירעו את המצב התזרימי".

ומה בכוונתה של שטאנג לעשות בהמשך? ראשית, החברה ממשיכה לנהל מו"מ עם הבנקים כדי לקבל הלוואת גישור. במקביל, החברה חושפת כי היא מנהלת מו"מ עם משקיע פוטנציאלי שיזרים כספים לחברה וברוח התקופה היא גם שוקלת ללכת לכיוון של הסדר חוב עם נושיה.

את הרבעון השני של השנה סיימה שטאנג עם גירעון של 6 מיליון שקל בהון העצמי שלה. ההכנסות הרבעוניות נפלו ב-75% ל-5 מיליון שקל וההפסד העמיק ל-7.5 מיליון שקל מ-130 אלף שקל ברבעון השני של 2008.