הפיס לבג"ץ: הגרלת הלוטו החדשה קיבלה את אישור האוצר

לטענת הפיס, רק לאחר שנדחתה דרישת האוצר להגדיל את חלקו ברווחי הפיס - חזר בו המשרד מהסכמתו ■ כזכור, האוצר דורש ממפעל הפיס להפסיק את הגרלות הלוטו במתכונת החדשה החל מ-15 באוקטובר

מפעל הפיס עתר היום (א') לבג"ץ נגד שר האוצר יובל שטייניץ, בדרישה שיחזור בו מהודעתו כי שיטת ההגרלות החדשה של הלוטו לא קיבלה את אישור משרד האוצר.

על-פי השיטה החדשה של הגרלות הלוטו, המופעלת החל מחודש פברואר האחרון, יש לנחש 6 משפטים מתוך 37, ולא מתוך 34 כפי שהיה בעבר. לצד זאת, את "המספר הנוסף" יש לנחש מתוך 8 מספרים אפשריים, במקום מתוך 10 בעבר. מבחינה סטטיסטית קטנה ההסתברות לזכות בפרס הגדול בכ-30%, מ-1 ל-13.5 מיליון בשיטה הקודמת - ל-1 לכ-18.5 מיליון כיום.

אלא שלדברי באי-כוחו של מפעל הפיס, עורכי הדין פרופ' רון שפירא ורנאטו יאראק, למרות שסכום הפרס הראשון קטן - השינוי שנעשה דווקא מיטיב את מצבם של רוכשי כרטיסי ההגרלה, מאחר שגובה הפרסים גדל, ובנוסף שיעור הסכומים המשולמים כפרסים לזוכים מתוך סך המכירות של כרטיסי הלוטו הוא גבוה יותר היום מאשר בעבר: 60% מהתקבולים היום עוברים לפרסים לזוכים, לעומת 56.5% בעבר. כך, גדל הפרס הראשון המינימלי בהגרלת הלוטו מ-4 מיליון שקל ל-5 מיליון שקל, והפרס השני גדל מ-350 אלף שקל ל-500 אלף שקל.

בעתירה נטען כי ב-67 ההגרלות שנערכו מאז שהשיטה החדשה הוכנסה לשימוש זכו 33 אנשים בסכום של מיליון שקל ויותר - לעומת 14 זוכים בלבד בסכומים כאלה ב-67 ההגרלות האחרונות שקדמו לשינוי השיטה.

משרד האוצר דורש ממפעל הפיס להפסיק את קיום הגרלות הלוטו במתכונת החדשה החל מ-15 באוקטובר, בעוד כ-10 ימים.

לטענת הפיס, שינוי כללי המשחק קיבל את אישורו של משרד האוצר, ואולם המשרד חזר בו ממתן האישור לאחר שדרישתו להגדיל את חלקו ברווחי מפעל הפיס נדחתה על-ידי הפיס.

להוכחת טענה זו צירף הפיס לעתירה מכתב שהועבר לאוצר כבר בנובמבר 2008, ובו פירוט של השינויים הצפויים במתכונת ההגרלה, תוך ציון שהשינוי ייכנס לתוקף בתוך 30 יום - אלא אם האוצר יודיע על התנגדותו לשינוי.

לדברי הפיס, האוצר התיר בכתב פעמים אחדות את המשך הפעלת הגרלת הלוטו הכפול וכן את קיומה של הגרלה שבועית שלישית שנערכה בשיטה החדשה.

"רק לאחר שמנכ"ל מפעל הפיס דחה את דרישת האוצר להגדיל את חלקו ברווחי הפיס על חשבון חלקו של מרכז השלטון המקומי", נטען בעתירה, "חזר בו האוצר מהסכמתו". (בג"ץ 7912/09).