HSBC: יתרות המט"ח של ישראל יטפסו ל-65 מיליארד דולר

הדבר יקרה כבר ברבעון הרביעי של 2009 ■ עד סוף שנת 2010 צפוי שערו של הדולר לרדת בהדרגה ל-3.6 שקלים ■ ברבעון הרביעי של 2010 תגיע הצמיחה בישראל ל-4% והייצור התעשייתי יעלה ל-7%

כלכלני HSBC התייחסו בסקירתם לחודש אוקטובר גם לכלכלה הישראלית ואמרו "למרות הפגיעות של ישראל לייצוא, היתה ההתכווצות של הכלכלה מתונה והיא שבה לצמיחה כבר ברבעון השני של 2009, זאת כתוצאה מהגיוון הגבוה בסקטורים המייצאים מישראל והעמידות שהופגנה בצריכה הפרטית בישראל". ציינו במיוחד את הייצוא הביטחוני וייצוא התרופות אשר לא נפגעו מההאטה העולמית.

מתחזיות הכלכלנים ביחס לרמה של הדולר כנגד השקל עולה כי הם מעריכים כי ברבעון הרביעי של 2009 יסחר הצמד ברמה של 3.68 שקלים אך עד סוף שנת 2010 צפוי שערו של הדולר לרדת בהדרגה ל-3.6 שקלים באותה העת צפוי שערו של האירו כנגד השקל לרדת ל-5.4 שקלים.

להערכת הכלכלנים יעלו רזרבות המט"ח של בנק ישראל ברבעון השלישי של 2009 ל-60 מיליארד דולר לעומת 50 מיליארד דולר בסיום הרבעון השני של השנה (נתון זה צפוי להיות מפורסם בשבוע הבא). ברבעון הנוכחי (הרביעי) יעלו היתרות ל-65 מיליארד דולר ועלייה נוספת ל-67 מיליארד דולר תחול ברבעון הראשון של 2010, שלאחריו תחל ירידה קלה ביתרות המט"ח עד סוף השנה.

הכלכלנים הדגישו כי המהלכים האגרסיביים בהם נקט נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר הם שעצרו את המיתון בישראל, כאשר פישר, להבדיל מקודמיו פרנקל וקליין, התמקד בצמיחה ובתעסוקה לעומת ביעדי האינפלציה. פישר צפה כי ירידה בפעילות הכלכלית בעולם תפגע בישראל באופן מהותי, מאחר והיצוא מהווה כ-44% מהתוצר בישראל, מה שהוביל את פישר לנקוט במדיניות מעודדת צמיחה ע"י הפחתות אגרסיביות של הריבית והתערבות יומית בשוק המט"ח המקומי במהלך 2009.

לאחרונה, סימנים של שיפור בצמיחה ועלייה באינפלציה הובילו את הנגיד להיות הבנק המרכזי הראשון שהעלה את הריבית כבר בספטמבר. על פי תחזיות הכלכלנית צפוי התמ"ג הישראלי ברבעון השלישי לעבור לטריטוריה החיובית ולהסתכם ב-0.1%, ברבעון הרביעי כבר יעלה ל-1.6% וברבעון הרביעי של 2010 תגיע הצמיחה בישראל ל-4% כאשר באותה העת יעלה הייצור התעשייתי ל-7%.

היואן הסיני יהפוך בהדרגה למטבע הרזרבה השולט בעולם

"סין נמצאת על המסלול שיוביל אותה להיות הכלכלה הגדולה בעולם והיצאנית הגדולה בעולם. מהשוואה של תהליכים היסטורים דומים, יהפוך בסופו של דבר היואן הסיני למטבע הרזרבה המוביל בעולם" אומרים כלכלני בנק HSBC בסקירת המאקרו לחודש אוקטובר.

"כיום, היואן אינו מוכן עדיין להפוך למטבע רזרבה מרכזי. תחילה יהיה על סין להוריד את המיגבלות על תנועות ההון אליה וממנה, להפוך את המטבע להמיר באופן מלא ולהמשיך ברפורמות הפיננסיות במדינה. כמוכן יהיה עליה להפוך את שוק האג"ח שלה לנזיל יותר".

המהלכים שביצעה עד כה סין בכיוון הפיכת המטבע שלה לבינלאומי הם יצירת מנגנון לביצוע עסקאות החלף (SWAP) עם מספר מדינות בדרום אמריקה ובאסיה. כמו כן היא מאפשרת לגופים בהונג קונג להנפיק אגרות חוב הנשלטות ע"י המטבע הסיני. אלו הם צעדים ראשוניים להעמקת השוק המקומי והבינלאומי בעבור המטבע הסיני.

מהלך זה צפוי להיות הדרגתי, בהינתן ההחזקות האדירות שיש לסין בנכסים מגובי דולר המהוות כ-70% מיתרות המט"ח של המדינה, (סין היא המחזיקה הגדולה בעולם של אג"ח של ממשלת ארה"ב, י.ג.), ומכאן רצונה המובן של סין להגן על שווין של החזקות דולריות אלו במונחי יואן.