כללים לניהול תיק ההשקעות עפ"י גודלו

יש לא מעט דברים אליהם משקיעים צריכים להיות מודעים כשהם מנהלים את תיק ההשקעות שלהם. אחד מהם, הוא היקף התיק. תיק של כמה מיליוני שקלים צריך להיות מנוהל בצורה שונה מתיק של כמה אלפי שקלים. קובי פייגנבאום ואמיר אשל מפייננשל גרדיאן, חברה שמעניקה שירותי Family Office, מסבירים את ההבדלים בצורות הניהול השונות.

1. בתיקים קטנים, הגדרת צרכי המשקיע ממנה נגזרת אסטרטגיית ניהול התיק, תתרכז באורך החיים של התיק עד שישיג את מטרתו. בתיקים גדולים הצרכים רבים ומגוונים יותר, ולכן נהוג לחלק אותם לתתי-תיקים, שכל אחד מיועד למטרה שונה ולכן משך החיים שלו שונה.

2. גם מוטיב הסיכון בתיקים שונה. משקיע בעל תיק של אלפי שקלים יחפש בשוק ההון דרך להגדיל את ההון שלו, ויעדיף לקחת סיכון גבוה בשביל פוטנציאל התשואה הגבוהה. בניהול הונם של בעלי תיקים גדולים, המטרה היא בראש ובראשונה לשמר את ההון, ולכן רמת הסיכון נמוכה יותר וניהול הסיכונים מוקפד יותר.

"לקוח שמנהל מיליוני דולרים לא מצפה ממנהל ההשקעות שלו להניב תשואה של 40% על ההשקעה, אלא לשמר את ההון קודם כול", מסביר פייגנבאום.

3. כתוצאה מכך, גם הבנצ'מרק (מדד הייחוס) של כל תיק שונה. משקיעים בעלי תיקים קטנים, בדרך כלל רוצים להכות את השוק (כלומר את הבנצ'מרק של התיק שלהם), בעוד שבעלי תיקים גדולים ירצו להיצמד לבנצ'מרק ולא לסטות ממנו בצורה ניכרת.

המשבר טרף, כמובן, את כל התפיסה של מדדי הייחוס, אחרי שכל האפיקים ירדו בצורה חדה. לכן, בתיקים גדולים לעתים הבנצ'מרק מוגדר לא כמדד מסוים או שקלול מדדים, אלא דווקא כריבית חסרת הסיכון בשוק.

4. הסיכון הוא גם פונקציה של אלוקציית הנכסים בתיק, ומידת הפיזור בתוך אפיק. בתיקי השקעות קטנים הפיזור האופטימלי מושג באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. ההיקף הקטן של התיקים לא מייצר גמישות גבוהה למשקיעים.

בתיקים גדולים, למנהל ההשקעות יש יכולת רבה יותר לקבוע משקולות למרכיבים ספיציפיים ומגוונים בהרבה. בנוסף, הוא יכול לחשוף את התיק לאפיקי השקעה אלטרנטיביים שדורשים סכום מינימלי להשקעה, ויכולים להוות רק אחוז קטן מהתיק, כגיוון, ולכן מתאימים לבעלי תיקים גדולים. חשיפה לאפיקים אלו, כמו חוזים עתידיים וקרנות גידור, מקטינה עוד יותר את הסיכון בתיק, כי בדרך כל יש קורלציה נמוכה בינם לבין אפיקי השקעה מסורתיים כמו מניות ואג"ח.

5. תיק גדול יכול ליהנות מפיזור מטבעי, שיתאים לצרכיו של המשקיע, שחלק מפעילותו - גם העסקית וגם ההשקעות - מתבצעות מעבר לים.

6. גם ניהול ההשקעות שונה. בבתי השקעות רבים נהוג לנהל תיקים באופן מרכזי, ולהתאים את התבניות שהרכיב בית ההשקעות לאופי ולפרופיל של המשקיע. כאשר מדובר בתיקים גדולים, כל תיק מנוהל באופן אישי תוך התייחסות יומיומית לשינוי באופיו של הלקוח, בצרכיו, בשוק ובמבנה התיק שלו.

הרכב התיק הגדול

* טווח השקעה: 10 שנים ומעלה

* מטבע: דולר

* פרופיל סיכון: בינוני

* רכיב סולידי (70%): תיק אג"ח פרטני (כמחצית מהרכיב הסולידי), והשאר באג"ח ממשלתיות וקונצרניות קצרות בארה"ב, קרן אג"ח גלובליות, קרן אג"ח High Yield, קרן סל אג"ח שווקים מתעוררים

* רכיב צמיחה (30%): תיק קרנות סל על מדדי מניות שונים לפי החלטת המנהל, קרנות ערך בעולם, קרן סל על סחורות, קרן נדל"ן שתשקיע בשוק הדיור האמריקני, קרנות פרייבט אקוויטי

הרכב התיק הקטן

* טווח השקעה: 10 שנים ומעלה

* מטבע: דולר

* פרופיל סיכון: בינוני

* רכיב סולידי (70%): קרנות סל(ETF) של אג"ח של ממשלת ארה"ב לטווח קצר, אג"ח אמריקניות צמודות מדד, קרן נאמנות אג"ח גלובליות וקרן אג"ח ממשלתיות בשווקים המתפתחים

* רכיב צמיחה (30%): קרן נאמנות של השקעות ערך בארה"ב, קרן סל של מניות גלובליות