89% ממנהלי ההון סיכון: מספר העסקאות לא יגדל משמעותית

מסקר שערכה פירמת רו"ח Deloitte בריטמן אלמגור זהר: 74% ממנהלי ההון סיכון מעריכים כי לא צפויה התאוששות בשוויים שלפיהם יבוצעו השקעות בסטארט-אפים בחצי השנה הקרובה

השקעות ההון סיכון לא צפויות לחזור בעתיד הנראה לעין להיקפים ולשוויים שאיפיינו אותן לפני המשבר. כך עולה מסקר ה- VC Indicator הרבעוני שערכה פירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר במהלך חודש ספטמבר בקרב מנהלים ושותפים בקרנות ההון הסיכון. זו הפעם ה-30 שהסקר נערך בישראל.

מהסקר עולה, כי 74% ממנהלי ההון סיכון בישראל צופים כי השוויים שלפיהם יבוצעו השקעות בסטארט-אפים לא יעלו במחצית השנה הקרובה. מתוכם, 59% צופים כי השוויים לא ישתנו ו-15% אף צופים ירידה בשוויים. רק 26% ממנהלי ההון סיכון צופים עלייה בשוויים שלפיהם יבוצעו השקעות בסטארט-אפים בששת החודשים הקרובים.

עוד עולה מהסקר, כי 89% ממנהלי ההון סיכון לא צופים עלייה משמעותית במספר עסקאות ההשקעה בסאטרט-אפים בחצי השנה הקרובה. 48% מהם צופים עלייה קלה בלבד במספר העסקאות, 33% צופים כי לא יחול שינוי במספר העסקאות ו-8% אף צופים ירידה. רק 11% צופים עלייה משמעותית במספר עסקאות ההשקעה בסטארט-אפים.

נתון נוסף שמחזק את הרושם כי ענף ההון סיכון רחוק מלחזור לימים שלפני המשבר הוא העובדה, כי רק 19% ממנהלי ההון סיכון מתכוונים להתמקד בחצי השנה הקרובה בהשקעות חדשות. 67% יתמקדו בניהול הפורטפוליו הקיים, 7% יתמקדו בגיוסי הון ו-7% יתמקדו בבחינת הצעות השקעה מיזמים הזורמות לקרן.

רו"ח טל חן, ראש מגזר הטכנולוגיה, המדיה והתקשורת בפירמת ראיית החשבון והייעוץ Deloitte בריטמן אלמגור זהר, אומר כי "סימנים רבים מעידים כי שיאו של המשבר אומנם מאחורינו, אך בפנינו עומדת שגרה חדשה. המציאות החדשה שנשקפת בפנינו אינה עולה בקנה אחד עם התקופה שקדמה למשבר. על קרנות ההון סיכון ועל חברות הסטארט-אפ להסתגל לשגרה חדשה ולהתאים את עצמן. על הקרנות מוטלת האחריות להשקיע את מירב המשאבים בניהול והובלה של חברות הפורטפוליו הקיימות".

אחד השינויים הבולטים בענף הוא המשך המגמה של השקעות הון סיכון בשלבים מאוחרים יותר בהשוואה למה שהורגלנו טרם המשבר. 50% מההשקעות עתידות להיות מופנות לשלבים התחלתיים, בהשוואה לממוצע של 70% בתקופה שקדמה למשבר במהלך סוף 2007.

לדברי רו"ח חן, "כחלק מההתאמות לשגרה החדשה, יש לבחון את תמהיל ההשקעות המסורתי שאפיין את תעשיית ההון סיכון הישראלית. השינוי עתיד לגרור ירידה מהותית בהשקעות בשלבים מוקדמים ועל המדינה לאתר פתרונות מתאימים, בין היתר על ידי מענקי מחקר ופיתוח".

עוד עולה מהנתונים, כי 70% מהשותפים והמנהלים בקרנות ההון סיכון צופים כי ההנפקה הבאה של חברה ישראלית בנאסד"ק תתרחש לכל המוקדם ברבעון השני של 2010 או אף לאחריו. 15% צופים שנראה הנפקה כזו כבר ברבעון הרביעי של 2009, ושיעור זהה מעריכים כי היא תתרחש ברבעון הראשון של 2010.

הציפייה הגדולה להתעוררות שוק המיזוגים והרכישות, שליוותה את המשבר, לא התמלאה וכעת רק 8% ממנהלי ההון סיכון צופים התאוששות בשוק המיזוגים והרכישות ברבעון הקרוב, בעוד שכ-69% מעריכים שזה לא יקרה לפני סוף 2010, ו-23% צופים כי שוק המיזוגים והרכישות יתרומם ברבעון הראשון של השנה הבאה.

נוכח הבצורת הנמשכת בשוק ההנפקות ובשוק המיזוגים והרכישות, לא מן הנמנע שנראה את כניסתם של שחקנים נוספים לזירת האקזיטים. 39% ממנהלי ההון סיכון צופים נוכחות גוברת של קרנות השקעה פרטיות (Private Equity) בצד הרוכש בעסקאות אקזיט.

מנהלי ההון סיכון מעט אופטימיים יותר גם לגבי האקלים הכלכלי במדינה. 48% מהם צופים שיפור במצב הכלכלי, לעומת 45% הסבורים שהמצב יישאר כפי שהוא בחצי השנה הקרובה. עם זאת, 85% מהם מעריכים, כי התאוששות מלאה של הכלכלה לא צפויה לפני סוף 2010.