גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחרישים את משה קצב

באיזה חוצפה מתקיים משפט חשוב כל-כך בהאפלה מוחלטת, בצפצוף על הציבור כולו?

נשיא המדינה לשעבר, משה קצב, שכיהן שנות דור כחבר בית המחוקקים, שר בשלושה משרדי ממשלה ובסופו של דבר גם במשכנו של האזרח מספר אחת, החל הבוקר לשמוע את עדותה של המתלוננת העיקרית במשפטו, א' ממשרד התיירות, שהעידה על שני מעשי אונס שביצע בה לטענתה. לא מתקבל על הדעת שמשפט הנשיא לשעבר מתקיים תחת האפלה מוחלטת, שעליה הורו השופטים היושבים בדין.

הסודיות המוחלטת שבה מתנהלים דיוני המשפט סותרת את רוח החוק, את ההיגיון ואת עקרונות הדמוקרטיה. השופטים ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח מגחכים אולי כשהם קוראים מילים מפוצצות אלה. אבל העובדה שהחלטתם סותרת גם את הנחיותיהם הישירות של שופטי בית המשפט העליון, ובראשם הנשיאה דורית ביניש, אמורה להצחיק אותם מעט פחות.

השאיפה לקיים את העיקרון הבסיסי של פומביות ההליך המשפטי, במשפטו של קצב, איננה גחמה השמורה לעיתונאים תאבי סנסציות. זהו אינטרס של הציבור כולו, המבקש לפקח ציבורית על אופן התנהלותו של משפט הנשיא. בית המשפט העליון קבע זאת בעצמו: "יסוד פומביות הדיון מבקש לקדם ערכים שבחשיבותם לא ניתן להפריז", כתב רק לפני שלושה חודשים השופט אדמונד לוי, "ובהם העמדתן פעולותיהן של רשויות השלטון, ובהן בית המשפט, לביקורת מן החוץ". ביניש עצמה כתבה בעבר כי "פומביות הדיון תורמת לשיפור איכות ההחלטה הניתנת בסוף ההליך".

את קרא וחברותיו ביקורת כנראה לא מעניינת. חבל - אם לשפוט מנוסח ההחלטה שפירסמו אתמול, להימנע באופן מוחלט מפרסום פרוטוקולים של העדויות במשפט, בית המשפט יכול היה לצעוד כברת דרך בתחום שיפור איכות ההחלטה. ההחלטה ניתנה בבקשת העיתון "ידיעות אחרונות" לשחרר את פרוטוקולי העדויות, לאחר שיושמטו מהם פרטים חסויים, העלולים לפגוע בפרטיות המתלוננות.

זה היה סיבוב נוסף במאבק על פומביות ההליך המשפטי של קצב, לאחר שבחודש יוני הורו השופטים כי המשפט כולו יתנהל בדלתיים סגורות. על החלטה זו הוגש ערעור לבית המשפט העליון, ואף שהערעור נדחה, השופטים השמיעו עמדה חד משמעית לעניין ההסדר הראוי לפרסום פרוטוקולי העדויות, עוד במהלך המשפט ובאופן רציף.

ביניש אף התוותה לוח זמנים עקרוני: "נניח שההרכב אומר, אנחנו צריכים לקבל פרוטוקול יום וחצי-יומיים, וצריך לעבור עליו ולצנזר וזה לוקח שבוע", אמרה בדיון, "ולאחר מכן נשחרר קטעי פרוטוקול". השופט חנן מלצר נתן ביטוי מפורש לצורך לפרסם את הפרוטוקולים בזמן אמת: "זה לא יכול להיות בסוף המשפט", הוא אמר לנציגת הפרקליטות, "זה צריך להיות בצורה סדירה לאורך המשפט".

איזון ראוי

נציגת הפרקליטות, עו"ד תמי בורנשטיין, הצהירה כי העובדה שבית המשפט המחוזי שיחרר את פרוטוקול נאומי הפתיחה של הצדדים, היא רק תחילת התהליך וצפוי פרסום פרוטוקולים נוספים.

בסופו של דבר הורה העליון למחוזי "לערוך איזון ראוי בין פומביות הדיון לבין הצורך בהגנה על העדים במשפט". בית המשפט המחוזי החליט לצפצף על האיזון הנדרש, ונותר עיקש בהחלטתו שלא לפרסם פרוטוקולים באופן מוחלט. מלבד עמדת הפרקליטות, נסמך בית המשפט גם על העמדה שהציגו סנגוריו של קצב, שלפיה עליו לפרסם "הכל או כלום", דהיינו או לפתוח את דלתות בית המשפט לסיקור חופשי ולשחרר את כל הפרוטוקולים כולם, או להימנע כליל מפרסומם. ברור שמדובר בעמדה טקטית מצד קצב, שהרי סנגוריו של קצב ידעו בבירור שבית המשפט לא יורה על פתיחת דלתיים, ולכן המסקנה היא שהאיפול התקשורתי משרת גם את קצב עצמו.

ומהם נימוקיו של בית המשפט להחלטתו להתבצר בעמדתו? "לא מצאנו כל תקדים לפרסום פרוטוקולי עדויות של עדות או מתלוננות בעבירות מין, שנשמעו בדלתיים סגורות". קשה להאמין ששופטי קצב גילו רק עכשיו את העובדה שמתנהל בפניהם משפט תקדימי, בפרשה שרבים ממהלכיה היו חסרי תקדים, לצד העובדה שעצם הושבתו של נשיא לשעבר על ספסל הנאשמים היא חסרת תקדים. העובדה שאין תקדים הזהה למהלכי הפרשה הזו היא נתון יסודי במשפט, לא נימוק שמאחוריו יכולים השופטים להסתתר.

השופטים דוחים כלאחר יד גם את הטיעון השני, שהוא כי "קצב הוא דמות ציבורית וייצוגית ויש חשיבות ציבורית מהמעלה הראשונה למשפטו", כפי שהסביר עו"ד פז מוזר בשם ידיעות אחרונות. נימוקם, כך נראה, איננו תואם את המציאות: "אף שמדובר באיש ציבור", כתבו, "הדיון נשוא הפרשה איננו מתייחס לאופן מילוי התפקיד הציבורי". כאילו שמעשי האונס ועבירות המין הנטענות לא בוצעו בעת כהונתו כשר וכנשיא, במהלך עבודתו ואף בלשכתו.

נימוקים נוספים של השופטים חושפים כי מאחורי החלטתם לסגור דלתיים עומדים שיקולים החורגים מסמכות בית המשפט: "פרסום פרוטוקולי העדויות בטרם העידו יתר המתלוננות עלול לגרום לזיהום ההליך המשפטי", הם כתבו, "ולהרתעת המתלוננות שטרם העידו ממסירת עדות שוטפת מלאה וחופשית". נימוק זה חותר תחת אושיות עקרון פומביות הדיון כולו: בכל משפט מותר לתקשורת לפרסם את תוכן העדויות שנשמעו באולם, עוד לפני שהעדים האחרים העידו, כך שסכנת ה"זיהום" וההרתעה קיימת תמיד, ואין לה דבר עם הגנה על פרטיות המתלוננות - העילה שבגינה מותר לבית המשפט לסגור דלתיים.

השופטים מעלים על נס גם את "הסתמכותן של העדות שכבר העידו, בהסתמך על החלטת בית המשפט" - כאילו השופטים כבולים כעת להשערתן של המתלוננות שהעדויות יישארו חסויות. האם אין בכוונתם של השופטים להשתמש בקטעים מתוך העדויות כדי לדון בהוכחת אשמתו במסגרת הכרעת הדין? האם קטעי עדויותיהן יצונזרו גם מתוך הכרעת הדין עצמה? או שמא בדעת השופטים להרחיק לכת ולאסור גם את פרסום פסק הדין במשפט הנשיא לשעבר? נשמע סוריאליסטי, אבל בפרשה הזו כנראה שאין קווים אדומים.

התנהלות דורסנית

בהנחה שההיגיון הבריא לא נשתבש עד כדי כך ואין כוונה להותיר גם את פסק הדין על הנמקותיו חסוי מעין הציבור, נראה שהשופטים מבקשים להגן על פרטיות המתלוננות רק כל עוד אלה טרם העידו או טרם סיימו את עדותן. אלא שפרסום מאוחר של הפרוטוקולים, בתום שלב העדויות או בסמוך להכרעת הדין עצמה, לא יפגע פחות בפרטיות המתלוננות והעדות, אלא רק ישרת טוב יותר את צורכי בית המשפט. מעמדה זו עולה ריח חריף של "השתמש וזרוק" כלפי המתלוננות, שתוכן עדויותיהן יתגלה בשלב שבו לבית המשפט כבר לא יהיה אכפת מכך.

השופטים החליטו להימנע אפילו מפרסום חלקי של הפרוטוקולים, בטענה שבתוך העדויות שזורים "לאורכן ולרוחבן של העדויות", מה שלדעת השופטים "יותיר בסופו של יום תמונה חסרה החוטאת לאמת ושפרסומה לא יתרום דבר לזכות הציבור לדעת". במילים אחרות - בית המשפט אומר לנו שידיעה חלקית של הציבור אודות הנעשה במשפט, גרועה מהותרת המשפט כולו באפילה. זו עמדה פטרנליסטית מצד השופטים, שאין לה אחיזה במציאות והמלמדת שהשופטים לא הפנימו כי המידע הנחשף בפניהם איננו בבעלותם, וכי הם יושבים על כס השיפוט כנאמני הציבור כולו.

שיקול-דעתם של שופטי קצב בשאלת פומביות המשפט, מעורר חששות גם באשר להכרעותיהם בשאלות המהותיות הנוגעות לבירור אשמתו של הנאשם רם המעלה. ההתנהלות הדורסנית שלהם ביחס לסנגוריו של קצב וסנגוריו בשלבים הראשונים של ההליך, מופנית כעת כלפי הציבור כולו וזכותו לעקוב אחר אחד המשפטים החשובים שהתנהלו בישראל אי-פעם.

עוד כתבות

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

נרשמה עלייה של 19% במחזור הקניות בכרטיסי אשראי בהשוואה לשנה שעברה / צילום: Shutterstock

החשש מתקיפה איראנית וחג הפסח הובילו לעלייה ברכישות מזון ומוצרי חשמל

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי מספר הרכישות בענף החשמל נותר דומה, אך בשל עליות המחירים שילם הציבור כ–20% יותר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים אמיר יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי

זה מה שאומר ציר בית הנבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית הנבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר הציר הדמוקרטי

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל מתקרב לרמה של 3.78 שקלים, שיא של חמישה חודשים

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"