הקרב על סובארו: גד זאבי מתנגד למכירת יפנאוטו לשמלצר

זאבי, המחזיק ב-50% ממניות יפנאוטו, מאיים להפעיל את זכות הסירוב למניעת העסקה ■ נציגו של שמלצר: "שלמה 'חם' על העסקה, הוא לא יוותר"

עסקת סובארו מסתבכת. חודש חלף מאז שחברת מטיס קפיטל חתמה על מסמך למכירת מלוא אחזקותיה (50%) בחברת יפנאוטו, יבואנית סובארו, לשלמה שמלצר. כעת מאיים גד זאבי, המחזיק ביתרת מניות יפנאוטו (50%), לטרפד את העסקה באמצעות בהפעלת זכות הסירוב שבידו. כך נודע ל"גלובס". זאבי כבר שלח מכתב בנושא להנהלת מטיס.

עו"ד יוסי שם טוב, המייצג את שמלצר בעסקה ואף שימש בה כמתווך: "זאבי מתנגד לעסקה וטוען שיש לו כסף מבזק, למרות שהוא עוד לא שילם לגמול (בגין רכישת כ-25% ממניות מטיס עצמה - השלמת העסקה נדחתה ל-30 בנובמבר, א.ש)".

מטיס נמצאת בשליטת מוני הראל ואמנון ברזילי (כ-50%). זאבי, באמצעות חברה זרה, הגיע בשנה האחרונה לאחזקה של כ-11% במניותיה, וזו צפויה לגדול לכ-36% עם השלמת רכישת אחזקותיה של גמול, במה שנראה היה כניסיון להשתלטות על מטיס ועל אחזקותיה ביפנאוטו.

"קניין הרכב הגדול בישראל"

על פי תנאי עסקת יפנאוטו אמור שמלצר לרכוש 50% מהונה המונפק של יבואנית הרכב מידי מטיס תמורת 135 מיליון שקל - לפי שווי של 270 מיליון שקל לחברה. העסקה כפופה כאמור לזכות סירוב ששמורה לשותפה השנייה ביפנאוטו, מירג' פיתוח, שבשליטת זאבי.

יפנאוטו היא יבואנית סובארו לישראל ובבעלותה גם מגרש בשטח של 9 דונם בהרצליה, שמיועד לבניית מגדל משרדים וקומפלקס מסחרי. שמלצר הוא הבעלים של קבוצת הליסינג וההשכרה הגדולה במדינה, שלמה Sixt. במהלך השנים ניהל שמלצר מגעים לקבלת זיכיון הייבוא של קיה; ניסה לקבל זיכיונות של יצרני רכב סיניים רבים, ואף היה במגעים לקבלת הזיכיון של סובארו עצמה.

"אני במקום זאבי הייתי 'מריץ' את העניין. שלמה הוא הקניין הגדול ביותר בישראל של רכב חדש, והוא יכול בדקה להכפיל את המכירות של יפנאוטו. גם במערכת היחסים מול היפנים זה יכול לעזור. אני לא מבין את זאבי", אומר עו"ד שם טוב, "הוא מנסה למשוך זמן, דורש שהכסף ישולם לפני בדיקת נאותות ומאיים שיפעיל את זכות הסירוב. הוא רק רוצה לעכב את העסקה".

גם אם זאבי יסכים לעסקה, יצרנית סובארו ביפן צריכה לאשר כל בעל שליטה חדש ביפנאוטו.

אמנון ברזילי, מבעלי השליטה במטיס, הביע בשיחה עם "גלובס" ספק לגבי קיום העסקה, אך שמלצר דוחה את הספקות על הסף. שמלצר: "יש קנייה, נקודה. קניתי וזה לא משנה מה הוא אומר". שם טוב: "שלמה 'חם' על העסקה. הוא רצה כבר מזמן לקנות יבואן רכב והוא לא יוותר".

שווי יפנאוטו צנח בכ-40%

בעניין מחיר העסקה, נזכיר שגרנית הכרמל, שבשליטת דוד עזריאלי, התעניינה ביפנאוטו בסוף 2008 לפי שווי חברה של 460 מיליון שקל, כך שבעסקה הנוכחית צונח שווי יפנאוטו בכ-40%.

מה קרה מאז? החרפת המשבר בעולם ומצבה של יפנאוטו בשוק המקומי הביאו לצניחה של 38% בהכנסות במחצית הראשונה של השנה, ובשורה התחתונה נרשם הפסד של כ-25 מיליון שקל.

מטיס קפיטל מתכוונת להשתמש בתמורה ממכירת אחזקותיה לטובת פעילות הדלק שלה בארה"ב, המתבצעת באמצעות חברת פטרו-גרופ, המחזיקה ב-350 תחנות דלק. פטרו סיימה את הרבעון השני עם הכנסות של 218 מיליון דולר והפסד של 1.3 מיליון דולר.