אתר חדש ברשת מדרבן גולשים להציע הצעות חוק

את האתר הקים קצין מודיעין שמבקש לא להיחשף ■ הקצין, שלדבריו אינו קשור לאף גוף פוליטי, טוען כי הוא מממן את האתר מכיסו ואף קיבל ממספר חברי כנסת הסכמה לקבל עדכונים על הצעות החוק שמעלים הגולשים באתר

"שלטון העם", "מהפכות", "דמוקרטיה אמיתית" - ביטויים מרשימים אלה עומדים בבסיסו של אתר "חוקים", שהוקם לפני כחודש ושואף "לאפשר לכל גולש להעלות הצעת חוק שלדעתו צריכה להופיע בספר החוקים של המדינה".

באתר מופיעות הצעות חוק של גולשים, ולצדן גרף שמדגים כמה הצבעות תומכות קיבלה ההצעה, כמה גולשים נמנעו וכמה התנגדו לה. זאת, במטרה ליצור "כנסת של גולשים".

בעידן האינטרנט מאפשרת הרשת הפעלת לחץ ציבורי על מקבלי ההחלטות, דוגמת אתר "עצומה". אך האם יכולה הרשת לייצר פלטפורמה אמיתית למעורבות פוליטית של אזרחי המדינה?

מאחורי אתר "חוקים" עומד קצין מודיעין צעיר, בן 22, שמבקש לא להיחשף. לדבריו, הוא אינו קשור לאף גוף פוליטי ומממן את האתר מכיסו.

לדבריו, "יש ריחוק בין האזרחים למחוקקים, אז חשבתי ששווה לרתום את האינטרנט ולאפשר לגולשים להביע את דעותיהם - זה הבסיס של הדמוקרטיה".

בצעד אמביציוזי נוסף פנה מייסד האתר לחברי הכנסת. "הצעתי להם לקבל עדכונים שוטפים של הצעות החוק שמעלים הגולשים, וחלקם כבר החזירו תשובה חיובית".

אתר שבבסיסו רעיון דומה הוא "כנסת 2", שהוקם לפני כשנתיים על-ידי שגב בר-און. "המסקנה שלי", אומר בר-און, "היא שהאינטרנט הוא התשובה למעורבות פוליטית, אבל המימון הוא הגורם המשמעותי. רק גב כלכלי יכול להוביל את האתר לחולל שינוי, בתנאי שהוא חף מאינטרסים".

מכשול נוסף שעומד בדרכן של יוזמות אלה הוא סוגיית האנונימיות ברשת. אלי הכהן, מנהל מכון נטוויז'ן לחקר האינטרנט באוניברסיטת תל-אביב, אומר כי "מכיוון שאנו בעידן הטוקבקים בתשלום, יש לזכור כי שיתוף גולשים יכול לגרום לכך שגוף מסוים ישתלט על הדיון ויכתיב אותו, ובכך ייצור מצגי-שווא".