קופ"ח כללית תובעת 7 מיליון שקל מהומנה והיינץ רמדיה

דורשת החזר הוצאות בגין הטיפול שהעניקה לתינוקות שנפגעו מהמוצר הפגום ■ טוענת כי בעקבות פרשת רמדיה היא נאלצה גם לערוך פעולות הסברה נמרצות, לפתוח קו חם לחברי הקופה ולדאוג לאיוש מוגבר של רופאים

שירותי בריאות כללית הגישה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה להחזר הוצאותיה בפרשת רמדיה בסך של 7 מיליון שקל נגד החברה הגרמנית הומנה, יצרנית תחליף החלב לתינוקות, ששווק בישראל כשחסר בו המרכיב החיוני ויטמין מסוג B1; נגד החברות היינץ רמדיה (TNCOR) והיינץ רמדיה תעשיות (ARNC), ששיווקה את הפורמולה בארץ; ונגד גדעון לנדסברגר, ששימש כמנכ"ל ונושא משרה בהיינץ רמדיה.

לדברי קופת-חולים כללית, היא מצאה את עצמה נאלצת לטפל בתינוקות שחלו כתוצאה מהשימוש במוצר הפגום, להיערך לפעולות הסברה נמרצות, לפתוח קו חם לחברי הקופה, לדאוג לאיוש מוגבר של רופאים בקהילה ובבתי-החולים הציבוריים שבבעלותה ולהנפיק ויטמינים ללא תשלום לתינוקות שצרכו את המוצר הפגום.

הכללית ציינה כי מטרת התביעה היא שיפוי הקופה על-ידי הנתבעים בגין ההוצאות והנזקים שהם גרמו לה, וכי מדובר בתביעה ראשונה לפיצוי בגין ההוצאות והנזקים בגין מתן הטיפולים הרפואיים לשש מבין הפעוטות, מבוטחי הקופה, שנפגעו בבריאותם בפרשה.

לדבריה, קיימים פעוטות נוספים, מבוטחי הקופה, שנפגעו בבריאותם, ובכוונתה להגיש בעניינם תביעות נוספות.

בהלה רחבת-היקף

הכללית טוענת כי עקב ההתנהגות שלא כדין של הנתבעים, שגרמה לבהלה וחרדה רחבת היקף לאלפי הורים, היא נאלצה לתת מענה מיידי, הכוונה ותמיכה לחברי הקופה, הן במישור הרפואי הישיר והן במישור הסיוע המלווה והתומך. זאת, כדי להרגיע ולהדריך את חברי הקופה כיצד לנהוג לאור הכשל רחב-ההיקף שגרמו הנתבעים בשיווק הפורמולה הפגומה.

בכתב התביעה נאמר כי התביעות שהגישו הורי הפעוטות הנפגעים בגין נזקי גוף כנגד הנתבעים או חלקם הסתיימו בהסכמי פשרה, במסגרתם שולמו לתובעים סכומי-עתק, וזכותה של הקופה לקבל מהנתבעים את כל ההוצאות שהוציאה למתן שירותי בריאות לפעוטות. לדברי הקופה, הסכמי הפשרה אינם מייתרים את זכותה לשיפוי לפי דין.

הקופה מציינת כי צרכיהם של הפעוטות הפגועים, כגון שיקום וסיעוד, חורגים לעיתים מן השירותים שהיא מספקת לפי דין.

הכללית מציינת כי סברה כי ניתן יהיה להסדיר את העניין במשא-ומתן בתום-לב מחוץ לבית המשפט עם הנתבעים. ואולם, לדבריה, המשא-ומתן נוהל באיטיות, ובשל הסחבת היא נאלצת לנקוט בהליכים משפטיים כנגד הנתבעים.

טרם הוגש כתב הגנה. (ת.א. 2099/09).