שלב נוסף בפרשת רמדיה: 8 הנאשמים כפרו באישומים נגדם

טוענים כי התיק נגד החברה הגרמנית הומנה נסגר מפני שלא נמצא קשר סיבתי לפגיעה בתינוקות ■ בפרשה מואשמים 3 מבכירי רמדיה בגרימת מוות ברשלנות, ו-5 עובדי משרד הבריאות נאשמים במעשה העלול להפיץ מחלה

חדשות 2 ב - MAKO / לחדשות 2 ב - 'רשת'

שלב נוסף במשפט פרשת רמדיה נפתח היום (ב') בצהריים בבית המשפט המחוזי בפתח-תקווה. 8 הנאשמים בפרשה הגישו תגובה מפורטת לכתב האישום, בו הם כופרים באישומים.

נציגיהם של הנאשמים אמרו בדיון כי על-פי כלי התקשורת הגרמנית, התיק נגד החברה הגרמנית הומנה, המקושרת לחברת רמדיה הישראלית, נסגר כי לא נמצא קשר סיבתי בין המחסור בוויטמין לפגיעה בתינוקות. הסניגורים הסבירו כי הם עדיין מחכים לחומרי החקירה מגרמניה.

כזכור, במאי 2008 הוגשו כתבי אישום נגד שלושה מבכירי חברת המזון לתינוקות רמדיה ונגד 5 עובדים במשרד הבריאות. העבירה המיוחסת לעובדי רמדיה היא גרימת מוות ברשלנות, ולעובדי משרד הבריאות "ביצוע מעשה העלול להפיץ מחלה", בגין מילוי תפקידם בדרך רשלנית לכאורה ותוך הפרת חובתם המקצועית.

במהלך דיון הקראת כתב האישום, שנערך במארס 2009, טענו סניגורי רמדיה כי הפרקליטות מסתירה מהם ומבית המשפט מסמכים שעלולים לטרפד את כתב האישום אם ייחשפו. עוד טענו הסניגורים כי אישום הרשלנות הוא לא מציאותי, מכיוון ש"אדם יוכל להיות מואשם ברשלנות רק אם מדובר בטעות שאפשר לצפות אותה".

הפרשה שהסעירה את המדינה

פרשת רמדיה התפוצצה בשנת 2003, לאחר שפעוטות מרחבי הארץ הגיעו לבתי-החולים עם בעיות התפתחות במערכת העצבים. התסמינים כללו אפתיה ופרכוסים, אך תחילה הם לא הצביעו על תחלואה מסוימת. כמו כן, בשל הפיזור ברחבי הארץ לא התקבלה תמונה של מכנה משותף בין הפונים השונים.

לאחר שמספר רופאים פנו אובדי-עצות למשרד הבריאות, פורסמה בכלי התקשורת הודעה לפיה קיימת סכנה להתפרצות מחלה נוירולוגית, והורים שהבחינו בתסמינים אצל ילדיהם הוזמנו להיבדק בתחנות טיפת חלב הקרובות למקום מגוריהם. עם זאת, לא היה לרשויות קצה חוט לחקר הפרשה, ונותרה התקווה כי במחקר על כמות גדולה יחסית של ילדים תתקבל תמונה ברורה יותר.

ד"ר אביבה פתאל, נוירולוגית ילדים מהמרכז הרפואי תל-אביב, שמה לב כי תסמיני הליקויים תואמים את תסמיני מחלה הנגרמת ממחסור בוויטמין B1 (תיאמין). היא העלתה השערה כי מקורו של הליקוי הוא בתזונת התינוקות. כך גילתה עד מהרה כי הגורם המשותף לכל אותם פעוטות היה כי ניזונו באופן בלעדי מתחליף חלב צמחי שהוכן מאבקת "רמדיה סופר סויה 1", המיועדת לתינוקות עד גיל שנה.

בבדיקות שהזמין משרד הבריאות לאחר הגילוי של ד"ר פתאל נמצא כי שיעור הוויטמין במוצר אכן נמוך מהדרוש להתפתחות תקינה של מערכת העצבים בפעוטות. שני תינוקות נפטרו כתוצאה מהמחסור בוויטמין, ואחרים ניזוקו בצורה חמורה - חלקם עד היום נמצאים במצב של "צמח", וחלקם סובלים מפגיעות מוחיות קשות.

בכירי רמדיה האשימו את היצרן הגרמני הומנה במחדל, ואכן במהלך חודש נובמבר של שנת 2003 בכירי החברה לקחו אחריות על הכשל שגרם למותם של שניים מהתינוקות וגרם ל-23 תינוקות נוספים לחלות, חלקם באורח קשה ועדיין מחוברים למכונות הנשמה. נציגי החברה הגרמנית הודיעו כי יפצו את משפחות הילדים בסכומים של כ-100 מיליון שקל.