להמיר, לא להמיר, להמיר: הכל על אג"ח להמרה

מהי אג"ח להמרה, במה היא שונה מאג"ח "סטרייט" ומתי כדאי להמיר אותה למניה

בשבועות האחרונים ראינו מה היא אג"ח (איגרת חוב): שטר התחייבות (או בשם אחר "כתב הלוואה"), שעל פיו חברה ציבורית (או מדינה) לווה כסף מציבור של משקיעים, שהוא המלווה.

את המדור הנוכחי נקדיש לאיגרות חוב מסוג מיוחד - איגרות הניתנות להמרה.

מהי אג"ח להמרה:

אג"ח להמרה היא איגרת חוב רגילה ("סטרייט"), כלומר נושאת ריבית והצמדה ומשלמת קופון תקופתי. אבל בנוסף היא כוללת גם אופציה להמיר אותה למניה של אותה חברה, לפי תנאים שנקבעו מראש. ההמרה עצמה יכולה להתבצע בכל יום מסחר, עד תאריך שנקבע מראש.

אחד התנאים החשובים של האיגרת הוא יחס ההמרה - כמה מניות ניתן לקבל עבור איגרת אחת.

נניח שחברה א' קבעה שכל שתי אג"ח להמרה ניתנות להמרה למניה אחת, ואילו חברה ב' קבעה שכל חמש אג"ח להמרה ניתנות להמרה למניה אחת. לכן, בחברה א' יחס ההמרה הוא 2 (או באחוזים 200%) ואילו בחברה ב' יחס ההמרה הוא 5 (או באחוזים 500%).

למה לקנות אג"ח להמרה:

אג"ח להמרה בדרך כלל מציעה ריבית קצת יותר נמוכה מאג"ח "סטרייט".

חברות מסחריות משתמשות במכשיר הזה כדי להנפיק אג"ח שמציעות ריבית יותר נמוכה, ומבטיחות למלווה בתמורה גם אופציה להמרה למניה.

למשקיע זה כדאי משום שאג"ח להמרה מציעה לו אפשרות בחירה: להישאר במסלול האג"ח הרגיל, כלומר להמתין ולפדות את האיגרת בעוד כמה שנים, או לעבור למסלול המנייתי. לפי מה מחליטים? לפי מחיר המניה בשוק.

לדוגמה, נניח שמחיר של אג"ח להמרה עומד על 100 שקל, יחס ההמרה הוא 1:3, דהיינו תמורת שלוש איגרות חוב יקבל המשקיע מניה אחת. מחיר השוק של המניה הוא 280 שקל.

לכן, תמורת מניה צריך המשקיע למסור שלוש איגרות חוב, כלומר נכס ששוויו 300 שקל (100 כפול שלוש). תמורת שלוש האיגרות יקבל המשקיע מניה אחת ששווה 280 שקל, ולכן יפסיד 20 שקל. במקרה זה, ההמרה אינה משתלמת.

עם זאת, אם מחיר המניה יעמוד על 310 שקל, או על מחיר אחר הגבוה ממחיר של 300 שקל, ההמרה תהפוך לכדאית.

מהי פרמיית ההמרה

פרמיית ההמרה היא מספר שמציג לנו כמה נשלם יותר או פחות (באחוזים) אם נרכוש מניה באמצעות רכישת אג"ח להמרה והמרתה למניה, בהשוואה לרכישת המניה באופן ישיר בשוק ההון.

נוסחת החישוב של פרמיית ההמרה היא כזו -

אם הפרמיה יוצאת מספר חיובי, נשלם יותר ממחיר המניה, ואם מדובר בפרמיה שלילית, נשלם פחות.

לדוגמה, מחיר האג"ח להמרה - 1.1 שקלים; מחיר המניה - 2 שקלים; יחס ההמרה - 2:

כלומר, מי שקונה את האג"ח להמרה וממיר למניה משלם ב-10% יותר ממי שקנה את המניה באופן ישיר.

1. המסלול האג"חי

אג"ח להמרה נמצאת במסלול האג"חי כאשר פרמיית ההמרה גבוהה, כלומר האופציה להמרתה למניה חסרת משמעות באותו פרק זמן, וכך האג"ח ממשיכה להתנהג כאילו הייתה אג"ח סטרייט.

לדוגמה, אג"ח להמרה של חברת טאואר (מסדרה ה'). מחירה היום (ה') בצהריים עמד על 1.115 שקלים, ויחס ההמרה שלה הוא 4.15, כלומר צריך לשלם 4.627 שקל (1.115 כפול 4.15) כדי להמיר את האג"ח למניה.

כיוון שמחיר המניה עמד היום בצהריים על 4.15 שקלים, ההמרה אינה משתלמת, וכדאי להישאר במסלול האג"ח.

2. המסלול המנייתי

אג"ח להמרה נכנסת לתוך המסלול המנייתי כאשר פרמיית ההמרה נמוכה, ולכן משתלם למשקיע להמיר את איגרת החוב למניה. כשמחיר המניה עולה בשוק ההון, הוא גורר בעקבותיו עלייה במחיר של האג"ח להמרה, ומאפשר המרה של איגרת החוב למניה וגריפת רווח מפרמיה שלילית.

מחיר אג"ח להמרה של חברת נטוויז'ן (מסדרה ב') עמד על 1.33 שקלים, ויחס ההמרה על 30.08. כלומר, צריך לתת 30.08 איגרות כדי לקבל מניה אחת, מה שיעלה 40.0064 שקל (1.33 כפול 30.08).

מחיר מניית נטוויז'ן עמד היום (ה') בצהריים על 42 שקל, ולכן שווה להמיר את האג"ח למניה. *