רשות המים ומשרד החוץ פועלים לחדש את היוזמה לייבא מים מטורקיה

ראש רשות המים ישתתף מחר בדיון חירום של ועדת המים הממלכתית ■ טוען: הייבוא יקר מההתפלה

רשות המים פועלת בשיתוף עם משרד החוץ (וללא קשר ליחסים הדיפלומטיים) לחדש את היוזמה לייבא מים מטורקיה במיכליות. כך עולה מתשובות מקדמיות ששלח פרופ' אורי, שני, ראש רשות המים, לוועדת המים הממלכתית לחקר משבר המים, בראשות השופט בדימוס דן ביין, לקראת דיון חירום שיתקיים מחר.

בהתייחסותו מציין שני, כי טווח המחירים הממוצע של ייבוא המים מטורקיה גבוה ממחירי ההתפלה, וכי ייבוא כ-30 מיליון מ"ק מים עד לחופי מדינת ישראל צפוי להימשך בממוצע שנה וחצי. שני מעריך כי ניתן יהיה לקלוט את המים המיובאים בחופי חדרה ופלמחים, מבלי לבצע שינויים מהותיים במערכת ההולכה הארצית של המים. לדבריו, בכל אתר ניתן יהיה לקלוט 30 מיליון מ"ק.

אבל, פתרון חייב להימצא, שכן "אנחנו עדיין מצויים במשבר חמור, שייתכן כי יימשך עד לכניסתם של מתקני התפלה הגדולים בשורק ובאשדוד רק ב-2013", מבהיר שני. לדבריו, לא זו בלבד שמים ימשיכו להיות מוצר במחסור אלא שגם השמירה על איכות המים הופכת להיות מסובכת יותר ככל שהאוכלוסייה בישראל ובמדינות השכנות גדלה.

מהנתונים של הרשות האוגר (המאגר) הזמין להפקת מים הנותר לשנת 2009-2010 מעל הקווים השחורים, הוא בהיקף של 125 מיליון מ"ק. מפלס הכנרת נמוך ב-18 ס"מ ביחס למפלס בתקופה המקבילה אשתקד, כשהמשמעות היא שנגרעו מהאוגר בכנרת כ-30 ס"מ בשנה זו.

עוד לדברי שני, גם אם 2010 תהיה גשומה, עדיין מאגר המים (האוגר) יהיה נמוך מהקווים האדומים. "אין ברשותנו אוגר כדי לעמוד בשנת בצורת נוספת", הוא מבהיר.

אבל, הקמפיין לחיסכון במים והיטל הבצורת עושים את שלהם, ונראה לפחות שצריכת המים ירדה משמעותית. מדברי שני עולה, כי "יעד הצריכה הסגולית לבית לשנת 2009 היה 91 מ"ק לנפש לשנה. בזמן קביעת היעד הוא נראה שאפתני מאד. בפועל, נראה שבשנת 2009 הצריכה תעמוד על 89 מ"ק לנפש לשנה. החלת היטל הצריכה העודפת בשנת 2010 לשנה מלאה, תביא ככל הנראה לירידה נוספת בביקושים. ההערכה היא כי במקרה זה הצריכה לנפש תרד לכ-87 מ"ק לנפש לשנה".

[הרשמה לניוזלטר סביבה]