מחצית מהישראלים מחזיקים כרטיס מועדון - חצי מהם חושבים שזה משתלם

כשרוב רשתות האופנה דורשות תשלום עבור החברות במועדון ובחלק מהמועדונים מאלצים את הלקוחות להנפיק כרטיס אשראי הכרוך בעלויות שנתיות קבועות, מומלץ לחשב היטב את מחיר הנאמנות לפני החתימה על הטפסים

כשרוב רשתות האופנה דורשות תשלום עבור החברות במועדון ובחלק מהמועדונים מאלצים את הלקוחות להנפיק כרטיס אשראי הכרוך בעלויות שנתיות קבועות, מומלץ לחשב היטב את מחיר הנאמנות לפני החתימה על הטפסים.

מאחר שלא ניתן להיות חבר בכמה מועדונים על גבי אותו כרטיס, הצטרפות לכמה מועדונים תביא כפועל יוצא לעוד ועוד כרטיסי אשראי.

חשוב לזכור כי מועדון לקוחות המבוסס על כרטיס אשראי הוא קודם כל אמצעי תשלום הכולל עלויות לחברת האשראי, ועצם היותו בארנק, משמע שהוא עולה לכם כסף (גם אם רק מהשנה השנייה או השלישית). יש כרטיסים הפוטרים את המשתמשים מדמי חבר עם שימושים מינימאליים, כמו לייף סטייל של סופר פארם (דמי החבר בסך 28 שקל יקוזזו עם רכישה ממוצעת חודשית של 200 שקל).

בימים אלה, אגב, מועדון הלקוחות של לייף סטייל נמצא בהליך של הפיכתו לכרטיס אשראי רגיל של ישראכרט המכונה לייף סטייל פלוס. בכל מקרה, יש לציין כי לרוב מדובר בכרטיסים חוץ בנקאיים שיכולים לשמש כמסגרת נוספת.

צרכנים רבים מדווחים כי במעמד ההצטרפות אנשי המכירות הנלהבים "מצניעים" את העובדה כי מדובר בפועל בכרטיס אשראי תוך דגש על ההנחות וההטבות המיידיות. מומלץ לשים לב במעמד החתימה.

מענקי הצטרפות המוענקים בחלק מכרטיסי האשראי מותנים במינימום שימושים. כך למשל בלאומי קארד, כרטיס מולטי קלאב 365, המעניק למצטרפים זיכוי של 150 שקל, או כרטיס שופרסל המעניק זיכוי של 120 שקל, מתנים את ההטבה בשימוש שנתי של 9,000 שקל.

מועדונים של רשתות אופנה: לרוב כרוכים בתשלום קבוע

בניגוד לרשת מזון - שם בדרך כלל קשורה הנאמנות למיקום נוח של החנות ולמדיניות מחירים, במקרה של רשת אופנה השתייכות למועדון היא פחות טריוויאלית, אלא אם מדובר בנאמנות מתמדת שלכם לרשת כזו או אחרת. זו אולי הסיבה למאמץ שעושות רשתות האופנה לגייס חברי מועדון. לעתים ההצטרפות למועדון היא חינם ומצריכה "רק" מסירת פרטים, אך חלקן הגדול של הרשתות גובות עבור החברות כ-40-80 שקל בשנה ומעניקות 5%-10% הנחה בקנייה, לדוגמה גולף, H&O ו-TagWoman, לודז'יה רוטקס, זברה ועוד. אחרות פועלות בשיטת נקודות/שקלים למימוש עתידי ולהבטחת ביקורים חוזרים בחנויות, כך למשל קסטרו, פוקס, קרייזי ליין, המשביר לצרכן, ML, לי קופר, בלו-בירד, SACK'S, פקטורי 54 ועוד.

הטבה משותפת למרבית המועדונים מתייחסת ליום ההולדת: למשל 30% הנחה ב-ML, הנחה של 15% בקרייזי ליין, ב-H&O הנחה בשיעור הגיל, צבירת נקודות מוגדלת בפוקס, מתנות משתנות בקסטרו, ועוד.

גם מעצבים משתתפים בחגיגה - חלקם מציעים חברות ללא תשלום כאשר חלק מסכום הקנייה מוענק כהנחה לקנייה הבאה, וחלקם גובים תשלום של 20-50 שקל לשנה. רובם מעניקים מתנות לימי הולדת, הנחות משתנות ובעיקר עדכונים על סיילים ומבצעים.

מועדונים של רשתות מזון: בדקו את הכרטיס החינמי

כמעט כל סופר שכונתי מפעיל היום מועדון לקוחות, אך שני המועדונים הבולטים ביותר הם אלה של שופרסל ושל רבוע כחול, המפעילות כל אחת שני סוגים של כרטיסים - האחד חינמי והשני כרוך בהנפקת כרטיס אשראי, שמקנה גם הנחות בתחנות דלק. הכרטיס החינמי של YOU מעניק הטבות אטרקטיביות למדי שגם מעלות את התהייה האם יש צורך לשדרגו בכרטיס אשראי הכרוך בתשלום ובדמי חבר.

*שופרסל: הכרטיס החינמי מציע קופוני הנחה וצבירת נקודות, כאשר אחת לרבעון מומרות 4,000 נקודות (בקנייה מצטברת של 8,000 שקל) לזיכוי של 30 שקל.

הכרטיס השני הוא כרטיס אשראי של לאומי קארד. בניגוד לכרטיס החינמי, כאן יש עלויות קבועות - 106 שקל עבור הכרטיס ו-36 שקל דמי חבר (שנתי), אך גם צבירת הנקודות מהירה יותר (1.5 נק' על כל קנייה ב-2 שקל, ובמצטבר - קניות בכ-5,300 שקל) וניתנת הנחה קבועה בתחנות הדלק "פז" (20 אג' פחות ממחיר המחירון בשירות מלא).

*רבוע כחול: שני מועדונים הושקו מחדש לאחרונה תחת המותג YOU: הכרטיס החינמי (מועדון הזיהוי YOU) מעניק הנחות במגה (5% על מותג הבית לצד הנחות על מוצרי בשר טרי ועוד), דור אלון, כפר השעשועים, פיצה האט ועוד. במסגרת כרטיס אשראי YOU, עליו משלמים מהשנה השנייה 48 שקל דמי חבר שנתיים, לצד עלויות כרטיס האשראי (כ-155 שקל בשנה), זכאים הלקוחות להטבת הצטרפות בשווי 100 שקל ולהטבה מעניינת הכוללת החזר רבעוני משווי רכישות שבוצעו: 1% על רכישות מזון, 0.5% על רכישות דלק, 5% על רכישות בוורדינון, נעמן, ד"ר בייבי, כפר השעשועים וששת, 1% על רכישות ב"נופש ישיר".

כדאי להיות חבר מועדון?

יתרונות:

*הנחות ישירות במעמד הקנייה: משתלם בעיקר לקונים מתמידים.

*צבירת כסף למימוש עתידי: מצד אחד מדובר ביתרון ומצד שני במלכוד, משום שככל הנראה תשובו לרכישות חוזרות לצבירת נקודות, ושוב כדי לממשן, ושוב כדי לצבור וחוזר חלילה.

* לרגל יום ההולדת שי צנוע או הנחה מוגדלת בקנייה (מלכוד או פינוק? תלוי את מי שואלים)

חסרונות:

*אינפלציה של כרטיסי אשראי מקשה על המעקב אחר ההוצאות ומגדילה הוצאות קבועות.

*מאגרי המידע ובהם פרטיכם עלולים לדלוף הלאה, מה שיגרור הצקות פרסומיות מגורם שלישי. הקפידו למסור מידע החיוני להצטרפות למועדון ואל תתפתו להשיב על שאלות לא רלוונטיות (נכסים בבעלותכם וכד').

*הפיתוי להגיע לנקודת המכירה גדל ועשוי לעלות ביוקר: כדי לממש קופון הנחה עבור מוצר מסוים תמצאו עצמכם מעמיסים עגלת קניות שלמה (ולאו דווקא משתלמת).

*המחירים ברשתות אחרות לפעמים נמוכים מאלה שברשת שבה אתם חברים - ההשתייכות למועדון עשויה להפוך אתכם לשאננים בהשוואת מחירים.

*לעיתים הצטרפות למועדון לקוחות נעשית תחת לחץ, בתור לקופה באמתלה להנחה מיידית. שימו לב על מה אתם חותמים. צרכנים רבים מתלוננים שרק בדיעבד הבינו שההצטרפות למועדון כרוכה בכרטיס אשראי על כל המשתמע מכך.

*מענקי הצטרפות לעיתים כרוכים בהתניות של שימושים מינימאליים בכרטיס האשראי - קראו בעיון את האותיות הקטנות.

*במועדוני לקוחות שכרוכים בתשלום, מומלץ לבדוק מעת לעת האם החברות משתלמת עבורכם והאם החידוש (והחיוב) הוא אוטומטי.

22