תשובה נכנס גם לחלוקת הגז: תתמודד במכרז החלוקה בדרום

למרות שלדלק אחזקות במאגרי הגז "תמר" ו"דלית", החוק אינו אוסר עליה להיכנס לתחום חלוקת הגז

קבוצת דלק , שבשליטת יצחק תשובה, נערכת להרחבת השקעותיה בתחום הגז הטבעי. ל"גלובס" נודע כי דלק מתכננת להתמודד במכרז החדש שפרסם משרד התשתיות לחלוקת הגז באזור הדרום, בהיקף של 100 מיליון שקל.

מבחינת קבוצת דלק, בניהולו של אסי ברטפלד, מדובר בכניסה לתחום חדש במשק הגז הטבעי שהוא בעל פוטנציאל להכנסות של מאות מיליוני שקלים בשנה.

לפי הערכות, בכוונת קבוצת דלק להקים חברת בת שתרכז את הפעילות בתחום חלוקת הגז ובעתיד תבחן כניסה גם לתחום ה-CNG (גז טבעי דחוס המשונע במכליות-ל.ב) במטרה לשווק גז טבעי גם לצרכי תחבורה, ולאזורים שאינם מחוברים ישירות לצנרת הגז.

יצוין כי דלק לא התמודדה ישירות במכרזי החלוקה הקודמים, מאחר והיא הייתה שותפה בחברת הגז אמישראגז שניגשה בעצמה למכרזים. בשנה שעברה מכרה קבוצת דלק לשותפתה משפחת פרדיס את אחזקותיה באמישראגז ועכשיו אין לה מניעה להתמודד ישירות במכרזי החלוקה.

תחום חלוקת הגז הטבעי כולל את קבלת הגז בלחץ גבוה ממערכת ההולכה הארצית וחלוקתו בלחץ נמוך לצרכנים בינוניים כדוגמת מפעלי תעשייה, בתי חולים, אוניברסיטאות, קניונים ועוד.

במסגרת התוכנית שקבעה הממשלה הארץ תחולק ל-6-7 אזורים בהם יינתן זיכיון לחלוקת גז. עד כה נבחרו זכיינים רק לחלוקת הגז באזור הנגב (קבוצת אמישראגז-אלקטרה) וגוש דן (קבוצת שפיר-סופרגז).

על רקע גילוי תגליות הגז "תמר" ו"דלית", ההערכה היא שבשנים הקרובות תחום חלוקת הגז הטבעי צפוי לצבור תאוצה. חברות חלוקת הגז צפויות להפוך בטווח הארוך למשווקות של גז טבעי לצרכנים, ועל כן כניסתה של קבוצת דלק לתחום תאפשר להגדיל את פוטנציאל המכירות ממאגרי "תמר" ו"דלית".

יצוין כי חוק משק הגז אוסר כיום על בעל שליטה בספק גז להיות הבעלים של תשתית להולכת הגז, אך אין איסור מפורש על כניסה לתחום חלוקת הגז.

מאחר ודלק מתכננת להיכנס לתחום באמצעות חברת בת חדשה, ההערכה היא שיאושר לה להשתלב במכרז.

מכרז אטרקטיבי

רשות הגז הטבעי שבמשרד התשתיות, בראשות היו"ר שוקי שטרן, פרסמה בסוף השבוע האחרון את המכרז החדש לחלוקת גז טבעי באזור הדרום, הכולל את הקמת תשתית הולכה לגז לאזור הערים אשדוד, אשקלון, קריית גת קריית מלאכי ושדרות.

פרסום המכרז בא להמשך להחלטת בג"ץ שפסל בשנה שעברה את זכייתה של אמישראגז.

חברות גז הבישול הגדולות הביעו עניין בהתמודדות במכרז שנחשב לאטרקטיבי. לגבי פזגז, שבשליטת קבוצת פז, עדיין לא ברור האם היא תיגש למכרז לאחר שבעבר החליט משרד התשתיות כי לא תוכל להחזיק ביותר מ-10% מתשתית החלוקה בגלל שפז היא הבעלים של בית הזיקוק באשדוד.

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה כי "כל מי שעומד בתנאי המכרז יהיה רשאי להתמודד".