עד סוף 2009 בלבד: פירוק איגודי מקרקעין במחיר מבצע

לבעלי מניות באיגודי מקרקעין מיוחדים שבידיהם נכסים נוספים מעבר לנכסי המקרקעין הפטורים, וכן איגודי מקרקעין שהפכו לכאלה לאחר 7.11.2001, כדאי לשקול את פירוק האיגוד עד תום שנת 2009 על מנת ליהנות ממיסוי מופחת

פקודת מס הכנסה מסדירה את היבטי המס בפירוק חברות במסגרת סעיף 93, אשר רואה בפירוק כשני אירועי מס שונים: אירוע מס אחד ברמת החברה בגין מכירת נכסיה או העברתם לידי בעלי המניות; ואירוע מס שני ברמת בעל המניות במסגרתו מוותר בעל המניות על מניותיו בתמורה לנכסים או למזומנים שנתקבלו בידיו אגב הפירוק.

רפורמת רבינוביץ' משנת 2003 ורפורמת קפוטא-מצא משנת 2006, ביחד עם תיקונים 50 ו-55 לחוק מיסוי מקרקעין, הנהיגו שינויים מרחיקי לכת במיסוי פירוק חברות, לרבות פירוק איגודי מקרקעין.

תיקוני החקיקה הנ"ל פעלו, באופן עקבי, להפחתת הטבות המס שניתנו בפירוקים. כך לדוגמא, בוטל המנגנון של הזיכוי ממס אשר אפשר לבעלי המניות ליהנות, לפי חלקם בחברה, מזיכוי בגובה המס ששולם על-ידי החברה במכירת והעברת הנכסים אגב הפירוק. מנגד, נחשב סכום הזיכוי כאמור כחלק מהתמורה שנתקבלה בידי בעלי המניות בפירוק. מנגנון זה הפחית את המס החל על בעלי המניות בצורה משמעותית.

תחולת השינוי כאמור הינה ביום 1.1.2006. אולם, בשנים 2006 עד 2009 יבוטל מנגנון הזיכוי רק לגבי זכות בחברה שנרכשה על-ידי בעל המניות אחרי 1.1.2003. דהיינו, לגבי מניות שנרכשו לפני 1.1.2003 ניתן להמשיך וליהנות ממנגנון הזיכוי לגבי פירוק שמועדו עד תום שנת המס 2009.

עוד נזכיר, כי במסגרת התיקונים הושתה חובה על בעל המניות לדווח לפקיד השומה על הליכי הפירוק בתוך 30 יום מיום תחילת הפירוק. כמו כן, חייב בעל המניות לדווח על קבלת נכסים במסגרת הפירוק ולשלם מקדמת מס תוך 30 יום. גם המפרק חייב לנכות מס מנכסים שהוא מעביר לבעלי המניות, ולהעביר את המס לפקיד השומה תוך 7 ימים.

כאמור, גם בחוק מיסוי מקרקעין חלו שינויים רבים בעניין הפירוקים. כלל, קיימים הבדלים לא מעטים בין מיסוי פירוקים של חברות רגילות לבין המיסוי בפירוק איגודי מקרקעין. ההבדל המשמעותי ביותר מחריג מתחולת הוראות המיסוי המנויות לעיל את איגודי המקרקעין שיום הרכישה של הזכויות במקרקעין שבבעלותן הינו לפני 1.4.1998, ושהיו איגודי מקרקעין נכון ליום 7.11.2001 או קודם לכן (להלן: איגודי מקרקעין מיוחדים). איגודי מקרקעין מיוחדים זכאים לפטור ממס בהעברת זכויותיהן במקרקעין או באיגודי מקרקעין לבעלי המניות (למעט מס רכישה של 5% אם המקרקעין נרכשו ע"י האיגוד לאחר 27.7.1983).

יחד עם זאת, לגבי הנכסים האחרים (מלבד המקרקעין הפטורים) שבבעלות איגודי מקרקעין מיוחדים עשוי לחול, בשינויים מסוימים, דין המס הרגיל החל על פירוקים, כמתואר לעיל. עקב הסרבול בניסוח החוק ובבנייתו טלאי על גבי טלאי, נראה כי ניתן לתת פרשנות, לפי לשון החוק כיום, לפיה אין תחולה להוראות הפירוק הנ"ל על הנכסים האחרים שבבעלות איגודי המקרקעין המיוחדים, כך שפירוקים כאמור לא יחויבו במס כלל. נראה כי פרשנות זו אינה עולה בקנה אחד עם כוונות המחוקק, ולפיכך סביר להניח כי רשויות המס לא יקבלו אותה. *

הכותב הוא ממשרד רו"ח BDO זיו האפט.