מזרחי-טפחות: ייתכן שהעלאת ריבית מחר תצריך רכישת דולרים

הכלכלנים: "אנו ממשיכים לראות בהותרת הריבית על כנה תרחיש סביר והגיוני יותר, אולם לא ניתן לפסול אפשרות להעלאה של 0.25%"

"לאחר שפורסם מדד ספטמבר, סברנו די בביטחון שהריבית לא תעלה. למרות התבטאות אחרונות של הנגיד ונתונים חזקים על המשק, שפורסמו ביום חמישי, אנו ממשיכים לראות בהותרת הריבית על כנה תרחיש סביר והגיוני יותר. אולם, לא ניתן לפסול מצב בו בנק ישראל יחליט לבסוף להעלות את הריבית ב-0.25% לשיעור של 1%" - כך כותבים כלכלני יחידת השקעות ואסטרטגיה של בנק מזרחי טפחות לקראת החלטת הריבית של בנק ישראל מחר (ב').

"בנק ישראל מדגיש בהודעותיו הרשמיות שההתאוששות הכלכלית עדיין לא בטוחה - הנחה שנראית לנו נכונה", כותבים הכלכלנים, "משום שההתאוששות הכלכלית הגלובלית אינה בטוחה כלל עיקר. מנגד טוען הנגיד שלהערכתו האישית (שחשיבותה ברורה - כותבים הכלכלנים) הסביבה הכלכלית חזקה יותר מהעמדה הרשמית של בנק ישראל".

כלכלני הבנק מעריכים כי אין הכרח להעלות מחר את הריבית, בהתחשב הן בקצב האינפלציה בפועל (המדד עלה פחות מ-3% ב-12 החודשים האחרונים) והן במבט לעתיד (האינפלציה הצפויה ירדה לאזור ה-2%). בהקשר זה הם מזכירים שהציפיות בעולם הן שהריבית בארה"ב תישאר על כנה עד אמצע השנה הבאה, וכי גם בגוש האירו לא צופים שינוי עד 2011. באוסטרליה אמנם העלו ריבית, הם מציינים, אך במקומות אחרים הריבית לא השתנתה.

וכאן מתייחסים הכלכלנים לקשר שבין העלאת ריבית לבין שער הדולר, ומשרטטים תסריט אפשרי של כדור שלג: אם הריבית תעלה בכל זאת, הם כותבים, הדבר יהיה כנראה במסגרת רצונו של בנק ישראל לנרמל באופן הדרגתי את גובה הריבית במשק. במקרה כזה, הוא יצטרך לקחת בחשבון מצב בו עצם העלאת הריבית תצריך רכישת דולרים, כדי לבלום התחזקות אפשרית נוספת בשער השקל כנגד הדולר, הפעם כתוצאה מפעולות מקומיות, תוך הגדלה נוספת בכמות אמצעי התשלום במשק. במקרה כזה עלולה העלאת ריבית כעת לתמוך כשלעצמה להיווצרות תנאים שיחייבו, בהמשך, העלאות ריבית נוספות.

"אמנם, בנק ישראל פועל בהקשר זה מול שער חליפין אפקטיבי, המשקלל מטבעות שונים, ולפיו השקל נסחר ביציבות. אולם, השיח הציבורי וציפיות הציבור ממשיך וימשיך להיקבע לפי השינויים ביחס לדולר, ולכן אנו סבורים שבהקשר זה, לפחות במובלע, יהיה לשער הדולר חשיבות גבוהה יותר, יחסית, בקבלת ההחלטות" מסכמים הכלכלנים.