אלשיך: "רשויות המס מבצעות הסדרים עם חברות בפירוק המהווים העדפת נושים פסולה"

התייחסה להסדר בו העביר בעלי חברת בפירוק כסף לרשויות המס שלא דרך קופת הפירוק ■ "מדובר בהעדפת נושים דה-פקטו, משום שרשויות המס מקבלות סכום על חשבון החוב מבלי שייאלצו להתחלק עם שאר הנושים"

שופטת המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך, מותחת ביקורת נוקבת על הסדרים "פרטיים" שמבצעות לעיתים רשויות המס עם בעל שליטה של חברה בפירוק לתשלום חוב המס של החברה.

מדובר בהסדרים אשר במסגרתם מועבר כסף לרשויות המס ישירות ולא דרך קופת הפירוק, בתמורה למחיקת ההליך הפלילי נגד בעל השליטה.

לדברי אלשיך, מדובר בהעדפת נושים דה-פקטו, משום שרשויות המס מקבלות סכום משמעותי על חשבון החוב - מבלי שייאלצו להתחלק עם שאר הנושים באותה דרגת נשייה.

השופטת התייחסה להסדר בין רשויות המס לבין בעל השליטה לשעבר בחברת טריאס 2000, המצויה בפירוק. במסגרת ההסדר הסכימו רשויות המס שלא לנקוט בהליך פלילי נגד בעל השליטה בגין אי-תשלום חובות מס, בתמורה לכך שקרוב משפחתו ישלם להן סכום בגין חובות החברה. זאת, כאשר רשויות המס עמדו על כך שהכספים ישולמו ישירות לידם בלא ניכוי, ומבלי שיעברו למעשה דרך קופת הפירוק הריקה. באופן זה נמנעות רשויות המס מלהתחלק בכסף עם נושים אחרים בדין קדימה.

מסלול עוקף קופה

אלשיך קבעה כי בעוד קופת הפירוק ריקה - נוצר במקביל "מסלול תשלום חלופי", שהינו במידה רבה "מסלול עוקף קופת פירוק". לדבריה, "אין להקל ראש בחשד לפיו פושט-רגל, או לחילופין מנהל חברה בפירוק, מסתייע 'במסלול עוקף קופה', בעזרתו הוא משתמש בנכסים שהושגו שלא כדין, כדי ליצור הסדר נושים פרטי עם נושיו. זאת, מבלי שההסדר יעמוד בהכרח בעקרון השיוויון (בין הנושים) החל בחדלות פירעון".

אלשיך מציינת גם כי קיים חשש שאותו צד שלישי, שהעביר את הכסף לרשויות המס, אינו אלא ידם הארוכה של החייבים עצמם, המשלמים בנכסים שהוברחו.

אלשיך מציינת כי זו אינה הפעם הראשונה בה היא נתקלת במיני "הסדרים פרטיים" עם רשויות המס. "'מסלול עוקף' שכזה דבק בו יותר מריחה של העדפת נושים דה-פקטו, אשר לא ראויה להתהלכות של רשות מרשויות המדינה - וזאת גם אם פורמלית אי-אפשר לפסול אותה", קובעת אלשיך. "הציפייה מרשות של המדינה היא כי תקפיד שבעת מונים על שמירת החוק, ולא כך הם פני הדברים במקרה הנדון - וזאת בלשון המעטה".

במקרה הנדון דחתה אלשיך את בקשת המפרק לתשלום שכר-טרחתו, אותו ביקש לחשב מסך התקבול שהועבר לרשויות המס. (פש"ר 2074/04).