מנכ"ל אשדר: "ההנחה שלנו היא שמחירי הדירות יכולים רק לעלות"

ארנון פרידמן בראיון ל"גלובס" נדל"ן: "גם לפני 8-9 חודשים שמענו תחזיות שהמחירים יירדו ב-15% והם עלו" ■ "לא רואה איפה אפשר להוריד עלויות פיתוח, אלא אם כן מחליטים לסבסד"

בשבועות האחרונים מתפרסמים עוד ועוד נתונים המלמדים על כך שקצב מכירת הדירות והזינוק במחירים נרגעים ומתקררים. עם זאת, במכרז מינהל מקרקעי ישראל שפורסם החודש ל-7 מתחמי בנייה בצפון שכונת אגמים במערב נתניה, התקבלו מספר הצעות מפתיעות, שמלמדות על המשך הרעב הגדול למתחמי קרקע איכותיים.

מעל כולם בלטה חברת אשדר, שזכתה ב-3 מתחמים לבניית 501 יח"ד, תמורת 181 מיליון שקל - יותר מפי 3 ממחיר המינימום במכרז. עלות הקרקע ליח"ד (כולל פיתוח) נעה בין 340 ל-530 אלף שקל לדירה. מנכ"ל אשדר מאז יולי 2008 ארנון פרידמן, 44, שהגיע לאשדר לאחר 13 שנים באפריקה ישראל (בתפקידו האחרון סמנכ"ל עסקי ראשי), לא מאמין כי תנופת הנדל"ן בדרך למטה.

"אני שמח מאוד שזכינו בכל שלושת המתחמים. שכונת אגמים מתחרה בעיקר בשכונת עיר ימים ולנו ברור שהיא תמוצב בדומה לה ואפילו יותר ממנה. גם לפני 8-9 חודשים שמענו תחזיות שהמחירים ירדו ב-15% והם עלו. תמיד יש כאלה שאומרים שמחירי הדיור ירדו, אבל בינתיים הדברים הללו לא מתממשים".

גלובס: בתקופה שכזו אין סכנה ביציאה לפרויקטים חדשים ויקרים?

פרידמן: "לא בנינו על כך שהמחירים ימשיכו ויעלו. לקחנו בחשבון את המצב הנתון וההנחה שלנו שמחירי הדיור לא ירדו, והם יכולים רק לעלות. גם החודש העלנו מחירים, אם כי באחוזים קטנים יותר. כרגע אין הרבה חברות שמתחרות על מתחמי קרקע גדולים, וגם המכרז בנתניה מראה שלא הייתה תחרות מטורפת וגם החברות הגדולות שהשתתפו לא ניגשו ליותר ממתחם אחד או שניים. הפעילים בענף עדיין לא מתרשמים מההערכות של השבועות האחרונים לירידת מחירים. כל שוק אינו פועל רק לכיוון אחד ולכן יכולה להיות ירידה של אחוזים בודדים פה ושם, אבל אני לא חושב שיש מישהו בקרב הקבלנים והיזמים שחושב שהמחירים ירדו באחוזים רבים".

האם יש דרך לממשלה ולרשויות להוריד מחירים?

"אני לא רואה למשל איפה אפשר להוריד עלויות פיתוח, אלא אם כן מחליטים לסבסד אותן. באזורי הביקוש, במקומות בהם ערך הקרקע גבוה, היטלי הפיתוח פחות משמעותיים ממילא והורדה של 20 אלף שקל בערכי קרקע של 400-500 אלף שקל, לא יביאו לירידת מחירים של 15%. אני גם לא רואה שנמנעים היום משיווק קרקעות, מה שמוביל זה קצב אישור התכניות והפשרה של קרקעות. גם פעילות הפינוי-בינוי בה אנו פעילים מאוד ומנסים לקדם בערים מרכזיות יכולה להשפיע על ההיצע, אבל זה אורך הרבה מאוד זמן, ולא ניתן להציף את השוק בתכניות מאושרות בזמן קצר. ועדות התכנון עושות את העבודה שלהן, אבל העסק הוא מורכב כי מעורבים הרבה שיקולים קניינים ותכנוניים".

האם קבוצות הרכישה צריכות להטריד את היזמים?

"אני חושב שאנחנו עוד לא רואים תמונה מלאה של התופעה. היו כמה מארגנים מוצלחים שהשלימו את הפרויקטים בעבר, אבל אני לא משוכנע שכל מי שהיום מארגן קבוצת רכישה יצליח להרים את הפרויקטים האלה. זה הרבה פחות מתאים למי שלא קונה את הדירה להשקעה. הסיכונים בקבוצת רכישה הרבה יותר גדולים, המחיר לא ידוע ולא יודעים בדיוק מה תכנון הדירה כשמצטרפים לקבוצה. הקבוצות מתאימות אולי למשקיעים שיכולים ליטול סיכון גבוה, אבל משפרי דיור או זוגות צעירים ממשיכים להגיע ליזמים. נתקלים בהרבה יותר רוכשים שמסכימים לשלם כמה אחוזים יותר כדי לקנות דירה מיזם מוכר כמו אשדר".