דלק במו"מ עם לוקאויל הרוסית ליבוא דלקים לישראל

המו"מ בין הצדדים נמצא בשלב מתקדם יחסית, ולפי הערכות העסקה צפויה להיסגר בקרוב ■ דלק ישראל, בניהולו של דוד קמיניץ, צפויה לאחסן את הדלקים במתקני פי גלילות, ולשווק את התזקיקים לתחנות הדלק של החברה, וללקוחות נוספים

לראשונה מזה כשלוש שנים מתחדש האיום של יבוא דלקים מתחרה לבתי הזיקוק בחיפה ובאשדוד. ל"גלובס" נודע כי חברת דלק ישראל, שבשליטת יצחק תשובה, מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת לוקאויל הרוסית ליבוא דלקים לארץ.

המו"מ מתנהל מול חברת ליטאסקו (LITASCO), זרוע הסחר הבינלאומית של לוקאויל הנחשבת לאחת מחברות האנרגיה הגדולות בעולם. המו"מ בין הצדדים נמצא בשלב מתקדם יחסית, ולפי הערכות העסקה צפויה להיסגר בקרוב.

לפי הערכות, דלק ישראל, בניהולו של דוד קמיניץ, צפויה לאחסן את הדלקים במתקני פי גלילות, ולשווק את התזקיקים לתחנות הדלק של החברה, וללקוחות נוספים.

מו"מ עם בז"ן חיפה

מקורות במשק האנרגיה ציינו כי לוקאויל היא ספקית מרכזית לתחנות התדלוק (840 תחנות) שבבעלות קבוצת דלק באירופה. לדבריהם, לנוכח זאת, דלק הצליחה לסגור עם ליטאסקו הסכם ליבוא דלקים במחיר אטרקטיבי יחסית שיאפשר לה להתחרות במחיר של בז"ן.

עדיין לא ברור האם מדובר במשלוח נקודתי או שההסכם המתגבש יהווה פתח לשת"פ ארוך טווח בין דלק ישראל ללוקאויל ביבוא תזקיקים. יחד עם זאת, העסקה המתגבשת עשויה להקטין את התלות של דלק ישראל ברכישת דלקים מבתי הזיקוק.

הפרטת בתי הזיקוק ב-2007 הותירה את החברות הגדולות תלויות באספקת הדלקים מבית הזיקוק בחיפה, מאחר שפז, שרכשה את בית הזיקוק באשדוד, רוכשת 80% מתפוקתו.

בשנתיים האחרונות, ומאז פיצול והפרטת בתי הזיקוק, צומצם ייבוא הדלקים לארץ באופן משמעותי לאחר שבז"ן חיפה הורידה את מחירי הדלקים מתחת למחיר היבוא, זאת כחלק מהאסטרטגיה שלה.

כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", חברות הדלק הגדולות חידשו לאחרונה את המגעים ליבוא דלקים.

חברות הדלק מנהלות כיום מו"מ מול בז"ן חיפה על הסכמים לרכישת דלקים ל-2010. על פי ההערכות, במשק האנרגיה, חברות הדלק מעוניינות ליצור אלטרנטיבה לבז"ן, אם תחליט להעלות את המחירים.

עד כה דלק ישראל לא ניצלה את פוטנציאל היבוא דרך מתקני פי גלילות מאחר וקיבלה תנאי אספקה טובים מבז"ן. לדלק-פי גלילות, בניהולו של משה קראדי, כושר אחסון כולל של 640 אלף מ"ק, במסופי החברה באשדוד, ירושלים ובאר שבע.

מקורות במשק הדלק ציינו כי בניגוד לשנה שעברה יש כדאיות גדולה יותר ביבוא דלקים, בין השאר, בשל הציפייה לעליית מחירים בחוזים העתידיים.

מדלק נמסר בתגובה: "החברה אינה נוהגת להתייחס לנושאים מסחריים".