גייתנר: יש להמתין עם התוכניות לצמצום הגירעון

שר האוצר אמר בנאומו אתמול (א') כי על אף הגידול בגירעון, הצמיחה הכלכלית וגידול במקומות עבודה חדשים הם צו השעה של הממשל ■ הדגיש את חשיבות הגדלת האשראי לעסקים קטנים ואמר כי אינו מתכנן העלאת מיסים

טימותי גייתנר, שר האוצר בממשל אובמה, התייחס בנאומו אתמול (א') לפרסום נתוני התמ"ג המעודדים של ארה"ב לרבעון השלישי, שצמחו בקצב של 3.5%. "צמיחה בכלכלת ארה"ב וגידול במספר מקומות העבודה נותרו בעדיפות ראשונה של הממשל, וזאת למרות הגידול בגירעון התקציבי שהינו גבוה מדיי" אמר גייתנר. "התמקדות בנושאים אלו תביא להחלמת כלכלת ארה"ב, וכפועל יוצא מכך לצמצום בגרעון".

למרות שהוא רואה בצמיחה "חדשות טובות", גייתנר לא ציין מפורשות כי הן מעידות על סיומו של המיתון. נזכיר כי ביום שבת, ג'וזף שטיגליץ, זוכה פרס נובל לכלכלה, ולשעבר הכלכלן הראשי בבנק העולמי, אמר במסגרת כנס כלכלי שנערך בשנחאי, כי "המיתון בארה"ב אפילו לא קרוב לסיום, וקצב הצמיחה לא יחזיק מעמד ב-2010".

לגבי האמצעים לצמצום הגירעון, ציין גייתנר כי ממשל אובמה עומד בפני "בחירות קשות", אך אינו מתכנן כרגע מהלך של העלאת מיסים. באמירה זו נתן חיזוק נוסף להבטחת אובמה בקמפיין הבחירות שלו, שלא יעלה את המיסים לכל מי שהכנסתו מתחת ל-250 אלף דולר בשנה. "הדרך לצמצום הגירעון היא בהבאת המקורות וההוצאות שלנו לאיזון, גידול בצמיחה הוא תנאי מקדים ליצירת מקומות עבודה והוא זה שבסופו של דבר יגרום לאיזון בתקציב".

בהתייחסו למוסדות הפיננסים, גייתנר הדגיש את חשיבות הגדלת האשראי לעסקים קטנים, והזהיר כי המוסדות, שבעבר נהגו לקחת סיכונים מיותרים, עברו לקיצוניות השניה, וכיום נוקטים בזהירות יתר. "הסכנה הגדולה שכלכלת ארה"ב ניצבת בפניה, היא שהבנקים לא יקחו מספיק סיכונים".

כשנשאל לגבי האבטלה בארה"ב, ענה שר האוצר האמריקני כי המצב ימשיך להרע, לפני שנראה שינוי חיובי משמעותי, זאת למרות נתוני התעסוקה השבועיים המעודדים שפורסמו, אשר הראו כי התביעות הראשוניות לדמי אבטלה ירדו בשבוע החולף באלף, והתביעות המתמשכות לדמי אבטלה צנחו ב-148 אלף והסתכמו ב-5.8 מיליון.

"מוקדם מדי לדבר על תוכנית תמרוץ נוספת, אך יש לעודד הגדלת הטבות למובטלים, והגדלת הטבות המס לרוכשי הבתים, בהמשך לתוכנית התמרוץ הקודמת" אמר גייתנר, וניצל את המצב הכלכלי לסנגר על הרפורמה בביטוח הבריאות שעיקרה הורדת העלויות של הביטוח." הדרך "הטובה ביותר" להבטיח את העמקת הגירעון בטווח הארוך, ולהבטיח את הגדלת העול על האומה, היא לא לטפל בנושא הרפורמה בביטוח היום".