סערה בענף הפרסום: קמפיין "להעביר את דביר" דומה לקמפיין אמריקני

הקמפיין של ראובני-פרידן למזרחי-טפחות וקמפיין Bank Intervention בנויים על אותו קונספט ■ מנהל הקריאייטיב בראובני: "בא לי למות. לך תסביר שכשהקמפיין האמריקני יצא - אתה כבר היית אחרי הצילומים"

אחת למספר חודשים מתעוררת ביצת הפרסום לסערה זוטא סביב השאלה האם קמפיין ישראלי כלשהו, אשר התגלה לו לפתע "אח תאום" בקריאייטיב העולמי, הוא מועתק - או פשוט נופל בקטגוריית great minds think alike.

הסערה האחרונה היא סביב הקמפיין המתוקשר של בנק מזרחי-טפחות, "להעביר את דביר", באמצעות משרד הפרסום ראובני-פרידן - אחד המהלכים המושקעים והמדוברים ביותר שעשה הבנק בשנים האחרונות.

מיד לאחר שעלה החלק הראשון שלו לאוויר, החלו אנשי קריאייטיב בענף להעביר ביניהם סרטונים של קמפיין Bank Intervention לבנק האמריקני ADDISON AVENUE, שהסרטונים בו דומים מאוד לקמפיין של מזרחי-טפחות, לרבות המשפחה המתנפלת על כוכב הסרט ודנה בהומור בקושי שלו לעזוב את הבנק, נציג הבנק שנמצא בין בני המשפחה, וכדומה.

דביר

נראה כי הדימיון הרב בין הקמפיינים התקבל הפעם קשה, שכן לפני מספר ימים נקט זיו קורן, סמנכ"ל הקריאייטיב של ראובני-פרידן, בצעד לא שגרתי, ושלח לרבים בענף מייל בו נכתבו הדברים הבאים: "בניגוד להנחיות היח"צנים, החלטתי לכתוב את השורות הבאות: בחודש שעבר יצאנו עם מהלך 'להעביר את דביר' עבור מזרחי-טפחות. בימים האחרונים נתקלתי בהודעות גנאי שיוצאות ממשרדים שונים, על מה שנראה על פניו כהעתקה בוטה מקמפיין אמריקני. ובא לי למות".

קורן מתאר חצי שנה של הכנות שונות שנעשו בשביל יום צילום אחד. "3 ימים אחרי אותו יום מיוחל מגיע יום מקולל - בנק אמריקני יוצא בקמפיין עם רעיון קריאייטיבי זהה לשלך. ובא לך למות".

לטענתו, "לך תסביר עכשיו שבשבוע שעלה הקמפיין האמריקני (השבוע האחרון של ספטמבר), אתה כבר היית אחרי הצילומים. בא לך למות, כי אתה יודע שרק מטומטם יחשוב שהצלחת להעתיק מהלך בסדר-גודל כזה מקמפיין שעלה לאוויר שבועיים לפניך, ובכל זאת אתה תצטרך להגיב לאותו מטומטם, כי אם לא תגיב - תסתובב עוד הרבה זמן בתחושה שבא לך למות".

ההתרחשות סביב הנושא החלה לעורר עניין גם בתקשורת. פנייה לתגובה גררה, בין היתר, מכתב מעורך הדין של ראובני-פרידן, דן להט, שהבהיר כי מדובר בקמפיין מקורי שלא ניתן היה לחקות או להעתיק, וכי "כל אמירה ואפילו רמיזה העלולה להביא למאן דהו לחשוב או לסבור כי מרשתנו העתיקה או חיקתה את הקמפיין האמריקני (אליו לא היתה מודעת ולא יכולה היתה להיות מודעת, שכן צילומי קמפיין מזרחי הסתיימו לפני שעלה הקמפיין האמריקהי), גם אם קיים דמיון כלשהו בין הסרטונים - היא אמירה מכפישה העולה כדי לשון הרע".

מבנק מזרחי-טפחות סרבו להתייחס לידיעה.

ראובני-פרידן מסרו בתגובה כי "הקמפיין תוכנן לפני כחצי שנה כחלק מתוכנית אסטרטגית ובעקבות מחקרים שערך הבנק בנושא המשבר הכלכלי ואי-התחרות בין הבנקים. המהלך התקשורתי הוצג על ידי ראובני-פרידן ביוני 2009 כקמפיין בעל אופי חברתי בנושא מעבר בין הבנקים בכיכובו של השחקן דביר בנדק. הקמפיין הופק באוגוסט השנה ועלה לאוויר במחצית אוקטובר. הקמפיין של ADDISON AVENUE הוא קמפיין חדש יחסית שעלה בספטמבר 2009 - כמעט במקביל לקמפיין שלנו, וזמן רב לאחר שהסרטים הופקו וצולמו".

* לינק לקמפיין הישראלי: http://www.dviravor.co.il/
* לינק לקמפיין האמריקני: http://bankintervention.com/