שוקי אורן: "נפריט את לאומי ודיסקונט ב-2010"

גלובס tv אורן בכנס השנתי של החשכ"ל בירושלים: "התמורה שנקבל תסייע לנו להפחית את הגירעון" ■ שיבח את ההתערבות הקטנה יחסית של ההמשלה בשוק בשיא המשבר

ממשלת ישראל נהגה נכון כשלא התערבה יתר על המידה בשוק בשיא המשבר הכלכלי, למרות הביקורות שהוטחו בה. כך אמר היום (ד') החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, בכנס החשכ"ל השנתים בירושלים. אורן שיבח את התנהלות משרד האוצר בטיפול במשבר והצדיק את אי ההתערבות של הממשלה בהסדרי החוב בשוק האג"ח במשק.

"תארו לכם כיצד היו מתפתחים הסדרי החוב אם אנחנו היינו בפנים", אמר אורן. "השוק יודע לעשות הסדרים בלי מעורבות של הממשלה. החלטנו לא לעשות את מה שכולם אמרו שאנחנו צריכים לעשות. אבל יש גם הרבה דברים שעשינו, כגון קרנות אשראי לעסקים קטנים ובינוניים, סיוע לייצוא, הענקת מטריה לבנקים בדמות ערוביות בסך 12 מיליארד שקל ועוד". אורן ציין כי האוצר נמצא בשלבים אחרונים של השקת תוכנית ערבויות ליצואנים.

"קבענו כללי יסוד של חלוקת סיכונים בין הממשלה למגזר הפרטי", הוסיף אורן. "הממשלה לא תיקח סיכונים לבד, כי אם היא תעשה זאת היא תישאר עם הסיכונים. המשק גדל וכוחה של הממשלה מול המשק קטן".

אורן התייחס גם למכירה הצפויה של החזקות המדינה בבנקים לאומי (11%) ודיסקונט (25), נושא מעניין במיוחד על רקע פרשת ניסיון ההדחה של שלמה זוהר, יו"ר דיסקונט. אורן הדגיש כי מכירת מניות הבנקים תצא לפועל בשנת 2010, כפי שציין שר האוצר, יובל שטייניץ מוקדם יותר השבוע.

"היינו צריכים להיות במצב שהיום נהיה בלי מניות בנקים", אמר אורן. "הרצון הוא למכור את המניות שברשותנו, כמובן בשים לב למכירה יעילה ונכונה. אני שומע בימים האחרונים שההפרטה לא נכונה, בעקבות פרשיית שלמה זהר בבנק דיסקונט ואני רוצה להדגיש: הבנקים צריכים להיות מוחזקים על ידי הציבור או על ידי קבוצות שליטה. אנו מתכננים להשלים את המשימה הזו ב-2010 והתמורה שנקבל תסייע לנו להפחית את הגירעון".