זה הזמן להכניס אנרגיה לתיק

למרות מקורות האנרגיה החלופית, הנפט נותר מלך האנרגיה

התקשורת היום מלאה סיפורים על מקורות האנרגיה החלופית ואמצעי החיסכון באנרגיה, ובניגוד להם, שאר הדלקים, ובעיקר הנפט, מתוארים כילד הרע. תחנות רוח לייצור חשמל צצות באזורים מסוימים בעולם מהר יותר מאשר יערות חדשים. האנרגיה הסולארית מתוארת כמקור אנרגיה חלופי שזורח כמו השמש מדי בוקר. כלי הרכב ההיברידיים כבר אינם רק נחלת היפיים מזדקנים, אלא מוצרים של הזרם המרכזי.

אבל מאז גילויו לפני 150 שנה, ב-1859, מלך האנרגיה היה ונשאר הנפט . לפי הניו יורק טיימס, הנפט סיפק 35% מסך צריכת האנרגיה העולמית ב-2005, מול 25% לפחם ו-20% לגז הטבעי. אמנם נכון שההגמוניה של הנפט נשחקה במקצת, אבל הזהב השחור נשאר מעצמה שלא מראה שום סימני התייבשות בעתיד הנראה לעין.

לא פחות חזק הוא מחיר הנפט. בסוף אוקטובר הוא עלה מעל 80 דולר לחבית לראשונה השנה. זה כמובן מחיר נמוך בהרבה מהרמה של 150 דולר לחבית של 2008, אבל 80 דולר לחבית זה לא זול, ויש גורמים בשוק שצופים מחיר של 110 דולר בתחילת 2011.

הנהגים בארה"ב משלמים כעת על בנזין יותר מששילמו לפני שנה, לראשונה ב-2009. השחיקה בערך הדולר לצד ההבראה בכלכלות רבות בעולם, מאותתות שמחיר הנפט לא הולך להיחלש משמעותית, ושהוא עשוי להמשיך את הנסיקה הנוכחית שלו. וכאשר הנפט עולה, עולים גם ביצועי החברות שמפיקות, מזקקות ומשווקות אותו.

אסטרטגיות הגורואים שאני נעזר בהן לאיתור מניות ששוות השקעה, מדגישות את מניות הנפט. אם תיק ההשקעות שלכם עדיין לא כולל מניות מהסקטור, זה עשוי להיות עיתוי טוב להוסיף אותן. הנה שלוש מניות נפט ששוות שיקול דעת.

אקסון מוביל

הראשונה היא אקסון-מוביל (סימול: XOM ). אסטרטגיית וורן באפט שלי אוהבת את מעמדה המוביל של אקסון בתעשייה שלה, את היסטוריית הרווחים הסולידית והיציבה שלה (הרווח למניה עלה ב-8 מ-10 השנים האחרונות, ולא ירד בשבע השנים האחרונות), ואת יחס החוב הנמוך לרווחיות: בשנה שעברה הרוויחה אקסון 30 מיליארד דולר והחוב שלה הסתכם ב-7.1 מיליארד דולר.

התשואה להון המניות בעשר השנים האחרונות הייתה חזקה, 25.2%, וניתן לומר אותו דבר על התשואה להון הכולל, שהייתה 23.5%. תזרים המזומנים החופשי למניה הוא חיובי, וההנהלה מרוויחה 23.8% מעוררי קנאה על ההון החוזר.

התנאי האחרון של אסטרטגיית באפט הוא התשואה הצפויה למשקיע בעשור הבא, בהתחשב במחיר המניה הנוכחי ובתחזית הביצועים של החברה. השקעה באקסון היום צפויה להניב בעשור הקרוב תשואה שנתית של 12.6% , שהיא בהחלט מתקבלת על הדעת.

פרונטיר אויל

אסטרטגיית הגורו של קנת' פישר שלי אוהבת את מניית פרונטיר אויל (סימול: FTO). פרונטיר היא מזקקת נפט שיכולה לזקק נפט גולמי כבד, שקשה יותר לזקק בהשוואה לנפט גולמי קל, ולא כל בית זיקוק יכול לזקק אותו - וזהו היתרון התחרותי של פרונטיר, שבבעלותה בתי זיקוק בקולורדו ובקנזס.

אסטרטגיית פישר אוהבת את פרונטיר מפני שהחוב שלה לא גדול, ומכפיל המכירות שלה נמוך מאוד, 0.30, פחות ממחצית מכפיל המכירות המתקבל על פי המודל, של 0.75. בנוסף, צמיחת הרווח למניה בטווח הארוך היא 23.59% בשנה, מעל המינימום של 15% שנדרש על ידי האסטרטגיה הזו. החברה נהנית גם מתזרים מזומנים חופשי חיובי למניה, ומשולי רווח נקי של 6.25% (המינימום של פישר הוא 5%).

נובל אנרג'י

החברה האחרונה שאזכיר היא נובל אנרג'י (סימול: NBL ), מפיקת נפט וגז עצמאית שנוסדה ב-1932. מלבד בארה"ב יש לה פעילות בישראל, מערב אפריקה, הים הצפוני, אקוודור וסין. הפיזור הגיאוגרפי הזה מסייע למאמצי החיפושים, מפני שאתר הקידוחים המקורי, ארה"ב, סובל מירידה בתפוקה.

אסטרטגיית פיטר לינץ' אוהבת את נובל במידה רבה בשל יחס ה- P/E/G (מכפיל רווח לצמיחה), שמראה כמה משלם המשקיע תמורת הצמיחה של חברה. מכפיל הרווח של נובל הוא 12.52, וקצב צמיחת הרווח למניה (שמתבסס על ממוצעי שלוש, ארבע וחמש השנים האחרונות) הוא 36.55%. לכן, יחס ה- P/E/G הוא 0.34. יחס של 1 ופחות מתקבל על הדעת, ויחס של מתחת ל-0.5 הוא מצוין.

האסטרטגיה אוהבת גם את ניהול המלאים הטוב מאוד בחברה, ואת החוב ברמה סבירה ביחס להון המניות. *

ג'ון פ. ריס הוא מנכ"ל Validea.com, חברת מחקר השקעות, מייסד Validea ניהול הון ומנהל קרן הגידור Validea. ריס הוא מחבר-שותף של רב המכר "הגורואים של השוק: אסטרטגיות השקעה במניות לשימושכם מהטובים ביותר בוול-סטריט"