בגדי הקרנות החדשים

תרגום בגוף הסיסמאות שהפריח בשבוע שעבר היו"ר החדש - אהרון מנקובסקי

השבוע כבש ארגון קרנות ההון סיכון הישראלי (IVA) את הכותרות. יו"ר הארגון החדש, אהרון מנקובסקי, מקרן פיטנגו, זרק פצצה. הארגון, שפעל עד כה כלובי של קרנות ההון סיכון בלבד, ישנה את המיקוד ויכניס תחת השם החדש "איגוד תעשיית ההיי-טק", גם גופים אחרים שקשורים במישרין או בעקיפין לתעשיית ההיי-טק.

מכיוון שההכרזה כוללת שינוי באופי הפעילות של אחד הגופים הבולטים בהיי-טק הישראלי ועשויה להיות מבלבלת למדי, הנה מבחר ציטוטים ולצידם הסבר קצר שיעזור להבין מה באמת עומד על הפרק.

עוד קצת כסף מהממשלה

מנקובסקי: "ב-15 השנים האחרונות נוצרו רק 4 חברות אשר מחזור המכירות שלהן מעל 150 מיליון דולר לעומת 24 חברות כאלו שהוקמו ב-15 השנים שקדמו לכך".

תרגום: תראו, אנחנו מאוד רוצים שהממשלה תקים מחדש את קרן "יוזמה", שפעלה בשנים 1993-1995 ומינפה כאן את ענף ההון סיכון כולו. אבל כולנו יודעים שחוץ מאשר לסבסד את הפעילות שלנו לאורך שנות ה-90 היא לא תרמה הרבה. אולי אם נצעק חזק שהפעם זה יהיה שונה, וננסה גם ליצור חברות ולא רק החזרים על הכסף, יש סיכוי שנצליח להביא ל"יוזמה" חדשה.

השמדנו תעשייה שלמה

מנקובסקי: "ללא שינוי ממוקד ביצירת ערך בחברות ויצירת תעשייה מאוזנת, לעומת מיקוד ביצירת אקזיטים תהפוך תעשיית ההיי-טק בישראל לבלתי משמעותית עבור כלכלת ישראל בכלל והגורמים המעורבים בתעשייה בפרט".

תרגום: אני יודע שאני לא מגלה פה את אמריקה, כולם יודעים שתרבות האקזיט שהשתרשה פה השמידה פוטנציאל לתעשייה שלמה. אבל מה לעשות, הימים של המימושים המהירים חלפו מזמן. אם לא נצליח לגדל כמה חברות שיעמדו על הרגלים לטווח יותר ארוך ונוכיח שאנחנו רציניים, אף אחד לא ייתן לנו כסף וגם אף חברה טובה לא תרצה לדבר איתנו. כולם גם ככה רצים לסקויה.

תשכחו מתשואות חלום

מנקובסקי: "המעבר לאסטרטגיה המתמקדת ביצירת ערך יתרום לכל הגורמים בתעשייה: ייצר מקומות תעסוקה רבים, יגדיל את החזרי הקרנות, יבטיח את קיומה של מערכת כלכלית תומכת לתעשיית ההיי-טק ותהיה לה תרומה מאקרו כלכלית חשובה למדינה".

תרגום: אל תדאגו, לא התחלתי להתעניין במקרו-כלכלה, אבל תבינו שבלי שנצליח למכור או להנפיק כמה חברות גדולות באמת, ההחזרים שלנו כבר לעולם לא יגיעו לפי 7 או 10 על הכסף. והאמת היא שגם על פי 4 או 5 הייתי חותם בשמחה. על הדרך, חברות כאלו ייצרו גם מקומות עבודה וישפרו את המאזן הכלכלי, אכפת לכם?