"למרות המיתון, שוק הפרסום בסלולר לא נפגע וממשיך לצמוח"

כך טוען ד"ר קיי.אף. לאי, היזם והמנכ"ל של BuzzCity, אחת מחברות הפרסום בסלולר הגדולות באסיה ■ בראיון ל"גלובס" הוא מסביר מדוע למרות שהוא מפעיל רשת חברתית - הוא לא רואה בפייסבוק מתחרה שלו

"שוק הפרסום בסלולר דווקא גדל ולא נפגע מהמיתון, ולמרות הירידה בהוצאה הפרסומית הכוללת - מפרסמים ברחבי העולם החלו להפנות יותר תקציבים לעבר האינטרנט והמובייל" - כך אומר ד"ר קיי.אף. לאי, היזם והמנכ"ל של BuzzCity, אחת מחברות הפרסום בסלולר הגדולות באסיה, שמפעילה גם רשת חברתית סלולרית - myGamma.

"אנחנו עדיין ממשיכים לצמוח בשיעור של 30%-40% לשנה", הוא מוסיף בראיון ל"גלובס". לאי יהיה אורח בכנס סלקום למדיה, שייערך ב-17 לנובמבר, באוניברסיטת תל-אביב.

את BuzzCity הקים לאי ב-1999, יחד עם עוד 3 יזמים סינגפורים איתם עבד במכון מחקר. אלה היו השנים בהן פרץ האינטרנט, אשר הביא עימו את הבשורה הדיגיטלית, אולם לאי זיהה כבר אז את הפוטנציאל של שוק הסלולר - הן מבחינת אפשרויות הפרסום שלו והן מבחינת העובדה שהוא עתיד להוות צינור מרכזי לגישה לאינטרנט.

לאחר מספר שנים של ניסוי וטעייה, בהם ניסו היזמים לפצח את המודל הנכון ליצירת קהילה סלולרית, הוקמה myGamma, שבתחילה התבססה על דמי מנוי. אולם, במהירה עברו היזמים למודל חינמי המבוסס על פרסומות. משתמשים שרוצים להירשם לרשת פשוט צריכים לבקר באתר באמצעות הדפדפן הסלולרי - אין צורך להוריד תוכנה או להתקין אפליקציה, ולכן היא מתאימה לכל מכשיר סלולר המאפשר גלישה ברשת. כיום רשומים ל-myGamma כ-4 מיליון איש, ובכ-200 אלף מהם מבקרים ברשת מדי יום. כל גולש רואה בממוצע 150 דפים נצפים ליום.

גם בישראל, מסתבר, יש קהילה סלולרית מקומית קטנה של מאות אנשים, שכנראה מתוחזקת על-ידי עובדים זרים וערבים, כאשר השפות הפופולריות הן אנגלית, תאילנדית וערבית. 35% מהטראפיק מגיע מתל-אביב, בהשוואה ל-9% בלבד בחיפה, וכ-73% מהמשתמשים הן נשים.

רשת סלולרית קורצת למעמד הנמוך

כיום כבר ברור כי שוק הפרסום והתוכן בסלולר מצוי במגמת עלייה; עם למעלה מ-4 מיליארד משתמשי סלולר (ב-2013, 44% מהם יגיעו מאזור אסיה-פסיפיק), גולשים רבים ברחבי העולם מגלים את האינטרנט בפעם הראשונה באמצעות מכשיר המובייל שבידיהם. כך, לדוגמה, ב-2013 23% ממשתמשי הסלולר יבקרו ברשתות חברתיות סלולריות, בהשוואה לשיעור של 2.3% בלבד לפני שנתיים.

* מהו הפרופיל של המשתמש שפעיל ברשת חברתית סלולרית?

"זה כמובן משתנה ממדינה למדינה, אבל בממוצע מדובר בשיעור של 65% גברים ו-35% נשים. שיעור הנשים מסך המשתמשים מאפשר לנו למדוד את הבגרות של שוק הגלישה בסלולר באותה מדינה".

myGamma מכוונת לקהילת ה-Unwired: משתמשים חדשים ממעמד הביניים במדינות מתפתחות ושכבת ה"צווארון הכחול' במדינות המפותחות. "לא מדובר באנשים מאוד צעירים, ושכבת הגיל הפופולרית ביותר נעה בין 20 ל-35 שנה. רוב המשתמשים לא שייכים לשכבות העשירות שבחברה, וחלק גדול מהמפרסמים לא מצליח להגיע אליהם", הוא אומר.

חיפוש מנצח גם בסלולר

הרשת הסלולרית נתמכת בעיקר על פרסומות, כך שהעובדה ש-BuzzCity מפעילה גם רשת פרסום ייעודית לסלולר מאפשרת לה ליצור סינרגיה בין השתיים.

* במי אתם מתחרים - ברשתות סלולריות אחרות או ברשתות החברתיות הגדולות?

"אנחנו לא רואים בפייסבוק, לדוגמה, מתחרה, שכן זה שירות שמתמקד במחשב האישי. למרות שיש לפייסבוק אפליקציה סלולרית, משתמשים חדשים תמיד יצטרכו לגשת למחשב ולעשות דרכו את תהליך ההרשמה".

גם במקרה הזה לא חסרה הזווית הישראלית. לאי מציין כי אחת המתחרות העיקריות שלו היא MocoSpace, שהוקמה על-ידי 2 אמריקנים: ג'יימי הול וג'סטין סיגל, אך מרכז הפיתוח נמצא בישראל. "הם מתמקדים בעיקר בארה"ב. אנחנו, לעומת זאת, פחות פופולריים באופן יחסי בשוק האמריקני, שבו לרבים מהאנשים יש מחשב אישי, שעדיין מהווה את כרטיס הכניסה העיקרי שלהם לאינטרנט".

גם שוק הפרסום בסלולר עתיד להמשיך ולגדול. על-פי חברת המחקר גרטנר, השוק העולמי מוערך ב-913.5 מיליון דולר, וב-2013 הוא יגיע לכ-13 מיליארד דולר, בהובלת מדינות אסיה-פסיפיק, בהן הודו, סינגפור וסין.

"עבורנו השוק הכי גדול נמצא באינדונזיה, ולאחר מכן הודו, ארה"ב ודרום אפריקה", אומר לאי. "מרביתם הם שווקים בהם חדירת האינטרנט נמוכה, אבל שיעור חדירת הסלולר הוא גבוה, ואילו בארה"ב עיקר הטראפיק מגיע מהקהילה ההיספאנית".

אולם, הנתונים המעניינים באמת הם אלה שמצביעים על כלי הפרסום הפופולריים ביותר בסלולר. על-פי מחקר שערכה קבוצת המחקר Kelsey, שוק הפרסום בסלולר מתבסס בעיקר על הודעות SMS המכילות מסר פרסומי, המהוות כ-63% מהעוגה. אולם, ב-2013 הודעות ה-SMS השיווקיות יהוו רק 9% מהעוגה, בעוד ש-73% ממנה יתבסס על פרסום צמוד חיפוש בסלולר. גם במרחב הסלולרי, מסתבר, המודל של גוגל מנצח.

* איך עובדת רשת הפרסום בסלולר שלכם?

"יש לנו כ-2,000 אתרים ברשת הפרסום שלנו, וכמה אלפי מפרסמים שהצטרפו אף הם לרשת. בגדול, מודל הפרסום די דומה למודל האדסנס של גוגל (המאפשר לבעלי אתרים להציג פרסומות טקסטואליות של מפרסמים ברשת גוגל, נ"פ), אלא שאצלנו הוא רק עבור המובייל - אנחנו המתווכים בין האתרים לבין המפרסמים". כך, BuzzCity מרוויחה שיעור מסוים מההכנסות של האתרים.

לדברי החברה, ברבעון השני של 2009 הציגה BuzzCity כ-7.5 מיליארד באנרים פרסומיים - גידול של 80% בשנה החולפת, אך בהשוואה לרבעון הקודם מדובר בירידה של כ-10%, המוסברת בעיקר בשל היחלשות שוק הפרסום באינדונזיה, השוק המרכזי עבור BuzzCity.

לדברי לאי, יחד עם הרשת החברתית המוצעת בכ-90 שפות, מפרסמים יכולים להגיע לקהל המשתמשים הרלוונטי בכ-200 מדינות. "התחלנו בתרגום מקצועי של myGamma לשפות הפופולריות, אבל כאשר ראינו שאנחנו לא יכולים לעמוד בקצב, התחלנו לעודד גולשים לסייע לנו בתרגום".

*מה הצעד הבא שלך?

"אנחנו מתכננים להשיק בקרוב אתר משחקים חינמי לצד אתר מוזיקה, במטרה להוות פלטפורמה קהילתית שיש בה הכל - משחקים, מוזיקה ותוכן".

שוק הפרסום בסלולר

- שווי השוק העולמי ב-2009: 913 מיליון דולר

- צורת הפרסום הפופולרית ב-2009: 63% הודעות SMS שיווקיות

- צורת הפרסום הפופולרית ב-2013: 73% פרסום צמוד חיפוש סלולרי

- שווי השוק העולמי ב-2013: 13 מיליארד דולר

(תחזית. מקור: גרטנר ו-Kelsey)

22